شهرکرد-ایرنا- کنکور سراسری همیشه برای داوطلبان با ترس و اضطراب همراه بوده است، حالا اما شکل جدیدی از اضطراب و ترس به استرس‌های قبلی اضافه شده است، داوطلبان این روزها به این فکر می‌کنند که چه کنند که همزمان با آزمون در جلسه کنکور به ویروس کرونا مبتلا نشوند، موضوعی که موجب دل‌نگرانی‌ خانواده ها و داوطلبان شده است .

 بر همین اساس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای کنکور سراسری تمهیدات لازم را اتخاذ کرده است و فاصله‌گذاری اجتماعی را برای رفع نگرانی داوطلبان از یک متر و ۶۰ سانتی‌متر به یک متر و ۸۰ سانتی‌متر افزایش داده است.

 به گفته سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، در جلسه کنکور یک پک بهداشتی شامل ماسک، پد الکلی، ژل بهداشتی تک نفره و بروشور بهداشتی روی صندلی هر داوطلب قرار می‌گیرد.

همچنین مقرر شده است در هنگام برگزاری این آزمون، گروه‌های پزشکی و مراقبان سلامت نیز در همه حوزه‌‎های کنکوری حضور داشته باشند و در کنار سایر مسئولان برگزار کننده ارائه خدمات پزشکی را برای داوطلبان بر عهده داشته باشند.

به گفته وزیر علوم، تصمیمات مهمی برای مدیریت فضای خارج از جلسه برگزاری آزمون در نظر گرفته شده است، تا با  اعمال روش‌های مناسب از شلوغی و تجمع مشایعت‌کنندگان و همراهان داوطلبان و همچنین استقبال از آنان پس از برگزاری آزمون جلوگیری شود

اما داوطلبان چگونه بر ترس و استرس خود غلبه کنند؟ نقش خانواده‌ها در این بین چیست؟ در زمان کنکور داوطلبان به چه نکاتی در هنگام آزمون توجه داشته باشند؟ سوالاتی است که خبرنگار ایرنا در گفتگو با مریم چرامی استادیار گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد واحد شهرکرد عنوان کرده است.

ایرنا: این روزها کنکور سراسری با ترس از کرونا برای داوطلبان همراه است روانشناسان چه توصیه‌هایی برای غلبه بر استرس ناشی از کرونا برای داوطلبان دارند؟

چرامی: در نخستین قدم، داوطلبان باید به خود گوشزد کنند که این اتفاق یک اتفاق همه‌گیر و جهانی است و تنها مختص آنها و شرایط کنکور سراسری نیست. اگر داوطلب مرتب با خود تکرار کند که شرایط سخت است و چرا باید در این شرایط کنکور بدهد، یا اینکه تنها ما کنکوری‌ها باید این وضع را تحمل کنیم، این خودگویی‌ها در وحله اول باعث تشدید استرس و نگرانی خواهد شد. اما اگر مرتب به خود بگوید شرایط همه‌گیر است و مشکل من و سایر داوطلبان کنکوری تنها نیست، چیزی است که برای همه اتفاقات و برنامه‌ریزی‌های جامعه وجود دارد و اینکه در این شرایط باید زندگی ادامه داشته باشد، تا حدودی می‌توانند به این گونه استرس‌ها و ترس‌ها غلبه کنند.

دواطلبان می‌توانند خود را با واقعیات روبرو کنند و برای برخورد با این واقعیات به دنبال بهترین راهکار باشند. درست است که نگرانی از این اوضاع جز واقعیات است اما باید راهکار غلبه بر آن را برای خود پیدا کنند.

برای غلبه بر نگرانی می‌توان از تکنیک‌های آرام‌سازی استفاده شود به این شکل که حالا که در این موقعیت هستیم بهترین کار چیست و چه باید انجام داد، اینجا دیگر نباید به گذشته و آینده فکر کرد تنها باید به دنبال راه حل درست و منطقی برای زمان حال باشیم.

بعد از استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی می‌توان به واقعیت اصلی ماجرا فکر کرد و منطقی به آن اندیشید، درست است که کرونا وجود دارد ولی فاجعه نیست یک واقعیتی است که باید برای جلوگیری از ابتلا به آن نکاتی را رعایت کرد.

حال که توان تغییر شرایط فعلی را نداریم باید خود را با این شرایط سازگار کنیم، باید به یادداشت که وجود اضطراب در فرد سبب ایجاد علائم فیزیکی و اختلال در ادراک و کاهش تمرکز در فرد خواهد شد که همین مساله سبب مختل کردن توانایی و قدرت یادگیری داوطلب در روز کنکور می‌شود.

ایرنا: چه گروهی از داوطلبان می‌توانند در کنکور امسال موفق‌تر عمل کنند؟

چرامی: دانش‌آموزانی موفق‌ترند که در طول این دوره در هنگام درس خواندن و تلاش برای موفقیت از لحاظ روحی نیز از خود مراقبت بکنند و خود را برای هر شرایط اتفاقی آماده کرده‌اند، در جلسه آزمون مسلط‌تر عمل خواهند کرد.

این دانش‌آموزان چون  به غیر از درس خواندن، مهارت‌های مواجه با مشکلات و نحوه برخورد با مسائل را آموختند پس تسلط بهتری بر روی آرامش اعصاب و کنترل هیجانات خود دارند.

استرس تاثیر مستقیمی بر حافظه دارد هر چه استرس و اضطراب فرد بالاتر باشد سرعت پردازش اطلاعات در ذهن و حافظه کاهش می‌یابد، توصیه روانشناسان این است که در این شرایط ابتدا ورزش، تغذیه سالم و استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی تا حدودی می‌تواند در کنترل استرس به فرد کمک کند.

یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل استرس واقع‌بینی و افزایش اعتماد به نفس و خودباوری است، زیرا تقویت خودباوری و افزایش اعتماد به نفس سبب کاهش استرس و اضطراب در فرد خواهد شد.

ایرنا: نقش والدین در مدیریت استرس در این روزهای پایانی تا کنکور سراسری دانش‌آموزان چیست؟ والدین چه کاری باید انجام دهند؟

چرامی: استرس بیش از حد داوطلب، سبب موفق نشدن در تمرکز و مهارت‌های تست‌زنی خواهد شد، پس والدین اگر ترس و استرسی در رابطه با کنکور فرزند خود دارند، تلاش کنند که این ترس و اضطراب را به داوطلب انتقال ندهند و سعی کنند استرس را در خود کنترل کنند.

همه می‌دانیم که بحث کرونا اکنون در جامعه وجود دارد و این وضعیت شاید تا چندین سال آینده طول بکشد، پس باید با واقعیت‌ها روبرو شد و پذیرفت، والدین با درک درست این واقعیت می‌‎توانند فرزند کنکوری خود را به آرامش دعوت کنند.

اگر داوطلب این اطمینان را حاصل کند که در صورتی قبولی یا قبول نشدن در کنکور سراسری از طرف خانوده همچنان حمایت می‌شود،بقطع در حفظ آرامش داوطلب بی‌تاثیر نخواهد بود.

همچنین والدین بهتر است در مقابل پرخاشگری، نگرانی و تمامی واکنش‌های غیرمتعارف فرزندان خود صبور باشند و از عکس‌العمل‌های سریع در مقابل آنان پرهیز کنند و بهتر است با همدلی سبب تقویت روحیه و تشویق در آن‌ها شوند.

ایرنا: داوطلبان هنگام برگزاری آزمون چه کاری انجام دهند که هم حساسیت آنها نسبت به ویروس کرونا کمتر شود و هم استرس نداشته باشند؟

چرامی: در هنگام ورود به سالن امتحان به طور حتم از ماسک و دستکش استفاده کنند و در طول مدت کنکور سعی کنند ماسک خود را در نیاورند و صندلی خود را قبل از استفاده ضدعفونی کنند، رعایت این نکات طلایی هم باعث آرامش و راحتی خیال در فرد می‌شود و هم اینکه با استرس کمتری می‌تواند آزمون خود را آغاز کند.

به یاد داشته باشیم حساسیت بی مورد و بیش از اندازه باعث ایجاد استرس در فرد می‌شود، کنکوری‌ها فکر نکنند اگر از دو یا سه ماسک همزمان استفاده کنند و 2 دستکش بر روی هم بپوشند بیشتر از خود مراقبت کردند این اتفاقات میتواند میزان حساسیت و در نتیجه آن استرس را در فرد بالا ببرد.

سعی کنند در هنگام آزمون تمام تمرکز خود را بر روی سوالات معطوف کنند و خود را درگیر سایر حواشی سالن آزمون نکنند .

کرونا بیماری خطرناکی است، اما خطرناک‌تر از آن عوارض روحی به جا مانده از آن است، بنابراین توصیه می‌شود افراد زیاد به این بیماری فکر نکرده و برای خود استرس و اضطراب ایجاد نکنند و بدانند که اگر به این شرایط ترس و اضطراب ادامه دهند، حتی اگر کرونا نگیرند، حتما دچار عوارض روحی بدی خواهند شد.

به گزارش ایرنا،به منظورحفظ سلامت داوطلبان و افزایش حوزه های امتحانی، روزهای برگزاری کنکور سراسری از ۲روز به چهار روزافزایش یافته است.

زمان‌بندی برگزاری آزمون گروه آزمایشی هنر،صبح روز چهارشنبه ۲۹ مردادماه، گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی هم صبح روز پنجشنبه ۳۰ مرداد، گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۳۱ مرداد و گروه آزمایشی زبان:هم صبح روز شنبه یکم شهریورماه ۹۹ برگزارمی شود.