بندرعباس- ایرنا- اجرای طرح نذر کتاب؛ نذری که در آن «یار مهربان» جایگزین پول و مواد خوراکی می‌شود از ابتدای ماه محرم در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان آغاز شده است.

سنت نذری دادن در فرهنگ ایرانی سابقه‌ای دیرینه دارد از انواع خوراکی‌های شیرین و لذت‌بخش در ماه مبارک رمضان بر سر سفره‌های افطار تا غذای متبرک امام حسین(ع) و توزیع گوشت در ماه‌های محرم و صفر.

ایده طرح «نذر کتاب» نیز مانند سنت حسنه نذری دادن در ایام و مناسبت‌های مذهبی است اما با رویکردی کاملا فرهنگی.

امسال و همزمان با آغاز ماه محرم کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان نیز ایده «نذر کتاب» همان یارهمیشگی را در راستای ترویج فرهنگ اهدای کتاب و غنی سازی کتابخانه‌های عمومی روستایی آغاز کرده است.

در این طرح مردم می‌توانند در ایام محرم، نذر کتاب داشته تا بتوانند در آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در بین مردم نیز نقش فرهنگی مؤثری داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در این باره اجرای طرح نذر کتاب در  ایام سوگواری سالار شهیدان(ع) را فرصت مناسبی برای آغاز و فرهنگ‌سازی طرح‌هایی چون اهدا و نذر کتاب دانست.

حجت‌الاسلام محمد ذاکری در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت:  سنت نذر ریشه در اعتقادات و فرهنگ مردم این مرز و بوم دارد و از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در بین مردم کشور داشته است.

وی گفت: در این‌ بین برخی از نذرها با توجه به اینکه گره از کار و مشکل انسانی باز می‌کنند و یا اینکه موجب اعتلا و ارتقا آگاهی فرد و یا افراد جامعه می‌شوند، به نظر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و آنچه باید به آن توجه شود این است که فرهنگ «نذری» فقط برای غذای جسم نیست و می‌توان غذای روح مردم را نیز تامین کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان ادامه داد: نذری که می‌تواند در تامین غذای روح افراد جامعه تأثیرگذار باشد «نذر کتاب» است.

حجت‌الاسلام ذاکری عنوان کرد: سرانه مطالعه در کشور پایین است و ترویج فرهنگ کتابخوانی یک وظیفه دینی و ملی است، لذا این نوع نذر علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی می‌تواند با در اختیار قرار دادن کتاب‌های مفید در اعتلای آگاهی افراد جامعه تأثیرگذار باشد.

وی افزود: در این طرح که از ابتدای محرم تا پایان ماه صفر در کلیه کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ادامه دارد، کتاب‌هایی توسط مردم به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا و پس از بررسی آنان، کتاب‌های مناسب به کتابخانه‌های روستایی ارسال می‌شود.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، با اجرای این طرح کتاب در قفسه زندانی نمی‌شود و مردم بیشتری به کتاب دسترسی پیدا می‌کنند و علاوه بر آن یک محصول فرهنگی  نذر ارزشمند می‌شود تا همه از محتوای آن چندین بار استفاده کنند.

حجت‌الاسلام ذاکری توصیه کرد: با حمایت از چنین طرح‌هایی  می‌توان گام‌هایی اساسی برای گسترش کتابخوانی در جامعه برداشت و افراد با مطالعه یک کتاب بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی خود را حل کنند.

استان هرمزگان دارای ۱۰۷ کتابدار شامل ۸۱ زن و ۲۶ مرد در ۷۶ کتابخانه است و  هم‌چنین دارای ۶۶ کتابخانه نهادی و ۱۰ کتابخانه مشارکتی است که از این تعداد ۵۰ باب در شهر و ۲۶ باب در روستا هستند.