تهران- ایرنا- مدیر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط کرونایی کشور و شیوه متفاوت برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری حضرت امام حسین (ع) گفت: طی دو ماه محرم و صفر نمایش‌های دینی و آیینی در قالب رویداد تئاتر «صاحبدلان» پرچم‌دار اجراهای تئاتری در سراسر کشور خواهد بود.

جشنواره تئاتر صاحبدلان از جمله جشنواره‌های اقماری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که طی بیش از دو دهه اخیر توانسته در راستای تحقق شعار تئاتر برای همه یکی از اجرایی‌ترین و مؤثرترین گام‌های عملیاتی این شعار را بردارد.

در قالب جشنواره تئاتر صاحبدلان هرساله شاهد تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی سراسر کشور و در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها بوده‌ایم. جشنواره‌ای که با محوریت موضوعات و مفاهیم دینی طی بیش از دو دهه اخیر توانسته گونه‌های نمایشی عاشورایی، علوی، مهدوی و فاطمی را در ایام و مناسبت‌های خاص مذهبی مانند ماه محرم و صفر، ماه مبارک رمضان، دهه فاطمیه و دیگر بازه‌های تقویمی مناسبت‌های مذهبی کشورمان نمایندگی کند.

طی سال جاری به سبب شیوع ویروس کرونا و تغییر برنامه‌های اجرایی و رویدادهای جشنواره‌ای، دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویداد تئاتر صاحب‌دلان خود را با شرایط امروز جامعه تطبیق و همزیستی با ویروس کرونا که از زمستان سال گذشته (۱۳۹۸) تا به امروز چتر تلخ و منحوس خود را بر آسمان کشورمان مانند دیگر نقاط جهان گسترانیده، متمرکز کرده است.

تئاتر دینی شناخته‌شده‌ترین گونه نمایشی کشور است

محمود فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه گونه تئاتر دینی و نمایش‌های آیینی و سنتی با محوریت مفاهیم مذهبی در شاخه‌هایی چون منقبت‌خوانی، مرثیه‌خوانی، شبیه‌خوانی و هنر والای تعزیه همواره از مهم‌ترین گونه‌های نمایشی مورد اقبال مخاطبان بوده است گفت: تجربه بیش از چهار دهه فعالیت هنرمندان تئاتر بعد از پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی در احیا و ترویج مفاهیم دینی از طریق تئاتر به ما ثابت کرده است که این هنر می‌تواند یکی از اصلی‌ترین قافله‌سالاران ترویج مفاهیم مذهبی همسو با مناسبت‌های دینی در کشور باشد.

وی با اشاره به رسالت‌های کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه و ترویج مفاهیم دینی با استناد و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه موجود در هنر تئاتر به‌عنوان هنری زنده، پویا و جریان‌ساز، طی بیش از دو دهه اخیر تلاش کردیم با راه‌اندازی رویداد و جشنواره تئاتر صاحبدلان گامی مهم و مؤثر در راستای استفاده کردن از ظرفیت‌های هنر نمایش در بازتاب مفاهیم دینی و مذهبی و همچنین تحقق شعار تئاتر برای همه برای آشنایی هرچه بیشتر تمامی هم‌میهنانمان باهنر تئاتر برداریم.

فرهنگ تصریح کرد: تجربه بیش از دو دهه اخیر نشان داده‌است که مخاطبان بیشترین اقبال و استقبال را از تئاترها و نمایش‌هایی با مفاهیم دینی و مذهبی داشته‌اند. چراکه به سبب تنیده شدن مفاهیم دینی و آئینی در تاروپود زندگی آحاد جامعه شاهد بیشترین دریافت و ارتباط مخاطبان با آثار هنری از جمله هنر تئاتر در گونه فعالیت‌های مذهبی و دینی بوده‌ایم.

تشریح برنامه‌های کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی

مدیر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و برهم زدن برنامه‌های مختلف اجرایی، جشنواره‌ای و و مواردی از این دست از زمستان سال ۹۸ تا به امروز درباره برنامه‌های ماه محرم و صفر این کانون خاطرنشان کرد: با توجه به شیوه متفاوت زندگی در دوران کرونا و تبعیت از دستورالعمل‌ها و اطلاعیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بنا را بر آن گذاشتیم تا این بار در ایام ماه محرم و صفر فارغ از نگاه جشنواره‌ای با برگزاری رویداد تئاتر صاحبدلان، پرچم‌دار و قافله‌سالار تولید و اجرای آثار نمایشی طی دو ماه محرم و صفر باشیم.

وی درباره برنامه‌هایی که در سال جاری (۱۳۹۹) در بطن رویداد تئاتر صاحبدلان قرار است شکل اجرایی به خود گیرد یادآور شد: در راستای تاکید بر رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تلاش برای دعوت هرچه بیشتر مردم جهت ماندن در خانه در گام نخست ۱۰ نمایش صحنه‌ای برگزیده را که پیش از این در قالب اجرای عمومی در استان‌ها تجربه مواجهه با مخاطب را پشت سر گذاشته‌اند به شکل حرفه‌ای کار ضبط و تصویربرداری آن را انجام داده‌ایم و برای نخستین بار از تارنمای (وب‌سایت) ایران تئاتر طی ماه محرم و صفر این آثار را پخش خواهیم کرد.

مدیر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دیگر برنامه‌های رویداد تئاتر صاحبدلان گفت: در تعامل و همکاری با بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دعوت از احمد عزیزی مدیر گروه تعزیه سیدالشهدا(ع) برای نخستین بار در پهنه فرهنگی رودکی طی دهه نخست ماه محرم و بعد از نماز مغرب و عشا شاهد اجرای تعزیه توسط این گروه نمایشی و میزبانی از مخاطبان با شرایط صددرصدی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین مطابق سالیان گذشته در فضای باز تئاترشهر نیز در ایام صفر و اربعین امام حسین(ع) شاهد اجرای تعزیه به مدت ۱۰ شب خواهیم بود. در کنار این رویدادها تولید و اجرای نمایش‌های خیابانی با مفاهیم دینی و دفاع مقدس را طی دو ماه محرم و صفر در تهران و دیگر استان‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم که کارهای نهایی و پایانی اجرای آن‌ها درحال انجام است.

اهدای جوایز مسابقه نمایشنامه‌نویسی صاحبدلان در سال ۱۳۹۸

فرهنگ گفت: همچنین تلاش می‌کنیم طی بازه زمانی محرم و صفر سال جاری جوایز مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر صاحبدلان که در سال ۱۳۹۸ برگزار شد را به برگزیدگان این رویداد اهدا کنیم.

وی گفت: همچنین از دیگر برنامه‌های رویداد تئاتر صاحبدلان اجرای نمایش در فضای محوطه تئاترشهر در ایام ماه محرم و صفر به مدت ۱۵ شب خواهد بود و در نهایت تولید و اجرای نمایش نجوای عزراییل در تعامل با سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری در فرهنگ‌سرای اندیشه تهران طی دو ماه محرم و صفر به صحنه خواهد رفت.