همدان - ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۹۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا در این استان به علت حضور در دورهمی‌ها از جمله عروسی، عزا و اجتماعات به این بیماری مبتلا شدند.

رشید حیدری مقدم روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: بخش زیادی از طغیان بیماری کرونا در این استان به علت بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی و حضور در تجمع‌ها و دورهمی‌ها است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد آمار کرونای همدان به علت تماس های خانوادگی بوده است بیان کرد: هم اینک وضعیت شهرستان تویسرکان و فامنین قرمز، چهار شهرستان همدان، ملایر، بهار و کبوداهنگ نارنجی، شهرستان‌های رزن، درگزین و نهاوند زرد، و اسدآباد سفید است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ۷۴ نهاد اداری این استان خبر داد و گفت: در یک هفته گذشته ۶۵ واحد به علت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی به مرجهع قضایی معرفی شده و ۲۴ مرکز پلمب شد.

حیدری مقدم اظهار داشت: کنکور سال ۹۹ با توجه به نظارت‌ها و تعامل نیروی انتظامی و مراکز آموزشی به خوبی برگزار شد و تا کنون گزارش نگران کننده‌ای به علوم پزشکی ارائه نشده است.

وی اضافه کرد: بازدیدهای سرزده از محل‌های برگزاری آیین عزاداری برای امام حسین(ع) صورت گرفت اما بیشتر عزداران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده بودند.

وی با بیان اینکه نگرانی جدی در زمینه شیوع کرونا در تعطیلات تاسوعا و عاشورا وجود دارد افزود: چرخش جمعیتی تعطیلی نیمه خرداد موجب بروز مشکلاتی شد بنابراین نگران هستیم که این چرخش جمعیت در روزهای تعطیل پیش رو مجدد موجب طغیان بیماری و بروز مشکلاتی شود.

توزیع مودم رایگان بین هیات‌های مذهبی همدان 

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان نیز در این جلسه گفت: به منظور برگزاری برخط (آنلاین) و زنده مراسم در فضای مجازی تدابیری اتخاذ و مودم رایگان و پهنای باند مناسب برای هیات های مذهبی پیش بینی شده است.

حجت الاسلام محمدهادی نظیری اظهار داشت: دنبال برگزاری جلسه ویدئو کنفرانسی در نیمه مرداد امسال، توجیه و تبیین مدیران هیات های مذهبی شروع و جلساتی برای همه افراد مرتبط با این قبیل جلسات برگزار و در این باره از ظرفیت صدا و سیما، علوم پزشکی و نیروی انتظامی برای توجیه و اقناع عزاداران حسینی استفاده شد.

وی بیان کرد: تاکنون ۷۹۵ هیات مذهبی در سامانه بیرق نام‌نویسی و برای برگزاری آیین‌های محرم اعلام آمادگی کردند با این وجود نگران هستیم هیات‌هایی که در این سامانه ثبت نام نکردند اقدام به برگزاری مراسم کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان اضافه کرد: مکان های روز باز به منظور برگزاری عزاداری برای اباعباللله الحسین(ع) پیش بینی شده و در این راستا ۱۰ دستگاه اجرایی از جمله آموزش و پرورش، مخابرات و ورزش و جوانان مکان‌های روباز و محوطه‌ها را برای برگزاری مراسم به هیات‌ها اختصاص دادند.

حجت الاسلام نظیری بیان کرد: به منظور هدایت نذورات محرم به سمت کمک‌های مومنانه یک سامانه ارتباطی پیش بینی شده که در صورت تماس با این سامانه چند روحانی مشاوره لازم را به صاحب نذر می‌دهد همچنین ۲ شماره حساب برای واریز وجه در نظر گرفته شده است.

رییس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد نیز در این نشست گفت: دریافت آزمون از یک هزار و ۹۵۱ داوطلب در ۲ حوزه صورت گرفت و به داوطلبان کنکور هنگام ورود به محل آزمون بسته بهداشتی ارائه و پیش از ورود و بعد از خروج تمامی سطوح ضدعفونی شد.

بهنام رضا مخصوصی افزود: ۲ تن از کنکوری‌ها مبتلا به کرونا بودند که با وجود گذشت حدود ۲ هفته از بیماری آنها، اما در مکان دیگری از آنها آزمون گرفته شد.

وی اضافه کرد: ۱۲۰ هیات عزاداری در اسدآباد وجود دارد که تاکنون ۵۳ هیات مجوز گرفتند و چنانچه هیاتی نسبت به دریافت مجوز اقدام نکند با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اجازه فعالیت به او داده نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این جلسه گفت: در زمینه توزیع اقلام بهداشتی و ماسک هیچگونه مشکلی وجود ندارد و به تازگی فردی در رزن اقدام به تولید ۷۰ هزار عدد ماسک می‌کند که امروز پروانه بهره داری این واحد صادر می شود.

ظاهر پورمجاهد اضافه کرد: علاوه بر این در حال حاضر اقلام بهداشتی از جمله ماسک و محلول‌های ضدعفونی در ۱۵ چادر در شهر همدان در حال توزیع است.

حسن خانجانی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان نیز این نشست گفت: برخی از شهروندان نسبت به صدای بلندگوی هیات‌ها گلایه‌مند بوده که باید تدابیری در این زمینه پیش بینی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا روز جمعه ۳۵۴ هزار و ۷۶۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا به ۲۰ هزار و ۳۷۶ نفر رسیده است.