تهران- ایرنا- الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد، با مهم‌دانستن نشست دیروز (سه‌شنبه، چهارم شهریور) مدیران رسانه‌ها با رئیس‌جمهوری گفت: اکثر مدیران رسانه‌ها نکات‌شان را مطرح کردند و مطالبی را به رئیس‌جمهوری یادآور شدند. جلسه‌ای که به ‌نظرم می‌تواند در همین سالِ آخرِ دولت بسیار راهگشا باشد.

روز گذشته، تعدادی از مدیران رسانه‌ها با حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیدار کردند. در این دیدار که کسانی چون مدیران مسئول روزنامه‌های ایران، اطلاعات، شرق، اعتماد و همشهری و مدیران عامل خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، ایلنا، مهر، فارس و تسنیم حضور داشتند. دغدغه‌های مردم از زبان اهالی رسانه بیان شد و حسن روحانی هم نکاتی را بیان کرد.

این جلسه دو روز بعد از آن برگزار شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با اعضای هیئت دولت به مناسبت هفته دولت، با اشاره به خبرهای بزرگ و مهمی که رئیس‌جمهور و اعضای دولت در گزارش‌های خود اعلام کردند، افزودند: هفته‌ی دولت فرصت مناسبی برای تبیین و اطلاع‌رسانی خدمات اعضای دولت و نقد نقاط قوت و ضعف است که دولت باید بیش و پیش از دیگران به نقد درونی بپردازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دولتمردان توصیه کردند: در گزارش‌هایی جامع و صادقانه، آنچه توانستید و آنچه قرار بود اما نتوانستید را برای مردم بیان کنید که مردم از این‌گونه گزارش‌های صادقانه، خرسند و امیدوار می‌شوند.

الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد، نشست دیروزِ حسن روحانی با مدیران رسانه‌ها را بی‌سابقه ارزیابی کرد و گفت: قبل‌تر، آقای رئیس‌جمهور با خبرنگاران، جلسات پرسش و پاسخ داشت که صرفا سوالِ رسانه‌ها مطرح می‌شد اما این جلسه، فقط پرسش مدیران رسانه‌ها نبود، بلکه جلسه هم‌اندیشی، تحلیل و تفسیر هم بود. اگرچه فرصت کم بود، اکثر مدیران رسانه‌ها نکات‌شان را مطرح کردند و مطالبی را به ایشان یادآور شدند. جلسه‌ای که به ‌نظرم می‌تواند در همین سالِ آخرِ دولت بسیار راهگشا باشد. ازاین‌رو صاحبان و مدیران رسانه‌ها می‌توانند گرفتاری‌های مردم در پیچ‌وخمِ اداری و نقایصی که وجود دارد را به اطلاع رئیس‌جمهور برسانند و بی‌پرده مطرح کنند.

او افزود: همچنین در این جلسات می‌توان درباره منافع ملی و حدود و ثغور و عرصه عمل رسانه‌ها سخن گفت و به تبادل نظر پرداخت و به تفاهم رسید. اصحاب رسانه هم با توجه به نتیجه این مذاکرات و در ذیل آن مطالب خود را کار کنند که هم دربرگیریِ منافع ملی را داشته باشد و هم طرح نیازهای کشور و البته مشکلات مردم.

این مدیر رسانه درباره یاری‌گری‌های رسانه‌ها به دولت هم گفت: در سال آخر دولت نتیجه تلاش‌ها و فشارها در این هفت‌سال مشخص می‌شود و باید از جانب خودِ دولت و رسانه‌ها، موانع و مصائبی که پیش‌رو داشته به اطلاع مردم برسد. اینکه چه کارهای بزرگ و مهمی انجام شد، یا چه سنگ‌هایی بر سر برخی برنامه‌های دولت انداخته شد، برای مردم شفاف توضیح داده شود تا در رسانه‌ها به‌بهترین‌شکل منعکس شود. لازم است این هم‌فکری آقای رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه در سال هشتمِ دولت ادامه داشته باشد و مثلا شاید بد نباشد، ماهی یک‌بار صبحانه کاری برگزار شود تا این جلسات ادامه‌دار باشد.

او از اهمیت فعالیت رسانه‌ای دولت هم یاد کرد و گفت: فارغ از رسانه‌ها، خودِ دولت هم باید آستین‌ها را بالا بزند و عملکرد خود را دقیق و صحیح و به تفکیک در اختیار همه رسانه‌ها اعم از همسو و همراه، مستقل و بی‌طرف و حتی منتقد و مخالف قرار دهد تا هریک از آنها، این اطلاعاتِ ناشی از فعالیت‌ها دولت را بنا به سیاست‌های خود در اختیار مردم قرار دهند. چون هیچ‌کس مخالف انتقاد نیست اما مخالف تخریب هستیم و همین هم مشکل اصلی دولت است که مراکزی با بودجه‌های خاص، تولید محتوا می‌کنند درحالی‌که دولت می‌تواند با روشنگری این توطئه‌ها را خنثی کند.