تهران - ایرنا - مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: مطابق با نقشه‌راه موتور و قوای محرکه ایران خودرو، ارتقای موتورهای جاری، تولید موتور سه سیلندر و عرضه خودرو با گیربکس‌های جدید در سال جهش تولید در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری ایران خودرو،  فرشاد مقیمی در حاشیه بازدید از خطوط تکمیل‌کاری محصولات و مرکز تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو که با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی انجام شد،  اظهار داشت: در این نقشه راه، تولید موتور۷ EF پلاس که حداکثر ظرف یک سال آینده با نصب بر روی محصولات مورد نظر، به بازار خواهد آمد، هدف کاهش مصرف دست کم یک لیتری سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش محقق خواهد شد.

مقیمی، پروژه راهبردی دیگر ایران‌خودرو را توسعه موتور سه سیلندر عنوان کرد و افزود: تا آخر سال نمونه اولیه آن تولید خواهد شد.  

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: در نقشه راه توسعه قوای محرکه ایران‌خودرو، بومی‌سازی فناوری تولید گیربکس‌های دستی و اتوماتیک شش دنده ایرانی با هدف کاهش وابستگی و مصرف سوخت و پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان با همکاری مهندسان ایران خودرو و شرکت‌های دانش‌بنیان هدف‌گذاری شده و در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: تولید انبوه گیربکس شش سرعته دستی با ۹۵ درصد ساخت داخل از شهریورماه امسال آغاز خواهد شد که تجهیز محصولات ایران خودرو به این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکس‌های پنج سرعته فعلی دست‌کم ۲.۵ درصد کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.

مقیمی تاکید کرد: نمونه اولیه گیربکس نیمه اتوماتیک AMT نیز تا آخر امسال تولید خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از آغاز طراحی و توسعه گیربکس DCT اتوماتیک در امسال خبر داد و گفت: طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک با ساخت داخل بالا در دستور کار قرار دارد که در بازه زمانی دو ساله، تمام نیازهای مشتریان را پاسخ خواهیم داد.

مقیمی با اشاره به حمایت وزارت صنعت، معدن وتجارت، گمرک و  همچنین همراهی قطعه‌سازان در تجاری‌سازی خودروها گفت: روزانه به طور متوسط سه هزار دستگاه خودرو دارای کسری قطعه را تکمیل و تحویل مشتریان می‌دهیم.

ثبت‌نام خودرو باید بدون محدودیت انجام شود

 در این بازدید قاضی زاده هاشمی،  نایب رییس مجلس شورای اسلامی در جریان آخرین طرح‌های توسعه‌ای و نوآوری های این گروه صنعتی قرار گرفت.

وی در حاشیه این بازدید گفت: بومی‌سازی قطعات صنعت خودروسازی کشور با به‌کارگیری توان قطعه‌سازان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، سبب کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی، افزایش کیفیت و رضایتمندی مردم می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی بر ضرورت حمایت دولت و مجلس از بومی‌سازی قطعات با فناوری پیشرفته تاکید کرد و افزود: توجه به ظرفیت و توان ساخت داخل، منجربه خودکفایی در صنعت خودرو می‌شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در سال جهش تولید، توجه به تحقیق و توسعه، کاهش هزینه‌های سربار تولید، ارتقای کیفیت محصولات و توسعه صادرات و تولید خودرو با نشان ایرانی، توسعه و تعمیق ساخت داخل از اهداف اصلی صنعت خودروی کشور است.

وی درباره شیوه فروش خودرو توسط خودروسازان تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس و درنظر گرفتن مالیات برای مابه‌التفاوت قیمت بازار و کارخانه می‌توان زمینه واقعی سازی قیمت خودرو در بازار را فراهم کرد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به این که محصولات خودروسازان داخلی از نظر کیفیت قابل رقابت همتایان خارجی است، تصریح کرد: در حوزه طراحی داخلی‌سازی قطعات اقدامات خوبی انجام شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: تخصیص ارز و قانون‌گذاری در حوزه تامین تسهیلات مانند استمهال مالیات، بدهی و حل مشکل قیمت‌گذاری از جمله درخواست خودروسازان از مجلس است.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به راهکار رفع مشکلات موجود در ثبت نام خودرو تصریح کرد: باید ثبت‌نام خودرو بدون محدودیت انجام شود.