حسین جابری انصاری صبح دوشنبه در حاشیه آیین افتتاح میز خدمت کنسولی اظهارداشت: افتتاح رسمی میز خدمت کنسولی به معنای آن نیست که این خدمت امروز ارائه میشود. قبلا بخش تایید اسناد حدود چهار سال قبل افتتاح شده بود. ما معوقهای برای تکمیل این کار داشتیم که امروز این کار انجام شد.
معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه افزود: میز خدمت از سه ماه پیش بهشکل آزمایشی کار خود را آغاز کرد و امروز رسما افتتاح شد. امروز همه خدمات کنسولی اعم از گذرنامه، سجلات، امور اجتماعی، دانشجویی، تابعیت و پناهندگان و... در قالب میز خدمت انجام میشود و تا از مراجعه مکرر مردم به اتاقها و بخشهای مختلف جلوگیری شود.
جابریانصاری با بیان اینکه براساس میز خدمت کنسولی، مراجعات حضوری مردم کمتر شود و آنها در یک سیستم متمرکز مراجعه میتوانند کارشان را انجام دهند، تصریح کرد: بخشی از نمرهدهی برای انجام خدمت کنسولی، به شکل الکترونیکی است. هماکنون یک سوم خدمات به شکل نمرهدهی الکترونیکی است.
وی افزود: به مرور همه این خدمات و نمرهدهی از این طریق اقدام میشود و حضور مردم به حداقل میرسد. اوراق گرفته شده، در کوتاهترین زمان پاسخ داده میشود.
این دیپلمات ارشد، افتتاح دیگر گشایش سامانه پاسخگویی به سوالات ایرانیان خارج از کشور عنوان و تصریح کرد: قبلا سامانههای بود اما اکنون این سامانه به شکل متمرکز طراحی شده که آفلاین است.
جابریانصاری گفت: فعلا این سامانه مربوط به خدمات کنسولی است. گام بعدی آن است که آفلاین، آنلاین شود و جز خدمات کنسولی، مسائل حقوقی، قضایی و... با همکاری نهادهای دیگر پاسخ داده شود. این گام در کنار میز خدمت کنسولی مسیر خدمت به مردم را بهبود میدهد.
معاون وزیر امور خارجه درباره رفت و آمد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در دوران کرونا که هنوز سربازی نرفتهاند، خاطرنشان کرد: ضوابط درباره آمد و رفت مشمولین وجود دارد که توسط سازمان نظام وظیفه و ستاد کل نیروهای مسلح تبیین و اجرا میشود. با توجه به شرایط کرونا و بازگشت دانشجویان به کشور پیگیری کردیم و دوستان شرایط را پذیرفتند و استثنای خاصی در این شرایط اعمال شد.
جابری انصاری ادامه داد: به دنبال این هستیم که برخی مطالبات تسهیل کننده رفت و آمد دانشجویان ایرانی در قالب توافقی با ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه به توافق برسیم.