بجنورد- ایرنا- مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: با همکاری نیکوکاران منطقه، تاکنون ۳۰ هزار عدد ماسک رایگان بین عزاداران و هیات‌های مذهبی استان توزیع شده است.

حجت الاسلام علی خادمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اقلام بهداشتی با نرخ دولتی بین هیات های مذهبی خراسان شمالی توزیع می شود، اظهار داشت: هیات امنای مساجد و هیات‌های مذهبی می‌توانند با مراجعه به ادارات تبلیغات اسلامی استان و شهرستان ها، ماسک مورد نیاز خود را بدون هیچ محدودیتی در میزان، با قیمت عمده ۱۲ هزار ریال برای هر ماسک دریافت کنند.

وی افزود: تاکنون هیاتی در استان برای تهیه ماسک به این نهاد مراجعه نکرده است زیرا عمده هیات ها به صورت خودجوش با همت نیکوکاران از قبل تمامی اقلام بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده مورد نیاز خود را برای اجرای دقیق دستورالعمل های بهداشتی تهیه کرده اند.

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه ۴۰۰ هیات مذهبی در سامانه بیرق برای دریافت مجوز عزاداری ایام محرم، نامنویسی کرده‌اند، یادآور شد: در هنگام برگزاری مراسم عزای حسینی تعدادی از اعضای هیات ها با عنوان «همیاران سلامت»  از ورود افراد بدون ماسک و دستکش به هیات جلوگیری کرده و با مواد ضدعفونی کننده، نسبت به ضدعفونی کردن مکان ها اقدام می کنند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای توصیه‌های مقام معظم رهبری برای پیشگیری از کرونا ملاک عمل است، خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز با رعایت دستورالعمل بهداشتی و برگزاری مراسم عزاداری در فضای سرپوشیده باید دارای شرایط بهداشتی خاص باشد، یعنی در فضای سرپوشیده با نصب تهویه مناسب و با یک چهارم ظرفیت فقط سخنرانی و روضه خوانی کوتاه قابل اجرا است.

در خراسان شمالی هزار و ۴۰۰ هیات مذهبی شناسایی شده که از این تعداد نام ۸۰۰ هیات در سامانه طوبی به ثبت رسیده است.

استان خراسان شمالی از چهارم مردادماه دچار وضعیت قرمز کرونایی شده که این شرایط تاکنون پایدار بوده است.