تهران- ایرنا- رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: سمپاد تنها مدرسه ای است که شهریه ثابت ندارد. یک طیف شهریه داریم و درصدی هم شهریه نمی‌دهند.

به گزارش روز شنبه، الهام یاوری در برنامه تلویزیونی پرسشگر اظهار داشت: مرکز ملی سمپاد، اخیرا تبدیل به سازمان شده و قبلا در حد اداره ای کوچک در دل آموزش و پرورش بود.

وی افزود: هرچند مشکلات اعتباری در حال حل شدن است. تعداد کارکنان سمپاد کمتر از ۵۰ نفر است. البته وزیر آموزش و پرورش قول حل آن را داده است، ولی با این تعداد محدود امکان به دوش کشیدن وظایف سنگین و پرشمار وجود ندارد.

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه طیف وسیعی از برنامه ها وجود دارند که پرهزینه تر بوده و در اولویت دوم قرار گرفته اند، گفت: بطور مثال دانش آموزانی که نمی خواهند به مدارس سمپاد بروند، در همان مدرسه عادی برنامه ویژه دریافت کنند و یا کلوپ های ویژه علمی دایر شود، اما چنین برنامه های تلفیقی پرهزینه و اجرای آنها دشوار است.

یاوری  افزود: هزینه متوسط یک دانش آموز در مدرسه سمپاد برای وزارت آموزش و پرورش به مراتب کمتر از هزینه تحصیل یک دانش آموز در مدرسه عادی است. پدر و مادرها داوطلبانه در این زمینه هزینه می کنند. سمپاد تنها مدرسه ای است که شهریه ثابت ندارد. یک طیف شهریه داریم و درصدی هم شهریه نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه مدرسه به هیچ دلیلی حق ندارد دانش آموزی را به دلیل ندادن شهریه از حق تحصیل در این مدرسه محروم کند، اظهار داشت: پرداخت هزینه توسط اولیا به مراتب کمتر از مدرسه غیردولتی است و اگرچه عدالت آموزشی ۱۰۰ درصدی نیست و بخشی از هزینه از اولیا دریافت می شود، اما نسبت به امکاناتی که در اختیار بچه ها قرار می گیرد تنها روش رقابت با مدارس غیردولتی است و این شکاف طبقاتی را کم می کند.

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت‌: بیش از ۶۰۰ مدرسه سمپاد داریم.

وی درباره آمار ثبت نام المپیادهای دانش آموزی که حاکی از آن است از سیستان و بلوچستان سه نفر و ایلام و هرمزگان یک نفر ثبت نامی داشته اند، اظهار داشت: دلیل توزیع ناعادلانه ثبت نامی ها یا قبولی های مرحله دوم، ضعف سمپاد است. کسانی که در مدارس دولتی و غیردولتی هستند کسب موفقیت در آزمون های ملی را از دست می دهند و تلاش نمی کنند وارد چنین آزمون و میدانی شوند. اتفاق خوبی که در ۵۷۰ مدرسه می افتد این است که به تکاپو می افتند تا خودشان را در این رقابت جدی بگیرند حفظ همین تعادل است.

یاوری افزود: یک اقدام خوب سال گذشته این است که محتوای درسی سمپاد در شهرهای بزرگ در اختیار سایر مدارس قرار گرفت. 

وی گفت: یکی از اهداف سمپاد، گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهاست، اما بحرانی بودن شرایط با وجود مدارس غیردولتی متمول بیشتر می شود و سمپاد ناچار است وظیفه و ماموریت های عمودی خود را جدی تر بگیرد.

یاوری با اشاره به آزمون های ورودی مدارس سمپاد گفت: قبلا در مواردی مانند آزمون ورودی بدعمل شد، اما باید در کنار اصلاح این روندها این را هم درنظر بگیریم که هنوز یک سوم ثبت نامی سمپاد در تهران خانواده های فرهنگیان هستند و از این حیث فاصله زیادی با مدارس غیردولتی داریم. 

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در واکنش به این که سمپاد، مقدمه ای برای موفقیت در کنکور است گفت: این موضوع فقط مختص مدارس سمپاد نیست. کنکور فقط یک مسیر بعد از اتمام آموزش رسمی است و آموزش و پرورش مقدمه ای برای ورود به دانشگاه نیست و باید به خودی خود ارزش هایی را تقویت کند که در سندتحول احصا شده، اما به طور عملیاتی پیاده نشده اند. ویژگی های یک دانش اموز سمپادی هم باید خارج از مقوله کنکور معنادار باشد.

یاوری با اشاره به اینکه سازمان سمپاد به سمت پایه گذاری رشته علوم انسانی در مدارس سمپاد رفته است، گفت: برخی سمپادی های در دوره کارشناسی رشته دیگری می خوانند و بعد برای مقطع ارشد به سمت علوم انسانی می روند که به معنی شناسایی نشدن استعداد به طور صحیح نیست، بلکه می خواهند تجارب دیگری کسب کنند.
وی با بیان اینکه تفکیک مدارس به معنای تفکیک بچه ها نیست، گفت: باید تعامل سمپادی ها با بقیه دانش آموزان از طریق تعریف فعالیت های مشترک افزایش یابد. مدارس معین، خواهرخوانده و ... طرح هایی است که در این راستا دنبال می شود. باید چتر حمایتی سمپاد را گسترده کرده تا دیگران بتوانند از خدمات سمپاد استفاده کنند. همچنین روش های شناسایی استعدادها باید کم هزینه و کارآمدتر شود. کاری سخت، اما شدنی است.
 

آیا آزمون ورودی سمپاد اقدامی درست است؟
علیرضا منادی، رییس کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار کرد: در کمیسیون آموزش یک رویکرد درباره نخبگان داریم و جلسات مفصلی برگزار شده، ولی هنوز کار خاصی ویژه سمپاد نکرده ایم.

وی افزود: قطعا برنامه داریم و جلساتی خواهیم داشت و مسئولی به عنوان رابط مجلس و سازمان سمپاد معرفی خواهیم کرد.

منادی با بیان اینکه نگاه های متفاوتی درباره سمپاد وجود دارد، گفت: آیا تستی که بچه ها را جدا می کند به درستی طراحی شده است؟ آیا این آزمون ویژگی ها و حساسیت بالایی دارد و آیا به درستی می تواند بچه های مستعد را شناسایی کند؟ آیا بچه هایی نداریم که از چشم ما دور مانده باشند؟

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انگیزش مهم است. بچه ها در این مدارس تک بعدی پرورش پیدا می کنند.

منادی درباره این موضوع که برخی سمپادی های در دوره کارشناسی رشته دیگری می خوانند و بعد برای مقطع ارشد به سمت علوم انسانی حرکت می کنند، گفت: نوبلیست هایی داریم که ریاضی خوانده اند و بعد به سمت علوم انسانی رفته اند. به عنوان مثال کم داریم کسی که اقتصاد انرژی بلد باشد. اینطور حرکت کردن مسیر درستی است که جواب خوبی می دهد.