بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال هزار و ۲۰۵ هکتار از اراضی شیب‌دار استان به باغ تبدیل شد که هم اکنون، سطح باغ‌ها در این‌گونه اراضی به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید.

محمدعلی شریکیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر توسعه باغ ها در اراضی شیب‌دار تاکید کرد و اظهار داشت: توسعه باغ ها و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار از سال ۹۲ به میزان ۳۳۰ هکتار در سال ۹۸ به دو هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

وی افزود: در سال ۹۷، هزار و ۲۹۵ هکتار و در سال ۹۶ نیز ۵۳۱ هکتار از اراضی شیب دار تبدیل به باغ شد.

وی اظهار داشت: درختان انگور، بادام و گل محمدی در باغ های اراضی شیب دار کشت شده است.

وی گفت: توسعه باغ ها در اراضی شیب دار اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که با هدف جلوگیری از فرسایش بی رویه منابع آب و خاک، تولید پایدار از عرصه های شیب دار و کم بازده، تامین بخشی از نیاز های غذایی در زمینه تولید باغی و توسعه فعالیت های آبخیزداری اجرا می شود.

شریکیان افزود: برخی از شهرستان های  این استان از جمله بجنورد به دلیل توپوگرافی و منطقه کوهستانی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه باغ دراراضی شیب دار با توجه به شیب استاندارد دارد که امکان فعالیت زراعی باعث فرسایش خاک می شود و همچنین منابع آب از دست می رود اما با توسعه باغ ها می توان این دو منبع مهم را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه امکان کشت باغ های دیم در اراضی شیب دار این شهرستان وجود دارد اظهار داشت: ستاد ویژه بدرانلو به صورت کشوری در این راستا تشکیل شد، در این ستاد تنوع رقم، به باغی، تغذیه باغ، اجرای طرح فراز، توسعه باغات فنی مورد تاکید است.

وی افزود: بدرانلو اقلیمی بسیار مناسب از نظر خاک و همچنین عمق آن است.

شریکیان با بیان اینکه این استان توانمندی و ظرفیت توسعه باغ در اراضی شیب دار را دارد گفت: در ارتفاعات این استان بارش باران بیش از میانگین استان است.

برای توسعه باغ در اراضی شیب دار در بیش از ۱۰ هزار هکتار از منطقه اسدلی، بدرانلو و مناطقی از راز و جرگلان این استان مطالعه شده است که پس از آماده شدن زیر ساخت های لازم اراضی برای تبدیل به باغ به متقاضیان واگذار خواهد شد.

هم اکنون ۷۴ درصد از ۳۴۴ هزار هکتار عرصه‌ کشاورزی استان در اراضی شیب‌دار و ارتفاعات و ۲۶ درصد هم در دشت‌ها است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار از زمین های کشاورزی استان باغ است که سالانه بیش از ۳۱۵ هزار تن انواع محصول تولید می شود.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.