سرهنگ رضا عزیزی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: توسعه راههای روستایی و آسفالت شدن مسیرهای خاکی هر چند برای توسعه و آبادانی روستا بسیار مثبت و سازنده است اما از سوی دیگر موجب افزایش سوانح شده است.
وی اضافه کرد: نبود ابزارهای کنترلی در مسیرهای روستایی و حاضر نبودن گشتیها و نیروهای پلیس راه زمینه را برای تخلف رانندگان در مسیرهای روستایی فراهم کرده به گونه ای که اغلب رانندگان توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند.
رییس پلیس راه استان همدان تردد با سرعت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی، سوار کردن مسافر بیش از حد مجاز، رانندگی افراد بدون گواهینامه و استفاده نکردن از کلاه ایمنی را از جمله تخلفهای شایع در مسیرهای روستایی دانست.
سرهنگ عزیزی اضافه کرد: سرعت پیش بینی شده در مسیرهای روستایی ۳۰ کیلومتر در ساعت است اما گاهی مواقع رانندگان حتی با سه برابر بیش از حد مجاز تعیین شده نیز تردد میکنند.
وی ادامه داد: به تازگی بر اثر برخورد یک دستگاه موتورسیکلت با عابر پیاده در یکی از روستاهای همدان عابر ۲۰ ساله در دم جان باخت در حالیکه تاکنون برخورد موتورسیکلت با عابر در درون روستا نداشته ایم.
سرهنگ عزیزی بیان کرد: کاهش سوانح جاده ای نیازمند ارتقای فرهنگ ترافیک است در غیراینصورت حتی با افزایش شمار گشتی ها و نیروهای پلیس راه نمی توان سوانح رانندگی را کنترل کرد.
استان همدان دارای پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع راه است و سال گذشته ۴۶۴ تن در سوانح رانندگی درون و برون شهری آن جان باختند که این رقم نسبت به سال ۹۷ حدود هفت درصد معادل ۳۰ نفر افزایش داشته است.
چهار ماهه نخست امسال نیز ۸۲ تن در سوانح جادهای استان همدان جان باخته و ۵۵۹ تن مجروح و مصدوم شدند که به ترتیب ۲۷ درصد سوانح فوتی و ۵۳ درصد سوانح جرحی کاهش داشته است.