عبدالحمید علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به پایان تحصیل دانشجویان غیرایرانی در نیمسال تحصیلی گذشته، اظهار داشت: با بروز بحران جهانی ناشی از ویروس کرونا بیش از ۱۸۰ کشور در دنیا مجبور به تعطیلی دانشگاه ها، مدارس و تغییر شیوه های آموزش از مدل حضوری به غیرحضوری شدند و دانشگاه های ایران نیز در این زمینه به موقع برنامه ریزی و اقدام کردند.
وی افزود: با تغییر شیوه آموزش دانشجویان خارجی که در کشور حضور داشتند، این گروه از دانشجویان ضمن خروج از کشور به صورت مجازی در کلاس های درس دانشگاه های خود در ایران حضور یافتند. ذکر این نکته ضروری است که در موضوع مدیریت خروج از کشور این دانشجویان (بیش از ۱۶ هزار نفر) ظرف مدت یک هفته همکاری قابل تقدیری از سوی نیروی انتظامی و پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا اتفاق افتاد که جای تقدیر دارد.
علیزاده گفت: در این میان از روش های مختلف به همه دانشجویان خارجی که با آنها در ارتباط بودیم، خبر متوقف نشدن آموزش های آنان را اعلام کردیم. دانشجویانی که در کشور مبدأ خود هیچ مشکلی بابت دسترسی به اینترنت نداشتند، همپای دانشجویان ایرانی در کلاس ها و آزمون ها شرکت کردند و در واقع این تجربه در ابتدا تلخ اما در ادامه شیرین رقم خورد.
وی با اشاره به آغاز نیمسال تحصیلی جدید دانشجویان غیرایرانی، تاکید کرد: بر اساس این تجربیات و سرمایه گذاری مناسبی که در تقویت زیرساخت های آموزش مجازی صورت گرفت، دانشگاه های ما در کنار تداوم شیوه و الگوی آموزش حضوری دانشجویان بین المللی برای جذب و آموزش این دسته از دانشجویان به شیوه مجازی باید برنامه ریزی کوتاه مدت و درازمدت داشته باشند.
علیزاده ادامه داد: در این میان برخی دانشگاه ها با توجه به اینکه از قبل مجوزهای لازم شورای گسترش آموزش عالی را برای دوره های مجازی داشتند، طبق هماهنگی لازم با اداره کل دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان از نیمسال آتی نسبت به پذیرش دانشجوی خارجی به روش آموزش مجازی اقدام می کنند.
چگونگی اتمام دروس عملی ترم گذشته
مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان درباره آن دسته از دانشجویان غیرایرانی که به دلیل داشتن دروس عملی نتوانستند ترم تحصیلی گذشته را به پایان برسانند، اظهار داشت: در خصوص امکان به پایان نرساندن دروس عملی نیمسال تحصیلی گذشته، به دانشگاه ها پیشنهاد شده است که در صورت ضرورت بازگشت دانشجو به تشخیص دانشگاه در نیمسال آتی با این دسته مساعدت شده و دروس کارگاهی یا آزمایشگاهی ترم گذشته در ترم جدید و قبل از شروع درس ها تعیین تکلیف شود. در صورتی که این امکان فراهم نشود، دانشگاه می تواند با اعطای مرخصی یا حذف ترم بدون احتساب در سنوات به دانشجو کمک کند.
علیزاده افزود: البته طبیعی است که آموزش کارگاهی یا آزمایشگاهی به زمانی که دانشجو بار دیگر به دانشگاه باز می گردد، موکول شود. این موضوع در اختیار دانشگاه است؛ البته خوشبختانه تکلیف دانشجویان غیرایرانی در خصوص دروس تئوری تا حدود بسیاری روشن شده است.
این مقام مسوول سازمان امور دانشجویان با ارائه آماری از خروج دانشجویان غیرایرانی از کشور، گفت: حدود ۱۶ هزار نفر از کشور خارج شده اند که بیشتر این دانشجویان به کشورهای همسایه تعلق دارند و در طول ۲ ماه گذشته بیشترین تقاضا برای بازگشت به ایران نیز از سوی دانشجویان تبعه کشورهای همسایه است؛ سازمان امور دانشجویان درباره بازگشت این دانشجویان به کشور، تابع تصمیمات معاونت آموزشی وزارت علوم و ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا است.
نحوه آغاز به تحصیل دانشجویان غیرایرانی
علیزاده گفت: برای آن دسته از دانشجویان غیرایرانی که به علت شیوع کرونا از ایران خارج شدند، تسهیلاتی برای بازگشت فراهم شده است؛ برای بازگشت دانشجویان خارجی به داخل کشور، چهار دسته طبقه بندی وجود دارد. دسته نخست، دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران هستند که به سبب کرونا از کشور خارج شده اند. بازگشت این دسته منوط به تشخیص دانشگاه خواهد بود و بر اساس هماهنگی های به عمل آمده با وزارت امور خارجه و پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا زمینه بازگشت آنها از ۱۵ شهریور فراهم است.
وی اظهار داشت: اگر دانشگاه ها به این نتیجه برسند که دانشجوی خارجی برای ادامه تحصیل فعلاً نیازی به بازگشت ندارد، به آنها اعلام کنند همانند سایر دانشجویان در نیمسال بعدی به شیوه مجازی ادامه تحصیل دهند. دانشگاه ها می توانند با توجه به مقطع و رشته تحصیلی در این زمینه برای دانشجویان بین المللی تصمیم گیری کنند.
علیزاده در مورد دسته دوم شامل دانشجویان خارجی است که از کشور خارج نشدند و تعدادشان به ۲ هزار نفر می رسد نیز گفت: حدود ۲ هزار دانشجو که بنا به دلایل متعدد مانند عدم اقدام به موقع، لغو پروازها، بسته شدن مرزها و غیره امکان خروج از کشور نداشتند، دانشگاه ها از آنها حمایت های لازم را در طول این مدت به عمل آوردند.
علیزاده ادامه داد: در حالی که بسیاری از کشورها با دانشجویان ایرانی ما که می خواستند در ایام کرونا در همان کشور بمانند، رفتار مناسبی نداشتند اما دانشگاه های ایران با این دانشجویان خارجی که امکان خروج از کشور را نداشتند، با بهترین شیوه ممکن برخورد کرده و هر دانشگاه مشکلات این دانشجویان را در حد امکان و با روش های مختلف حل کرده است.
وی دسته سوم را دانشجویانی اعلام کرد که پیش از ورود به مراکز دانشگاهی احتیاج به آموزش زبان فارسی دارند. این دسته دوره های آموزش زبان فارسی خود را در برخی از مراکز آموزش زبان فارسی به صورت مجازی سپری می کنند و نیازی به ورود به کشور در این شرایط نخواهند داشت.
علیزاده با اشاره به چهارمین و آخرین دسته از این دانشجویان، گفت: دسته چهارم دانشجویان نو ورود از کشور افغانستان هستند که نیازی به آموزش زبان فارسی ندارند؛ دانشگاه با توجه به رشته و مقاطع تحصیلی برای نحوه آموزش آنان در ابتدای ترم تحصیلی همپای سایر دانشجویان تصمیم گیری می کند.
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی پاسخ به این سوال را که آیا شیوع ویروس کرونا در کاهش یا افزایش جذب دانشجویان غیرایرانی در سال تحصیلی جدید تاثیر گذاشته است، موکول به آمارهای سال تحصیلی آینده اعلام کرد و گفت: دانشجویان خارجی جذب شده برای ترم تحصیلی پیش رو از سال گذشته پذیرش شده اند.
وی همچنین درباره نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی دانشجویانی که برای ترم تحصیلی پیش رو به ایران می آیند، اظهار داشت: وضعیت سلامت این دانشجویان در مبادی ورودی کشور و همچنین بر اساس پروتکل های بهداشتی دانشگاه ها طبق هماهنگی با دانشگاه های علوم پزشکی، بررسی می شود.