بجنورد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به مشکل اینترنت برخی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان، خواستار حل مشکل اینترنت این واحدها شد.

سعید پورآبادی روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی استان اظهار داشت: برخی از مسوولان واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی و حتی جوار این مناطق برای برقراری ارتباطات دچار مشکل هستند که این وضعیت آنان را در بحث سرمایه گذاری نیز دچار مشکل کرده است.

وی با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده از سوی تولید کنندگان شهرک صنعتی شیروان در بحث اپراتور همراه اول، افزود: در برخی از شهرک های صنعتی استان عملکرد اپراتور ایرانسل مناسب است اما تولید کنندگان بیشتر با همراه اول برای فعالیت اقتصادی خود کار می کنند که در این خصوص نیز می خواهیم تا با اجرای اقدامات مناسب، این مشکلات را برطرف کنند.

یکی از تولید کنندگان خراسان شمالی در این نشست گفت: ضعف شبکه ارتباطی اپراتور همراه اول باعث شده که ما برای برقراری ارتباط با سرمایه گذاران دچار مشکل شویم.

وحید جعفری افزود: همچنین بحث قطع اینترنت، که برخی مواقع دامنگیر شهرک های صنعتی می شود، مشکلاتی چون قطع دوربین های مدار بسته را در پی دارد.

اجرای رومینگ اپراتورها می‌تواند مشکل صنعتگران را برطرف کند 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی در این جلسه با بیان اینکه طبق پایش و بررسی صورت گرفته، وضعیت اینترنت در تمامی شهرک های صنعتی استان مطلوب است، گفت: تنها وضعیت اینترنت ناحیه صنعتی شیروان در این خصوص در حد متوسط اعلام شده است.

سیدعلی مرتضوی افزود: دولت تنها در مناطقی برای برقراری ارتباط سرمایه گذاری می کند که هیچگونه ارتباط اینترنتی وجود نداشته باشد و اگر در برخی از مناطق یک اپراتور فعال باشد نمی توان برای برقراری دیگر اپراتورها هزینه ای انجام داد.

وی از تولید کنندگانی که در مناطقی چون شهرک های صنعتی فعالیت می کنند خواست تا برای برقراری ارتباط از اپراتورهای مختلف استفاده کنند و گفت: اگر در یک منطقه عملکرد اپراتور همراه اول متوسط و یا ضعیف است باید از اپراتور ایرانسل استفاده کرد که این امر تنها با جا به جایی یک سیمکارت میسر می شود.

مرتضوی اظهار داشت: از سویی اکنون بحث رومینگ را در برخی از مناطق پیگیری می کنیم که در این خصوص نامه ای به سازمان مربوطه ارسال کرده و از آنان خواسته ایم تا برای رفع مشکلات تولید کنندگان،  این اقدام را انجام دهند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی بر عزم استان برای توسعه فعالیت همراه اول تاکید کرد و افزود: البته در این مسیر اکنون در بحث تامین تجهیزات و اعتبارات محدودیت هایی وجود دارد.

مرتضوی با بیان اینکه اکنون هیچ یک از شهرک های صنعتی استان از نظر برقراری تلفن ثابت مشکلی ندارند، گفت: شهرک های صنعتی و یا تولید کنندگان می توانند برای برقراری یک اپراتور در منطقه خاص، یک بی تی اس اختصاصی خریداری کنند که البته بعضا این امر توجیه اقتصادی لازم را ندارد.

وی در خصوص برقراری فیبر نوری نیز گفت: دولت موظف است شبکه فیبر نوری را تا در ورودی شهرک های صنعتی رسانده و امکان استفاده از آن را برای متقاضیان فراهم سازد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی، در عین حال از آنچه که سرقت امکانات و تجهیزات ارتباطات خواند، انتقاد کرد و افزود: بعضا این سرقت ها باعث قطع شبکه و اختلال در ارتباطات می شود که روند خرید امکانات و تجهیزات نیز در برخی مواقع طولانی شده و مشکلاتی را ایجاد می کند.

معاون مدیر مخابرات منطقه خراسان شمالی نیز بر بحث رومینگ اپراتورها برای بهتر شدن وضعیت مطلوب اینترنت تاکید کرد و گفت: از تمامی تولید کنندگان می خواهیم تا مشکلات خود را برای چاره جویی به ما ارایه دهند.

غلامعلی نشاطی اظهار داشت: دولت تلاش می کند تا امکانات و تجهیزات ارتباطی را به تمامی روستاها و جاده ها ببرد چرا که برخی مناطق روستایی هنوز از پوشش مخابرات و اینترنت بی نصیب هستند.

معاون برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی خواستار رفع مشکل تلفن و اینترنت در شهرکت بیدک بجنورد شد و گفت: خدمات تلفن و اینترنت باید تا در ورودی هر واحد بیاید و حال آنکه بعضا تا ورودی شهرک ها انجام می شود.

مهدی جمشیدی با بیان اینکه شهرک ها از اینگونه خدمات بهره برداری نمی کنند، افزود: ما از واحدها برای ارایه این خدمات هیچ پولی دریافت نمی کنیم.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی از نظر ضریب نفوذ همراه اول رتبه با ۷۸ درصد و ایرانسل با ۵۷ درصد، رتبه های شانزدهم و یازدهم کشور را دارد.

شمار مشترکان تلفن های همراه در این استان یک میلیون و ۲۰۰ فقره است که از این رقم ۷۰۰ هزار نفر مشترک همراه اول و ۵۰۰ هزار نفر نیز مشترک ایرانسل هستند و تعداد مشترکان تلفن ثابت استان نیز ۳۰۰ هزار نفر است.

ضریب نفوذ تلفن ثابت در این استان ۹۸ درصد است.