محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، نماینده ادوار مجلس و استاندار پیشین سمنان و خراسان جنوبی در گفت و گوی تفصیلی به سوالات خبرنگاران ایرنا پاسخ داد.
گفت و گو با خباز از قانون بازنشستگی مدیران شروع شد. وی گفت در اجرای این قانون در یک روز ۱۵ استاندار و تعدادی معاون وزیر از دولت کنار رفتند.
نماینده ادوار مجلس در ادامه از عملکرد مجلس یازدهم گفت و گفت با وجود اینکه هنوز هم برای ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم زود است درعین حال این را هم گفت که سالی که نکوست از بهارش پیداست. وی یکی از بزرگترین ضعف های مجلس یازدهم را نداشتن لیدر قوی عنوان کرد.
خباز در ادامه این دیدگاه را که مجلس در اختیار در جناحی باشد، ریاست جمهوری هم در اختیار آن قرار می گیرد را با ذکر مثال مجلس پنجم به چالش کشید.
در ادامه از خباز درباره برنامه ها و راهکارهایش در انتخابات آتی پرسیدیم. خباز با تاکید بر لزوم نقش آفرینی احزاب معتقد است اصلاح طلبان باید یکی دو حزب بزرگ داشته باشند تا بتوانند در انتخابات آتی موفق شوند. وی در عین حال بر نقش محوری رییس دولت اصلاحات در گرد هم آمدن احزاب اصلاح طلب تاکید کرد.
بخش دیگر از این گفت و گو با خباز درباره عملکرد دولت روحانی و انتقادات مطرح شده از آن بود. وی با تفکیک دولت روحانی به قبل و بعد از تحریم های یک جانبه آمریکا، کارنامه موفق دولت روحانی قبل از تحریم ها را متذکر شد و گفت دولت در دوره بعد از اعمال تحریم بخش زیادی از درامد خود را از دست داد و باید پذیرفت که اداره کشور در چنین شرایطی دشوار است.
آبان ۹۷ در یک روز ۱۵ استاندار دولت بازنشسته شدند
خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نماینده پیشین تهران و استاندار استانهای سمنان و خراسان جنوبی در یک گفت و گوی تفصیلی به بیان دیدگاههای خود درباره مسائل مختلف پرداخت. فتح باب گفت و گو با خباز ماجرای قانون بازنشستگی بود. موضوعی که در آن ایام با استقبال گسترده ای در جامعه مواجه شد. خباز که خود با همین قانون از فعالیت های دولتی کنار رفته است، در این خصوص گفت: در ۲۶ آبان ماه سال ۹۷ در یک روز ۱۵ استاندار بازنشست شدند و تعدادی از معاونین وزرا کنار رفتند، در حالی که دستگاههای حاکمیتی زیادی به این قانون عمل نکردند و از مجوز خاص استفاده کردند.
وی در این باره که عدهای معتقدند ایده طرح بازنشستگی ایده ای سیاسی بوده که موجب خارج شدن بدنه دولت از کارشناسان شد، گفت: اتفاقا طرفداران دولت هم با این تصور که خدمتی کرده باشند، به این کار دامن میزدند، غافل از اینکه دولت را از نیروهای باتجربه محروم کردند. در هر صورت جو احساسی مبنی بر جوانگرایی از جنبه سیاسی آن پررنگتر بود.
چرا اصلاح طلبان کادرسازی نکردهاند
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که چرا اصلاحطلبان و حامیان دولت طی سالهای گذشته اقدام به تربیت کادر و نیروی با تجربه نکردند، تا در چنین مواقعی با مشکل مواجه نشوند، عنوان کرد: اصولا کادرسازی وظیفه ذاتی احزاب است. در کشورهای توسعه یافته مهمترین کار احزاب آموزش است و برای تحقق این کار ابزار و امکانات زیادی از جمله کلاسهای آموزشی، اساتید مختص اینکار، رادیو، تلویزیون و امکانات انتشاراتی و فضای مجازی و آنلاین را در اختیار دارند.
خباز ادامه داد: احزاب نیروهای خود را روزانه آموزش میدهند که رشد کنند، ما از این نعمت محروم هستیم یا بهتر است بگوییم کسی به فکر این مهم نیست، احزاب نیمبندی داریم که هنوز نتوانستهاند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و از طرفی هم آن دوراندیشی که باید در سطح کلان سیاستورزی اتفاق میافتاد، دیده نمیشود. راننده وقتی میخواهد مسافتی ۱۰ کیلومتری را طی کند، ابتدا زاپاس خود را چک میکند، اگر یک چرخ ماشین پنجر شد، زاپاس هم پنچر باشد، عملا ماشین متوقف شده است، این حکایت بازنشستگی باتجربهها در کشور ما و نداشتن جایگزین برای آنها بود.
چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به قوی شدن احزاب تن بدهیم
وی افزود: یک جریان سیاسی بزرگ به نام اصلاحات طی این سالها هیچ نیروی جایگزینی برای اداره کشور تربیت نکرده است. البته موضوع فقط این نیست. در هر دو تفکر موجود در کشور انحصارگرایی و انحصارطلبی وجود دارد. انسان به ماهو انسان انحصارطلب است، هرکس دوست دارد همیشه بر اریکه قدرت باشد ولی باید نگاه کنیم که دیگر کشورهای دنیا چگونه امورات کشورشان را اداره میکنند.
نماینده ادوار مجلس گفت: ما تافتهای جدا بافته نیستیم. در همه جای دنیا احزاب کشور را اداره میکنند. اگر مردم برنامه حزب یا احزاب را پسندیدند به آن رای میدهند و حزب یا احزابی که رای نیاورند، خانه نشین و سرخورده نمیشوند، شروع به بازسازی فکر و برنامههایشان برای کارزار انتخاباتی بعد میکنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل حزب ستیزی و حزب گریزی انحصارطلبی است. به ظاهر عنوان میشود اصل ۲۶ قانون اساسی را قبول داریم ولی در مقام عمل زیر بار احزاب نمیروند و بر این تصورند که حزب مزاحم و رقیب کرسی و مقام آنها است. در صورتی که چه بخواهیم یا نخواهیم برای حکمرانی خوب باید به احزاب و قویشدن آنها تن دهیم.
اعضای چندین حزب در یک مینی بوس جا میشوند
استاندار پیشین سمنان اظهار کرد: اغلب احزاب بعد از دوم خرداد ۷۶ شکل گرفتند. در آن زمان با ۵۰ نفر از نماینگان مجلس حزب همبستگی را تاسیس کردیم، بعد تعداد احزاب به بیش از ۲۰۰ رسید، در حالی که تعداد اعضای چندین حزب در کل کشور در یک مینیبوس جا میشوند. بیشتر احزاب فقط نام حزب را یدک میکشند.
وی گفت: در مجلس هشتم قانونی را به تصویب کردیم که احزاب درهم ادغام شوند، قانونی که تاکنون اجرایی نشده است. این قانون اجباری نیست ولی راه را برای ادغام احزاب باز کرده است.
خباز در ادامه درباره فعالیتهای اصلاح طلبان گفت: شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان خود به خود همه را به ایجاد حزب تشویق میکند که هر کس با برند خودش در آنجا حضور داشته باشد و از سبد اصلاحات سهمی به دست آورد.
اصلاحطلبان ۲ حزب فراگیر تاسیس کنند
این فعال حزبی و سیاسی یادآورشد: هنوز دموکراسی را به معنی واقعی قبول نداریم. حزب را هم برای به حساب آمدن، غالب شدن نظر خودمان و گرفتن سهم تشکیل میدهیم در صورتی باید خرد جمعی غالب باشد و در این صورت است که حزب و تحزب معنا پیدا میکند.
خباز در پاسخ به این پرسش که ممکن است شورای عالی یا شورای هماهنگی اصلاحطلبان بستری برای تشکیل یک حزب بزرگ برای اصلاحطلبان شود، گفت: تاکنون چنین موضوعی مطرح نشده است. شکل گیری یک حزب فراگیر نیاز به بحث و بررسی و فضاسازی دارد و باید بستر نظری آن فراهم شود.
وی اظهار داشت: تا چه زمانی باید مسیری را طی کنیم که ناکارآمدی و بیاثر بودن آن ثابت شده است. به اصلاحطلبان میگویم حداقل اگر روی اصولگرایان نفوذ ندارید خودتان به جمعبندی برسید و نه یک حزب که دو حزب پرقدرت به وجود آورید، مانند نهرهای کوچکی که وقتی به هم میپیوندند روخانه بزرگی را جاری میکنند که دولت، قدرت و ملت روی آن حساب کنند. تا وقتی سه الی چهار حزب قدرتمند نداشته باشیم کاری از پیش نمیبریم.
مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم است
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش که مجلس یازدهم به کدام مجلس قبل از خود شبیهتر است، گفت: با تفاوتهای جزیی این مجلس شبیه به مجلس هفتم است. هرچند ارزیابی این مجلس زود است و حداقل باید یک سال از عمر مجلس بگذرد که امکان ارزیابی و بررسی کارنامه آن وجود داشته باشد. ولی از طرفی هم میتوان گفت، سالی که نکوست از بهارش پیداست.
وی افزود: وقتی مجموعهای وارد صحنه میشود از رفتارها، اظهار نظر و تجمعاتشان میتوان تا حدودی رویکرد آنها را تشخیص داد. در مورد مجلس یازدهم باید گفت به نظر میرسد عمدتا اهداف شخصی و حزبی غلبه دارد. این مجلس نسبت به ۱۰ دوره قبلی از نظر کمیت رای، کیفیت و برنامهریزی برای کمک به اداره کشور ضعیفترین مجلس است.
این فعال اصلاحطلب اظهار کرد: انقلابی یعنی خدمتگذار، استفاده کم از بیتالمل و رساندن بهره زیاد به جامعه. در این مجلس تصور من عکس این معنی دیده میشود.
وی با بیان اینکه مجلس باید لیدر قوی داشته باشد، گفت: در مجلس پنجم با اینکه در اقلیت بودیم دو لیدر داشتیم، یکی شیخ عبدالله نوری و دیگری شیخ مجید انصاری. اصلاحطلبان از این دو حرف شنوی داشتند و با وجود اینکه اقلیت بودیم با انسجام و هماهنگی با لیدرهای خود بسیار تاثیر گذار بودیم ولی به نظر میرسد مجلس یازدهم یک لیدر قوی ندارد.
اصلاحطلبان مجلس یازدهم ۴ نفرند
خباز خاطرنشان کرد: نمایندگان معمولا در همان سه ماهه قبل از افتتاح مجلس فرصت دارند برای خود برنامه و استراتژی تعریف کنند اما مجلس یازدهمیها در سه ماهه قبل از تشکیل مجلس وقتشان را صرف توافق برای تعیین رییس کردند.
استاندار پیشین خراسان شمالی با بیان اینکه اصلاحطلبان واقعی مجلس یازدهم ۴ نفرند، اظهار کرد: علاوه بر این چند نفر حدود ۳۵ نفر مستقل در مجلس داریم. به دوستان گفتم همه شما دو کمیسیون مانند کمیسیون اجتماعی و شوراها را در اختیار بگیرید چون کمیسیونهای برنامه بودجه و امنیت ملی را به شما نمیدهند. با این کار حداقل آسیب این دو کمیسیون برای مردم کمتر خواهد شد. من میترسم که این مجلس مصوباتی داشته باشد و آثار و مضرات آن مثل مجلس هفتم تا سالها بر کشور حاکم باشد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: مجلس ششم قانون برنامه پنج ساله چهارم را تصویب کرده و در ماده ۴ آن آوردیم دولت موظف است سالانه ۱۰ درصد بر قیمت حاملهای انرژی بیفزاید و بودجه را در این مسیر هزینه کند. به محض تشکیل مجلس هفتم در اولین جلسه ماده ۴ را از این قانون حذف کردند. اگر این ماده حذف نمیشد، خود به خود هر سال ۱۰ درصد به قیمت بنزین اضافه میشد و یک دفعه بنزین ۳ هزار تومان نمیشد و این همه گرفتاری در آبان ۹۸ برای کشور به وجود نمیآمد.
وی افزود: ما در دور هشتم ۲۴ نفر بودیم و قرار بود در مورد تخلف از قانون هدفمندی یارانهها از آقای احمدینژاد شکایت کنیم، موقع امضا فقط ۱۲ نفر امضا کردند. عضو یک تشکیلات باید پای عقاید و آرمانهای خود و جریان خود هزینه بدهد.
خباز در پاسخ به این سوال که معمولا نمایندگان در همه ادوار اقدامات و خدمات دولت را در حوزه های انتخابیه به نام خود و جزو عملکرد خود معرفی میکنند، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، آیا نمایندگان کنونی شانسی برای انتخاب در دورههای بعد خواهند داشت، اظهار کرد: قبل از کرونا ۸۵ درصد از پول کشور صرف حقوق، دستمزد و ادارات دولتی میشد و فقط ۱۵ درصد برای کارهای عمرانی، تولیدی و زیرساختی و آبادی باقی میماند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: همه دولتها وقتی کسری بودجه دارند از این ۱۵ درصد کم میکنند چون نمیتوانند حقوق و دستمزدها را ندهند. با توجه به اینکه در حال حاضر منابع کشور بسیار محدود است و نمایندگان مجلس یازدهم هم به مردم حوزه انتخابیه خود برای کسب رای وعدههایی دادهاند، حتما در تحقق این وعدهها با مشکل مواجه خواهند شد.
این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه درآمد نفتی ما تا ۱۰ درصد کاهش یافته است، اضافه کرد: اگر یک کارمند تنها ۱۰ درصد حقوق خود را دریافت کند زندگیاش نمیچرخد و خانوادهاش با مشکل مواجه می شود. کشور ما یک خانواده بزرگ است که ۹۰ درصد درآمد خود را از دست داده و این مسئله به تحریمها برمیگردد.
وی با اشاره به مباحثی که منتقدان دولت درباره عملکرد دولت مطرح میکنند و نادیده گرفتن آثار تحریم از سوی این طیف اظهارداشت: اینکه اصولگرایان می گویند تحریمها اثری بر اقتصاد ایران ندارد، این سخن را از روی عمد میگویند زیرا آنها تاثیر تحریمها را میدانند. نمیگویم همه مشکلات ما ناشی از تحریم است و میتوانستیم بهتر از این عمل کنیم و در یک سال باقی مانده از عمر دولت هم میتوانیم که کارنامه بهتری بهجا گذاریم. ولی واقعیت این است که تحریمها ما را به گوشه رینگ برده است.
استاندار پیشین سمنان گفت: با همسایگانی مانند عراق که حق حیات به گردن آنها داریم هم با احتیاط و زحمت مراوده و معامله میکنیم. اصولگرایان میخواهند همه مشکلات را گردن دولت بیندازند که دولت را ناکارآمد معرفی کنند. در دوره اول بعد از ۶۳ سال و زمانی تراز صادرات و واردات مثبت شد و برای دومین بار به خودکفایی گندم رسیدیم.
این فعال اصلاحطلب خاطرنشان کرد: روحانی همان روحانی دولت اول است فقط تعدادی از وزرای دولت عوض شده است. دوستان اصولگرا حاضرند برای یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند و فکر میکنند از این راه به مقصودشان میرسند، ولی متوجه نیستند که همه ما در یک کشتی نشستهایم.
مخالفان دولت روحانی، نه مخالفان برجام
وی افزود: اصولگرایان میگفتند برجام بسیار بد است و باید از آن خارج شویم. اکنون آمریکا از برجام خارج شده و شما هم مجلس را در دست دارید، چرا از آن خارج نمیشوید؟ نادیده گرفتن تلاشهای محمد جواد ظریف مانند انکار خورشید است. اولین خاصیت برجام این بود که فعالیتهای هستهای ایران به رسمیت شناخته شد.
خباز ادامه داد: مخالفان برجام، هدفشان برجام نبوده و نیست، آنها مخالف دولت روحانی هستند، چون گزینههای رییس جمهوری آنها در سال ۹۲ و ۹۶ رای نیاورد، هنوز ناراحتند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: تندروها تلاش کردند دولت را ناکارآمد جلوه دهند و حرفهایی می زدند که از رادیوهای بیگانه می شنیدیم. مثل دو لبه یک قیچی، یک لبه آن دشمن خارجی و لبه دیگر مخالفین داخلی به هم کمک میکنند دولت را ساقط کنند و از بین ببرند.
وی ادامه داد: میگفتند برجام به زیان ایران است و باید آن را پاره کنیم، آمریکا که از آن خارج شد، سروصدا راه انداختند که چرا آمریکا خارج شده است. باید از آنها پرسید اگر برجام توافق بدی بود که باید از خروج آمریکا خوشحال میشدید و اگر خوب بود چرا از ابتدا مخالف آن بودید؟
این فعال سیاسی با بیان اینکه شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل از ثمرات برجام بود، افزود: اعضای شورای امنیت با رای منفی یا ممتنع خود این پیام را به آمریکاییها دادند که در صورتی میتوانند از ظرفیت شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کنند که عضو برجام باشند.
اصولگرایان حاضر نیستند رسوایی آمریکا را ناشی از توان دیپلماسی کشور معرفی کنند
وی ادامه داد: اصولگرایان حاضر نیستند این رسوایی بزرگ آمریکا را ناشی از توان سیاست خارجه و تیم وزرات خارجه معرفی کنند و از کنار آن می گذرند. در طول تاریخ هیچ کشوری موفقیت دیپلماتیک شبیه به این به دست نیاورده است که یک کشور جهان سومی در مقابل ابرقدرتها دور یک میز بنشیند و امتیازی بگیرد و در آخر رییسجمهور آمریکا اعتراف کند ایران سر ما کلاه گذاشته است.
مجلس یازدهم سرنوشت ۱۴۰۰ را رقم نمیزند
مجلس یازدهم تا چه میزان میتواند سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را رقم بزند؟ خباز در پاسخ به این پرسش بیان کرد: هر مجلسی تاثیر خود را بر انتخابات ریاست جمهوری دارد ولی لزوما نمیتواند سرنوشت انتخابات را به نفع جریان خود تغییر دهد. نمونه روشن آن پیروزی رییس دولت اصلاحات در سال ۷۶ در مقابل شیخ ناطق نوری بود.
وی افزود: اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان اصولگرای مجلس پنجم در حمایت از ناطق نوری امضا جمع کردند و هم قسم شدند ولی پیروزی را رقیبش به دست آورد. بنابراین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری الزاما وابسته به نقش جناح اکثریت مجلس نیست. ولی در عین حال ناکارآمدی مجلس یازدهم در یک سال باقی مانده در شکست کاندیدای اصولگرا در ۱۴۰۰ تاثیر دارد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه همه آرای نمایندگان در حوزه انتخابیهشان به سبد کاندیدای مورد حمایت آنها وارد نخواهد شد، گفت: حمایت یکدست مجلس یازدهم از نامزدی در ۱۴۰۰ بیاثر نیست ولی سرنوشت انتخابات را رقم نخواهد زد.
اصلاح طلبان بعد از اسفند۹۸ سرخورده شدند
خباز در مورد شرایط اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ گفت: مردم از اصلاحطلبی رویگردان نیستند فقط از بعضی اصلاحطلبان ناامید شدهاند. چون بد عمل کردند و نظر مردم از آنها برگشت. اما اصلاحطلبی قابل برگشت نیست بلکه یک اندیشه و مانند خورشید است. شاید برای مدتی ابر جلوی خورشید را بگیرد ولی در نهایت خورشید پدیدار میشود.
وی یادآورشد: اصلاحطلبان بعد از انتخابات اسفند سال ۹۸ دچار سرخوردگی شده و خیلی زود پیروزیهای سریالی ۹۲، ۹۴ و ۹۶ را فراموش کردند، از طرفی مردم هم نگران و ناراحتند.
اصلاح طلبان مانیفیست قابل اجرا ارائه کنند
نماینده پیشین مجلس درباره برنامه و نقشه راه اصلاح طلبان گفت: اصلاحطلبان باید یک مانیفست تعریف کنند و به مردم بگویند مثلا ما اقتصاد و یا دیگر مسائل کشور را از نقطه A به نقطه B میبریم و ضمانت اجرایی آن را هم بدهند. باید با توجه همین ساختار و زیرساختها هم به مردم وعده بدهند.
خباز اظهارداشت: اصلاح طلبان باید یک برنامه در همه ابعاد ارائه و چهرهای برای ۱۴۰۰ معرفی کنند. کسی که کمتر به او انگ و برچسب زده باشند و کمترین بهانه را به مخالفان اصلاحات بدهد. اصلاحطلبان به اتفاق از آن شخص حمایت کنند، در چنین شرایطی کاندیدای اصلاحطلبان رای میآورد.
وی اضافه کرد: از هیچ شخص اصلاحطلبی برای ۱۴۰۰ نام نمیبرم، اگر من از شخص خاصی یاد کنم از همین الان مخالفان پروژه تخریب او را کلید میزنند. محوریت جمع کردن همه طیفهای اصلاحطلب حتماً باید رییس دولت اصلاحات باشد و غیر از او کسی نمیتواند احزاب اصلاح طلب را دور هم جمع کند.
دولت قبل از تحریم و بعد از تحریم
خباز ادامه داد: به نظرم اصلاحطلبان باید گروه تلفیق را در مرکز تشکیل و از دل آن یک مانیفست قابل اجرا خارج کنند و اگر محور آن رییس دولت اصلاحات باشد، همه به آن تن میدهند.
عضو شورا مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: در چنین مجموعه ای برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهادهای مختلفی خواهد آمد، فرد و چهره مورد نظر توسط مجموعه منتخب از سراسر کشور هر کدام که برنامه، ظرفیت رایآوری و محبوبیت بیشتری داشته باشد انتخاب شود، ضمنا باید راستی آزمایی شود کدام شخص به مانیفست اصلاحطلبان وفادار است.
موضوع دیگری که با خباز در میان گذاشتیم برخی اتهام زنی ها به دولت درباره پیشخور کردن سرمایههای کشور بود.
وی با بیان اینکه عملکرد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی همه دولتها قابل بررسی و ارزیابی است، گفت: روحانی را باید در دو دولت مورد ارزیابی قرار داد، دولت قبل از تحریم و بعد از تحریم.
هرچه تورم پایینتر باشد عدالت بیشتر حاکم میشود
خباز با تاکید بر اینکه دولت قبل از تحریم روحانی خدمات بسیار زیاد، ارزنده و درخشانی انجام داد، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ وقتی روحانی دولت را تحویل گرفت ما ۴۴ درصد تورم داشتیم، این هنر است که دولت تورم ۴۴ درصدی را تک رقمی کرد. عدالت از طریق کم شدن تورم ممکن است و با حرف، بسم الله و دعا خواندن تورم درست نمیشود و هرچه تورم پایینتر باشد، عدالت بیشتری حاکم میشود.
این فعال اصلاحطلب ادامه داد: در دو سال آخر دولت احمدی نژاد، یک سال رشد اقتصادی منفی ۶.۵ و یک سال منهای ۲.۲ بود ولی روحانی رشد اقتصادی را مثبت کرد. تراز تجاری ایران در دولت روحانی قبل از تحریم، مثبت شد در طول تاریخ بانک مرکزی و در ۶۳ سال گذشته همیشه تراز ما منفی بود، در دولت روحانی برای اولین بار تراز مثبت شد و صادرات بر واردات برتری یافت.
وی یادآور شد: در دور دوم با وجود تحریمها مشکلات بیشتر شد. به هر حال دولت مانند پدری است که درآمدی ندارد و در این شرایط اداره کشور بسیار سخت است. اتاق بازرگانی برای اصلاح امور اقتصادی کشور حدود ۶۰ بیانیه داده بود، به دوستان در دولت میگفتم به نظر کارشناسان اتاق بازرگانی توجه کنید چون از روی دلسوزی این مسائل را مطرح میکنند ولی به این حرفها گوش داده نشد.
خباز افزود: کارشناسان اتاق بازرگانی در مورد اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودند و الان هم میگویم قابل دفاع نیست، چون کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان تهیه میشود، با قیمت آزاد به دست مردم میرسد و با این تخصیص فقط اتلاف سرمایه رخ داده است. پیشنهاد این بود که به جای اختصاص ارز، کالای آزاد وارد، ارز را به ریال تبدیل و به حساب یارانههای مردم واریز شود.
وی گفت: راهش این است که ارز ۴۲۰۰ را به کلی قطع کنند. البته انجام این کار در مقام گفتن راحت است و اجرای آن کار بسیار سختی است.
این فعال سیاسی اضافه کرد: در دوره دوم دشمن با همه توان به صحنه آمد. جان بولتون مشاور وقت امنیت ملی آمریکا میگفت ما نخواهیم گذاشت ایرانیان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را به چشم ببینند، ولی دولت با وجود همه این سختیها، تحریمها و دشمنیها توانست کشور را خوب اداره کند اما میشد از این بهتر هم عمل کرد.