تهران- ایرنا- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از هدفگذاری حمل ١١٨ میلیون تن بار در شبکه ریلی بعد از احداث ٨٢٤ کیلومتر خط ریلی جدید خبر داد.

«سعید رسولی» روز سه شنبه در نشست خبری در ساختمان راه‌آهن جمهوری اسلامی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد به تشریح عملکرد ریلی راه‌آهن، پرداخت و گفت: بنا بر تاکید رهبری و سیاست‌های برنامه ششم توسعه وظیفه داریم با اتصال مراکز بار به شبکه ریلی بهره‌وری خطوط را افزایش دهیم.

وی گفت: طول خطوط اصلی راه‌آهن١١ هزارو ٦٠٠ کیلومتر و طول خطوط ایستگاهی ٢ هزار و ٥٠٠ کیلومتر است که از طریق خطوط در سال گذشته ٤٧ میلیون تن بار در شبکه ریلی جابجا شد.

وی خبر داد: اکنون ٥٧ تقاضای جدید از کارخانجات، معادن و مراکز بار و سیلوها برای حمل ریلی کالاها وجود دارد که نشان دهنده توجه صاحبان صنایع به استفاده از حمل و نقل ریلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون ١٠٨پروژه در دست اقدام و احداث داریم که در صورت تکمیل ٨٢٤ کیلومتر خط ریلی احداث می‌شود که ظرفیت انتقال بار را به ١١٨ میلیون تن بار در شبکه ریلی می‌رساند.

رسولی ادامه داد: سال گذشته ناوگان کهنه از شبکه ریلی کشور حذف شد اما تا پیش از شیوع ویروس کرونا برنامه این بود تا از طریق بهره‌وری ناوگان مسافری و صندلی ایجادی بیشتر رکورد حمل مسافر در سال ۹۸ را در بخش ریلی بشکنیم اما به دلیل شیوع کرونا محقق نشد.

مدیرعامل راه آهن درباره تسهیلات حمایتی دولت از شرکت های ریلی در دوران شیوع کرونا، گفت: برای جبران زیان‌ها و کمک به شرکت‌های ریلی دولت تصمیم به اعطای تسهیلات گرفت که اکنون شرکت‌ها به بانک عامل معرفی شده‌اند و وام حمایتی با سود کم و تنفس ۶ ماهه به شرکت‌ها ارائه می شود؛ امیدواریم هر چه زودتر این تسهیلات پرداخت شود.

رسولی اضافه کرد: پس از شیوع کرونا ستاد پیشگیری از بیماری‌های واگیر در راه اهن راه اندازی شد اقدامات خوبی انجام شد تلاشگران حوزه سلامت در ایستگاه‌های ریلی مستقر شدند و شرکت های ریلی در ضدعفونی ناوگان به خوبی عمل کردند.که این اقدامات مورد تقدیر اتحادیه بین المللی راه آهن و وزارت بهداشت ایران قرار گرفت و مدیر اتحادیه بین المللی راه آهن‌ها از ما خواست تجربه خود را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی به تغییرات مربوط به تهیه بلیت در سایت فروش راه آهن اشاره و بیان کرد: هنگام خرید بلیت از سامانه فروش با تغییراتی که ایجاد شده است در صورت هم نام نبودن خریدار خود بخود ظرفیت  در کوپه قطار بیش از ۲ مسافر را پذیرا نیست، مگر به درخواست خانواده که می‌خواهند با هم باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: راه آهن ایران در این دوره در حوزه مسافری برای افراد جانباز سالخورده و به طور کلی توانخواه  پنجاه ایستگاه خود را که پذیرش ۹۵ درصد مسافر ریلی بر عهده دارد مجهز به امکانات سرویس‌دهی به این عزیزان کرد؛ هنگام خرید بلیت اگر مسافر درخواست کمک برای سوار و پیاده شدن قطار را علامت بزند ۲ پیامک برای رییس گروه مسافری ایستگاه‌های مبدا و مقصد ارسال می‌شود که فرد توانخواه در قطار داریم تا هنگام رسیدن به مقصد برای ارائه خدمات به وی حاضر شوند.

وی از تلاش راه‌آهن برای برنامه‌ای شدن قطارهای باری خبر داد و گفت: تلاش داریم صاحبان بار را نسبت به حمل منظم بار در شبکه ریلی مطمئن کنیم و درست مثل شبکه مسافری در شبکه حمل باری، سیر برنامه‌ای داشته باشیم.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: ‌در پنج ماه نخست امسال در بهره‌وری لکوموتیو ۱۶ درصد و در بهره‌وری ناوگان باری ۹ درصد رشد داشتیم. هم‌چنین در تناژ ۳ درصد رشد داستیم و در تن کیلومتر که شاخص اصلی عملکرد حمل بار است ۴.۵ درصد رشد داشتیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم صد درصد قطارهای باری کشور را برنامه‌ای کنیم این ارقام افزایش چشمگیری خواهد داشت.

رسولی در بخش دیگری از اظهارات خود از احداث پایگاه‌های امداد و نجات ریلی در ایستگاه‌های مختلف کشور خبر داد. گفت: در قراردادی که با سازمان اورژانس کشور۳۰ درصد آمبولانس ریلی برای شرایط بحران ساخته خواهد شد که یک دستگاه آن طراحی شده است. 

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: برای ارتقای کیفیت سفرهای ریلی، مکانیزه کردن بلیت قطارهای حومه‌ای در دستور کار قرار گرفت. همچنین صدور بلیت یکپارچه سفرهای قطارهای حومه‌ای و درون شهری (مترو) با همکاری شهرداری تهران دنبال می‌شود. 

رسولی با اشاره به برنامه تولید ناوگان در شبکه ریلی ادامه داد: سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی اضافه شد.همزمان با هدف حمایت از تولید داخل سامانه‌ای با همکاری متخصصان راه‌آهن طراحی شد که سامانه جامع رونق تولید است. قطعات ساخته شده در داخل با مشخصات فنی و نام و آدرس سازنده معرفی می‌شود تا سازندگان نیازی به تامین آن از خارج نداشته باشند. ضمن اینکه ‌قطعات ساخته نشده را هم احصاء کرده‌ایم و طی فراخوانی اعلام می‌کنیم تا شرکت‌های تولیدکننده داخل، این قطعات را بسازند. 

وی گفت: با تولیدکننده‌های خوشنام داخلی، طرح سابکوی ریلی را دنبال می‌کنیم، قطعه‌سازی در حوزه ریلی به صورت استاندارد و ادامه‌دار در کشور پیگیری می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: تاکنون چهار مرحله بهره‌برداری از ناوگان جدید داشتیم که اولین مرحله آن ۱۰ اردیبهشت، ۵۳ دستگاه به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان و دومین مرحله ۳۰ اردیبهشت ۸۸ دستگاه به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان بود.همچنین ۱۰ تیرماه ۶۵ دستگاه انواع ناوگان به ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان و ۵ تیرماه ۵۰ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۶۹ میلیارد تومان وارد شبکه شد. 

رسولی گفت: به زودی پنجمین مرحله که ۷۰ دستگاه ناوگان ریلی که به ارزش ۷۳ میلیارد تومان است وارد شبکه ریلی می‌شود و جمعا ۳۲۹ دستگاه انواع ناوگان به ارزش ۵۶۷ میلیارد تومان وارد شبکه خواهد شد.