تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶

همدان- ایرنا- سامانه ارتباطات مردمی دولت(سامد) در دولت تدبیر و امید با هدف دریافت، ثبت و رسیدگی به درخواست‌های مردم در استان همدان فعالیت خود را آغاز کرد تا گامی برای کاهش بروکراسی اداری باشد.

رویکرد مردمی دولت خدمتگزار تدبیر و امید و اهتمام آن به حل مشکلات مردم موجب شد، شکایات و مطالبات و مشکلات حل نشده مردم در قالب درخواست، شکایات، پیشنهادات و غیره به سوی خادمان ملت روانه شود که همین موضوع عزم دولت را در پیگیری سریع و به موقع  مشکلات مردم دو چندان کرد.

دولت عدد ۱۱۱ را به عنوان یکی از کانالهای ارتباطی با سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت قرار داد به نحوی که از هر نقطه از کشور که با این شماره تماس گرفته شود به طور خودکار با سایت پاسخگویی سامد استان مربوطه تماس برقرار می‌شود.

سامانه سامد با هدف تمهید شرایط لازم برای برقراری ارتباطات موثر و کارآمد و نیز پاسخ‌گویی سریع و صحیح به مسائل و مشکلات مردم در رابطه با دستگاه‌های اجرایی راه اندازی شد.

سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد)، راهبردی برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان و پل بی‌واسطه ارتباط مردم با مدیران بوده و با حذف بسیاری از فرآیندهای طولانی و زمانبر اداری علاوه بر حل مشکلات مردم، میزان رضایتمندی بالایی نیز در جامعه داشته است.

سامانه ارتباطی ۱۱۱ با نظارت بر شیوه ارتباطات مردمی دستگاه‌های اجرایی، خلاءهای موجود را شناسایی کرده و در صورت تخطی سازمان‌های مرتبط از چارچوب قانونی، نقش مطالبه‌گری از جانب مردم را ایفا کرده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

استاندار همدان در حاشیه ارتباط مردمی در سامانه ارتباطی مردم با دولت در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ایجاد سامانه سامد یکی از اقدامات خوب در  دولت تدبیر و امید بوده که زمینه مناسبی برای تعامل آسان مردم و دولت و شتاب‌بخشی در انجام درخواست های مردمی از مسوولان است که در این استان موفقیت‌های چشمگیری داشته است.

سید سعید شاهرخی افزود: سامد، سامانه ای الکترونیکی است که براساس نظامنامه مدیریت پاسخگویی به شکایات، مردم می‌توانند درخواست‌ها، انتقادها، شکایات، گزارش‌ها، طرح‌ها و پیشنهادهای خود را بدون محدودیت با دولت مطرح کنند.

وی اظهار داشت: سامانه سامد زمینه‌ای برای ارتباط مستقیم مدیران دستگاه‌های اجرایی در همه سطوح را با مردم برقرار کرده و مردم می توانند با شماره گیری ۱۱۱ تماس بگیرند و این ارتباط مستقیم برقرار شود.

شاهرخی خاطرنشان کرد: من به عنوان خدمتگزار مردم استان همدان در محل سامد حضور پیدا کرده و پاسخگوی شهروندان هستم.

استاندار همدان ادامه داد: آحاد مردم استان می‌توانند مشکلات و مسائل خود را با مسوولان درمیان گذاشته و در مدت‌زمانی کوتاه نیز پاسخ درخواست‌های خود را دریافت کنند.

وی اظهار داشت: حضور مدیران در سامد(سامانه ارتباطات مردمی دولت) فرصت مناسبی برای ارزیابی و آشنایی با نقاط قوت و ضعف دستگاه زیرمجموعه آنان و تصمیم‌گیری برای بهبود عملکرد ادارات است.

شاهرخی اضافه کرد: مدیران و مسوولان استان همدان با حضور در این سامانه می‌توانند به صورت مستقیم با مردم ارتباط داشته و از نزدیک با مشکلات جامعه آشنا شده و اقدامات لازم را برای رفع این مشکلات انجام دهند.

وی تاکید کرد: در این ارتباط برخی از مسائل به طور مستقیم رسیدگی، پیگیری و دستور لازم داده می‌شود و برخی از مشکلات نیز از طریق اداره بازرسی استانداری  پیگیری و راستی آزمایی انجام می شود تا بهترین راهکار پیشنهاد شود.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری همدان نیز گفت: برنامه پاسخگویی مدیران به درخواست‌های مردمی در سامانه سامد تداوم داشته و مسایل و مشکلات نیز با جدیت پیگیری می‌شود.

احسان شهابی افزود: به طور متوسط در هفته بین چهار تا ۶ مدیر در سامانه سامد پاسخگوی هم استانی‌ها هستند.

وی ادامه داد: ارتباط با سامانه از طریق صدا و سیما و فضای مجازی و کانال های استانداری به مردم اطلاع رسانی می‌شود به گونه ای که  حجم تماس‌های ورودی بسیار بالا است و مردم اغلب اوقات موفق با ترافیک خطوط مواجه می‌شوند.

شهابی افزود: در هر ارتباط مردمی در سامانه سامد بین ۳۰ تا ۵۰ نفر موفق می‌شوند با مدیرکل مستقر در مرکز سامد مشکلات و مسایل را مطرح کنند.

وی خاطر نشان کرد: در ۳ ماهه اول سال جاری ۴۲ مدیر در سامانه سامد همدان حضور یافته و پاسخگوی مردم بوده‌اند.