کرمان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با اشاره به مشکل کم‌آبی کرمان گفت: با اقدامات انجام شده در طرح‌های مختلف طی دولت تدبیر و امید، موفق به صرفه‌جویی بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در این استان شده‌ایم.

به گزارش ایرنا ، علی رشیدی روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در محل استانداری کرمان افزود: مجوز بیش از چهار هزار و ۶۵۰ حلقه چاه غیرمجاز طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم سلب شده که از این محل موفق به صرفه‌جویی ۱۸۱ میلیون مترمکعب در مصرف آب شدیم.

وی اظهار داشت: تعداد فراوانی از چاه‌های آب نیز کنترل بهره‌برداری شده و از این محل نیز ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب در استان کرمان ذخیره کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: هم‌اکنون گروه های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای کرمان فعال هستند و تمامی دشت‌های استان کرمان به صورت مداوم رصد و پایش می‌شود و اقدام مسدود کردن چاه های غیرمجاز در حال انجام است.

وی عنوان کرد: بیش از ۱۶۰ کیلومتر لایروبی و ۱۳۲ هکتار رفع تصرف رودخانه ها از ابتدای مردادماه سال گذشته اجرایی شده است.

۲ سد بزرگ تا پایان سال در کرمان افتتاح می‌شود

رشیدی گفت: به علت برداشت بی رویه آب های زیرزمینی با فرونشست زمین در برخی نقاط مواجه هستیم اما خطری شهرها و مناطق مسکونی را تهدید نمی کند.

وی بیان داشت: تامین و تولید آب، حفظ حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها بر عهده آب منطقه ای قرار گرفته و برای تامین آب شرب و کشاورزی در استان چهار سد جیرفت، شهید حاج قاسم سلیمانی در بافت، نساء بم و تنگوئیه سیرجان را در حال بهره برداری است.

وی افزود: ۲ سد بزرگ در حال ساخت در استان کرمان وجود دارد که تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری می‌رسد که سد قدرونی راور با حضور وزیر نیرو در شهریورماه امسال بهره‌براری خواهد شد و سد شهیدان امیرتیموری نیز تا پایان سال جاری با ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب به مرحله آبگیری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان تصریح کرد: پروژه آبرسانی به کرمان برای تامین آب شهرهای شمالی، آبرسانی از سد نساء به بم و بروات در دست اجرا قرار گرفته و ابلاغ عملیات اجرایی برای انتقال آب از سد جیرفت و تامین آب شرب شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد دریافت شده که این طرح نیز اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به کم‌آبی شهر کرمان گفت: مجوزهای حفر چاه جدید برای تامین آب شرب در شرایط فعلی در صورت پیگیری به‌سرعت به شرکت آب و فاضلاب داده می‌شود.

۹۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب سدهای کرمان

رشیدی اضافه کرد: بیش از ۹۵۰ میلیون مترمکعب آب ورودی به داخل سدهای استان با بارندگی های خوب سال زراعی جاری محقق شده و مجبور به تخلیه مقداری از ذخیره آب سدها شدیم و هم اینک ذخیره قابل قبولی پشت سدهای استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب در پشت سدهای استان کرمان وجود دارد گفت: بیش از ۲۴۵ میلیمتر بارندگی در سال زراعی جاری تحقق یافت که این آمار طی ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با بیان اینکه طرح‌های آبرسانی استان باید احیا شوند گفت: مدیریت، کنترل و صرفه جویی در مصرف آب راهی برای مقابله با مشکل کم‌آبی در برخی از مناطق استان کرمان محسوب می‌شود.

تونل انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری رابر ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان افزود: سامانه آبرسانی به کرمان شامل چهار بخش است که انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری شامل خط انتقال ۷۰ کیلومتری و ۳۸ کیلومتر تونل اجرا می‌شود که اکنون این سد ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رشیدی بیان کرد: از خط انتقال ۷۰ کیلومتری ۱۶ کیلومتر باقی مانده و بیش از ۸۰ درصد خط انتقال اجرا و تصفیه خانه نیز با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و تونل نیز با اجرای ۱۸ کیلومتر به میزان ۴۳ درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان گفت: مشکل معارض و چالش‌های اجتماعی در این پروژه حل شده و مشکل اصلی طرح تامین مالی می‌باشد که به‌علت مشکل در جذب اعتبارات دولتی، پیگیری کردیم از طریق کنسرسیوم بانکی تامین شود.

وی ادامه داد: مقرر شد که ۱۰ بانک یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنند که مقداری به طول انجامیده اما بانک ها پای کار هستند و اعتبارات به حساب بانک مادر واریز شده است.

رشیدی اظهار داشت: به علت برداشت بی رویه آب های زیرزمینی با فرونشست زمین در برخی نقاط مواجه هستیم اما خطری شهرها و مناطق مسکونی را تهدید نمی‌کند.