تهران-ایرنا- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: آموزش‌های تلویزیونی در راستای تنوع محیط‌های یاددهی و یادگیری باید ادامه یابد.

به گزارش شب سه شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در آیین تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران  در دبیرستان البرز با بیان این که پژوهشی که در معاونت ابتدایی در خصوص روند کار و دستاوردهای آن صورت گرفت، به سه نکته اصلی و مهم دست یافتیم، اظهار کرد : موضوع اول سرعت واکنش است که یک تجربه ارزشمندی برای مدیریت بحران بود؛ در هفتم اسفندماه ما با زحمات ارزشمند رییس شبکه آموزش جلسه‌ای را برگزار کردیم با این موضوع که چطور از ظرفیت صداوسیما برای تداوم جریان آموزش استفاده کنیم و دهم اسفندماه با همکاری و ایثار معلمان در جلوی دوربین زنده تلویزیون این کار صورت گرفت.

وی افزود: بارها به عنوان یک معلم تاکید کرده‌ام این کار، بسیار دشوار است چرا که از کلاس بسته درس، خود را در معرض نقد و دید میلیون‌ها انسان قرار می‌دهیم. ویژگی دیگر این برنامه هماهنگی و همدلی بود. این حس همدلی ارزشمند به عنوان نمونه‌ای از همکاری‌های دوجانبه بین دستگاهی، می‌تواند واقعا تجربه قابل انتقال به سایر دستگاه‌ها باشد که ناشی از اتفاق خاصی بود که برای کشور اتفاق افتاده بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ویژگی سوم را فراگیری جریان آموزش‌ دانست و گفت: فراگیری از جهت این که در سراسر ایران نمود پیدا کرد به طوری که شبکه‌های استانی هم به باز پخش برنامه‌های شبکه آموزش و سایر شبکه‌های صداوسیما پرداختند.

حکیم زاده با اشاره به آمار برنامه‌های تولیدی در مدرسه تلویزیونی ایران گفت: در مجموع ۲هزار و ۲۶۱جلسه در تلویزیون برگزار شده که ۵۶۱جلسه مربوط به دوره ابتدایی و از این ۵۶۱جلسه ۴۷۷جلسه به صورت زنده برگزار شده است.

وی ادامه داد: اگر برای پخش هر جلسه ۴ تا ۶ساعت وقت صرف شده باشد، باید از آمادگی‌های لازم و پشتیبانی معلمان و حجم فعالیت افراد پشت صحنه تشکر کرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: در دوره ابتدایی ۲۹ نفر پشتیبان در کنار ۳۶ آموزگاری که به صورت مداوم کار آموزش‌های تلویزیونی را برعهده داشتند و در دوره متوسطه تنوع درس‌ها و برنامه‌ها بسیار بیشتر بود در مجموع ۶۱۷ساعت معادل ۳۷هزار بار برنامه‌های آموزشی از تلویزیون پخش شده که با توجه به بررسی‌های انجام شده در خصوص اقداماتی که سایر نظام‌های آموزشی انجام دادند تجربه جمهوری اسلامی ایران یک تجربه ممتاز و منحصر به فرد است.

حکیم زاده عنوان کرد: باید راه حضور راهبران، معلمان و آموزگاران جریان آموزش را ادامه داد.

وی تصریح کرد: دسترسی آسان به آموزش، پوشش حداکثری، مقرون به صرفه بودن، قابلیت برنامه ریزی و زمان بندی، ارائه موثرترین الگوهای تدریس با استفاده از معلمان توانمند و تاثیرگذار، روش مناسب به عنوان جایگزین آموزش حضوری، ایجاد انگیزه و فرصت‌های یادگیری و مشارکت، تنوع و جذابیت بالا و مکمل مناسب شبکه شاد از مزایای آموزش تلویزیونی است.

حکیم‌زاده بیان کرد: باید بتوانیم آموزش‌ها را تعاملی‌تر کنیم و بر انطباق بیشتر برای بودجه‌بندی کتاب، امکان ارزشیابی تمرکز کنیم تا با توجه به شرایط بومی مناطق محروم، تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان آموزش‌ها ارائه شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: برای ایجاد بستر آموزش، در دسترس گذاشتن آموزش‌ها، توسعه عدالت آموزشی در بعد کیفی و کمی و فراهم کردن تنوع در  فرصت‌های یاددهی و یادگیری باید آموزش‌های تلویزیونی ادامه یابد.