محمود سیجانی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: ترویج و ترغیب فروشندگان و مردم به سمت خریدوفروش اینترنتی و غیرحضوری ازجمله راهبردهای مهم موردتوجه سازمان صنعت ،معدن و تجارت و اتاق اصناف قم است تا با رعایت بیشتر نکات بهداشتی، سلامت شهروندان حفظ شود.
وی افزود: تلاش میکنیم با ارائه مشوقهای لازم و حمایتی، فروش غیرحضوری کالا در قم را بهعنوان راهکاری صحیح برای تامین محصولات موردنیاز در شرایط کنونی، توسعه دهیم و به همین منظور از بستر فضای مجازی بیشترین استفاده را خواهیم کرد.
وی ادامه داد: با ترویج فروش غیرحضوری و اینترنتی کالا، شرایط برای عرضه بهتر و ارزانتر محصولات نیز فراهم میشود و این به معنای استفاده صحیح از شرایط خاص دوران شیوع ویروس کرونا و تبدیل کردن آن به فرصت برای رونق فروش است.
سیجانی گفت: خوشبختانه قم از زیرساختهای مناسبی در حوزه اینترنت و فضای مجازی برخوردار است و سطح دسترسی شهروندان به این امکانات بالاست که با تسهیل هرچه بیشتر آن، میتوان به گسترش و رونق یافتن فروش اینترنتی محصولات در استان امید داشت.
وی بیان کرد: ارائه محصولات باکیفیت و باقیمت مناسب و همچنین داشتن خدمات پشتیبانی حداکثری درفروشهای غیرحضوری از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و موجب اعتماد بیشتر مشتریان به خریدهای اینترنتی میشود.
وی ادامه داد: در دوران شیوع ویروس کرونا، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و اینترنت برای فروش محصولات، ازجمله بهترین راهکارها برای حفظ و ارتقا کسبوکار به شمار میآید که این مهم در قم با همکاری اصناف درحالتوسعه هرچه بیشتر است.
درمجموع ۳۵هزار و ۲۷۶ واحد صنفی مجوز دار در استان قم فعالیت میکند که ۲۱هزار و ۲۲ مورد آن توزیعی و خدماتی و ۱۴هزار و ۲۵۴ مورد آن واحد تولیدی و فنی است؛ بهطور متوسط برای ایجاد هر واحد صنفی ۱۰۰ میلیون تومان سرمایهگذاری نیاز است و بهصورت میانگین به ازای هر پروانه کسب در حوزه اصناف برای ۲.۵تن فرصت شغلی ایجاد میشود.