بغداد - ایرنا- آمریکا ادعا کرد از تلاش عراق برای بهبود روابط بغداد با کشورهای همسایه اش حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه عراق امروز پنجشنبه با انتشار متن کامل بیانیه مشترک مذاکرات وزیران امور خارجه عراق و آمریکا بعد از پایان دور دوم گفت وگو های راهبری بین دو کشور در روز گذشته در واشنگتن افزود که آمریکا در این مذاکرات اعلام کرده  از تلاش های عراق برای بهبود روابط با همسایگانش حمایت می کند.

به نوشته بیانیه، هیات دولت عراق به سرپرستی «فواد حسین»، وزیر امور خارجه و هیأت دولت ایالات متحده به سرپرستی وزیر امور خارجه (مایکل پومپئو) ، دیروز چهارشنبه مطابق موافقتنامه چارچوب راهبردی سال ۲۰۰۸ برای رابطه دوستی و همکاری بین دو کشور، نشست کمیته عالی هماهنگی را در واشنگتن برگزار کردند.

بیانیه افزوده است: دو طرف تعهد خود را برای ایجاد روابط دوجانبه قوی و ثمربخش تأیید کردند. 

به نوشته بیانیه، در این جلسه مباحث مربوط به اقتصاد، انرژی، بهداشت، محیط زیست، موضوعات سیاسی و دیپلماتیک، امنیت،  تروریسم، روابط آموزشی و فرهنگی بحث شد.

در جلسه اقتصادی، عراق ایده های خود را برای برنامه های اصلاحات اقتصادی بیان کرد و ایالات متحده حمایت خود را از اصلاحات اقتصادی در عراق اعلام و زمینه هایی برای همکاری را که می تواند به عراق در دستیابی به برنامه های خود کمک کند ، بیان کرد.

دو کشور در مورد هماهنگی با موسسات مالی بین المللی برای کمک به عراق در بهبودی از پایین بودن قیمت نفت و ویروس کرونا بحث کردند.

بیانیه اضافه کرده است که دو کشور همچنین قصد دارند در زمینه های دولت الکترونیک، اصلاحات در بخش مالی و مشارکت بخش خصوصی برای تقویت تجارت و سرمایه گذاری بین ایالات متحده و عراق همکاری کنند. 

عراق و آمریکا همچنین بر ضرورت برگزاری جلسه توافق نامه چارچوب تجارت و سرمایه گذاری (TIFA) در اواخر سال جاری تاکید کردند.

در نشست انرژی ، ایالات متحده و عراق در مورد تلاش های دولت عراق برای افزایش برق و تولید گاز خانگی ، کاهش زباله های گازسوز و اجرای اصلاحات در بازار انرژی گفت وگو کردند. 

نمایندگان دو دولت همچنین قصد دارند به زودی جلسه کمیته مشترک هماهنگی انرژی برگزار کنند تا در مورد این موضوعات به تفصیل بیشتر صحبت شود. 

در حاشیه این نشست، دولت عراق توافقنامه های انرژی پایدار با شرکت های آمریکایی از جمله «جنرال الکتریک»، «هانیول یو. آ. بی» و «استلار انرژی» به علاوه یادداشت تفاهم با  «چورون» و  «بیکر هیوز»، به عنوان نمونه های بارز مشارکت انرژی بین ایالات متحده و عراق امضا کرد.

نمایندگان عراق و ایالات متحده از ادامه همکاری با آژانس بین المللی انرژی (IEA) برای تهیه برنامه هایی برای اصلاحات در تعرفه برق در عراق خبر دادند. 

بیانیه وزارت امور خارجه عراق حاکی است که دو دولت در نظر دارند همکاری خود را با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و  ارتباط برقی با شبکه برق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سرمایه گذاری در انرژی ادامه دهند و ایالات متحده از پیشرفت های حاصل در مذاکرات بین دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان در موضوعات بودجه و انرژی استقبال کرد.

در جلسه بهداشت و محیط زیست، دو کشور از مشارکت مداوم خود برای مبارزه با ویروس کرونا تاکید کردند.

وزارت امور خارجه عراق از  امضای یک تفاهم نامه برای گسترش روابط تجاری دوجانبه در حوزه سلامت بین دو کشور خبر داده است.

دو دولت همچنین در مورد همکاری های مداوم در زمینه های محیط زیست ، آب و موضوعات علمی و همچنین برنامه ریزی برای برگزاری نشست جداگانه کمیته هماهنگی مشترک در مورد این موضوعات گفت و گو کردند.

در جلسه سیاسی و دیپلماتیک ، ایالات متحده تأکید خود را بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و تصمیمات مربوط به مقامات قانونی و اجرایی عراق بیان کرد

دو طرف همچنین در مورد چگونگی آمادگی ایالات متحده از دولت عراق در هنگام آماده شدن برای انتخابات پارلمان از جمله پشتیبانی بیشتر از کمک سازمان ملل متحد در عراق ، بحث و گفت وگو  کردند. 

دو طرف بار دیگر حمایت خود را از آزادی بیان و آزادی رسانه ها و لزوم پاسخگویی و مجازات عاملان اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را اعلام کردند. 

بیانیه وزارت امور خارجه عراق تاکید کرده است که ایالات متحده از تلاش های عراق برای بهبود روابط خود با کشورهای همسایه حمایت می کند و قصد دارد در این تلاش به دولت عراق کمک کند.

ایالات متحده همچنین بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر پشتیبانی از عراق در تهیه راه حل های بادوام برای آوارگان به منظور بازگشت داوطلبانه ، ایمن و با عزت به شهر و دیارشان تاکید کرد.

در جلسه امنیت و مبارزه با تروریسم ، ایالات متحده و عراق دوباره بر تعهد خود در دستیابی به اهداف مشترک از طریق هماهنگی امنیتی دو جانبه و ادامه همکاری بین نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده برای شکست داعش تأکید کردند.

 دو نماینده عراق و آمریکا از افزایش توانایی های نیروهای امنیتی عراق و موفقیت مشترک آنها در نبرد با داعش قدردانی کردند و این امر باعث شد تا ائتلاف بین المللی بتواند به مرحله جدیدی با محوریت آموزش ، تجهیز و پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق منتقل شود. 

دولت عراق آمادگی خود را برای تسهیل این انتقال و تعهد خود به عنوان یک کشور میزبان برای تأمین حمایت از پرسنل ائتلاف و امکانات دیپلماتیک در عراق اعلام کرد.

به نوشته بیانیه، برای انطباق با الزامات این مرحله جدید ، ائتلاف بین المللی توانست برخی پایگاه های نظامی عراق را ترک کرده و نیروهای رزمی را کاهش دهد.

به نوشته بیانیه  دو طرف توافق کردند مذاکرات فنی را برای مدیریت زمان و انتقال به مرحله جدید ، از جمله هرگونه بازنشر نیرو در خارج از مرزهای عراق مرتبط با این توافق انجام دهند.

نمایندگان آمریکایی و عراقی پیشرفتی را که مؤسسات امنیتی فدرال عراق و وزارت پیشمرگه در اقلیم کردستان در هماهنگی تلاش های خود برای مبارزه با بقایای داعش انجام داده اند ، تأیید کردند و در مورد راه های تقویت این همکاری گفت وگو کردند.

در جلسه آموزش و فرهنگ ، دو دولت در مورد حمایت گذشته و فعلی ایالات متحده از تلاش های عراق در جهت ارتقاء آموزش عالی با همکاری دانشگاه های آمریکایی در عراق ، از طریق برنامه «فولبرایت» و از طریق ابتکار همکاری مشارکت آموزش عالی سفارت آمریکا بحث و گفت وگو کردند.

ایالات متحده و عراق راه‌های اضافی برای حمایت از برنامه های عراق برای رسیدگی به اولویت های اصلاح آموزش عالی و تقویت مشارکت دانشگاهی ایالات متحده و عراق را مشخص کردند. 

دو طرف همچنین پیشرفتی را که در بازگشت بایگانی های حزب بعث به عراق به دست آمده ، مورد بررسی قرار دادند و آن را یک موضوع مهم در تاریخ عراق دانستند. 

دو طرف در مورد تلاش های مشترک برای حفظ میراث فرهنگی غنی عراق و تنوع مذهبی بحث کردند و بار دیگر بر تعهد خود به بازگرداندن آثار باستانی عراق که به طور غیرقانونی به ایالات متحده منتقل شده ، تأکید کردند.