قم – ایرنا – مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم بابیان اینکه زیرساخت‌های ارتباطی استان در دولت تدبیر و امید با شتاب چشمگیری مواجه بوده است، گفت: برخورداری یک‌میلیون و ۱۱۵ هزار قمی از اینترنت پهن باند ثابت و سیار و همچنین اتصال تمامی مدارس به شبکه ملی اطلاعات ازجمله دستاوردهای مهم فاوا در قم است.

سید رضا موسوی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری با شیوع کرونا و ضرورت افزایش خدمات الکترونیکی، توسعه زیرساخت‌های فناوری استان رشد چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به رونمایی از اولین خودروی واکنش سریع پهبادی کشور در قم گفت: این خودرو با تجهیزات مخابراتی ویژه با فناوری‌های پیشرفته ازجمله پهباد و بالن نظارتی با توان عملیاتی در تمام حوادث و بلایای طبیعی و همچنین مناطق بحرانی خدمت‌رسانی می‌کند.

برخورداری از ۲ فرستنده رادیویی، پهپاد با توان پروازی ۸ ساعت و بالن نظارتی تا حجم گاز هلیوم ۵۰ کیلوگرم ازجمله ویژگی‌های برجسته این خودرو است که توان پایش تصاویر به مساحت ۱۵۰ هزار مترمربع را برای فرماندهی عملیات مقابله با بحران را فراهم می‌کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم، اتصال تمامی مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات را مورداشاره قرار داد و گفت: ۱۵۹ مدرسه روستایی و ۶۲۲ مدرسه شهری به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

وی با اشاره به پایان امکان‌سنجی اتصال دانشگاه‌ها و مراکز حوزه‌های علمیه قم به فیبر نوری گفت: با شیوع کرونا و بهره‌گیری مراکز دانشگاهی و حوزوی از ظرفیت‌های آموزش مجازی، توسعه اتصال تمام این مراکز به شبکه ملی اطلاعات و دسترسی به اینترنت پرسرعت پهن باند در دستور کار دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

وی گفت: در این راستا، به‌منظور اجرای طرح توسعه دسترسی مراکز دانشگاهی و مراکز حوزوی بر پایه فیبر نوری، طرح امکان‌سنجی زیرساخت‌های ارتباطی و پهنای باند این مراکز به‌عنوان نخستین گام تحقق این هدف‌گذاری در استان اجرا شد و به اتمام رسید.

موسوی ادامه داد: رفع مشکل ۲۰۹ مورد از خرابی‌های ADSL ، برقراری ارتباط جی نف با شرکت برق، پایش مستمر و ارزیابی وضعیت خدمات الکترونیکی ۶۲ دستگاه دولتی قم در ۴ ماه قبل و بعد از شیوع کرونا و اتصال مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به شبکه زیرساخت از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در سال جاری است.

وی افزود: ارتقای چهار سایت روستایی از محل طرح توسعه خدمات عمومی اجباری در روستاهای آمره، نایه، چاهک و کهندان و همچنین  احداث دو سایت BTS در روستاهای قم و پیشرفت ۷۵ درصدی در فاز نخست طرح توسعه فیبر نوری در استان ازجمله اقدام‌های مهم صورت گرفته برای توسعه فاوا در روستاهای قم از ابتدای امسال تاکنون است.

موسوی با اشاره به شاخص‌های فناوری استان گفت: ۴۸۵ هزار دایری خطوط ثابت و ۲ میلیون و ۳۴ هزار دایری خطوط سیار در این استان وجود دارد ضمن اینکه ضریب نفوذ اینترنت ثابت در این استان ۱۲.۴ درصدی و اینترنت سیار  بیش از ۹۳ درصدی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم گفت: ۹۸۲ هزار مشترک از اینترنت پهن باند سیار و ۱۷۳ هزار مشترک نیز از اینترنت پهن باند ثابت در این استان استفاده می‌کنند.

وی توسعه فیبر نوری را ازجمله ویژگی‌های مهم زیرساخت‌های ارتباطی در قم دانست و افزود: در کنار ایستگاه‌های مخابراتی و فیبر درون‌شهری، ۵۷۰ کیلومتر فیبر نوری در سطح استان اجراشده است که با تکمیل طرح‌های در دست اقدام،‌ ظرفیت‌های ارتباطی استان ارتقا می‌یابد.