بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال ۱۱۷ درصد از درآمدهای استان محقق شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۹ درصد رشد دارد.

به گزارش ایرنا مجید درخشانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۸۵ درصد از درآمدهای محقق شده امسال را مالیات تشکیل داده است.

وی متوسط سهم اصناف در تأمین درآمدهای مالیاتی استان را ۶ درصد دانست و افزود: در حال حاضر این رقم با ۵۰ درصد کاهش به ۳ درصد رسیده است.

سرمایه شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت

نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی در خراسان شمالی با بیان اینکه سرمایه شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت در این استان  ۶۹ هزار میلیارد ریال است، گفت: ۷۳۰ هزار نفر در خراسان شمالی سهام عدالت دارند که ۷۳ درصد از این افراد عضو این شرکت هستند و لازم است برای مدیریت این حجم از منابع مالی افرادی را انتخاب کنیم که دارای توانمندی و دانش لازم باشند.

درخشانی از همه سهامداران خواست تا در انتخاب هیات مدیره این شرکت که به زودی انجام می شود،  مشارکت کنند و مدیریت منابع مالی خود را به دست افرادی بسپارند که دانش لازم در این زمینه دارند.

وی افزود: میزان سرمایه این شرکت نصف جی دی پی (تولید ناخالص) استان است و این شرکت که نماد آن در بورس قابل دیدن است، به زودی وارد بازار سرمایه خواهد شد.

رشد حجم معاملات استان در بازار سرمایه

وی حجم مبادلات بورس خراسان شمالی را در سال گذشته هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: امسال فقط در ۴ ماه ابتدایی سال این رقم به هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان با بیان اینکه فضای کسب و کار خراسان شمالی نیز به پله ۱۹ صعود کرده است، افزود: اگرچه ممکن است فضای کسب و کار نوسان داشته باشد اما امیدواریم به عقب باز نگردیم.

وی از سرمایه گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در استان خبر داد و اظهار داشت: مجوز این سرمایه گذاری که در بخش معدن و مواد معدنی است تیرماه امسال اخذ شده است.

مولدسازی و فروش اموال مازاد

درخشانی، مولدسازی و فروش اموال مازاد دولتی در نبود درآمدهای نفتی را، یکی از راه های تامین درآمد دولت در سال جاری دانست و گفت: سهم فروش مازاد اموال استان در سال جاری ۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و از ناحیه مولدسازی نیز هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال بوده است.  

وی از مقاومت مدیران در برابر اعلام اموال مازاد بر نیاز خود برای فروش و یا مولدسازی انتقاد کرد و افزود: تنها سه دستگاه استانی برای این کار اقدام کرده اند و این در حالی است که برکات مولدسازی علاوه بر اینکه به خود دستگاه ها و افزایش اعتبار تملک دارایی بازمی گردد، بخشی از آن برای امور جاری و پرداخت مطالبات بازنشستگان همان دستگاه اختصاص می یابد.

درخشانی افزود: اگر دستگاه ها بیش از این برای مولدسازی و یا فروش اموال مازاد خود در استان مقاومت کنند، یقینا استاندار به این مبحث وارد خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال ۷۱ هزار نفر با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کرده اند که این رقم در سال گذشته ۲۷ هزار و ۲۷۶ نفر و در سال ماقبل آن تنها ۶ هزار نفر بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال مهیا کردن شرایطی هستیم که شرکت های استانی نیز بتوانند سهام خود را در بازار بورس عرضه کنند.

 خراسان ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

بیش از ۴۴درصد از مردم این استان در روستاها سکونت دارند.

 سهم استان خراسان شمالی در تولید ناخالص ملی فقط ۶ دهم درصد است که این نشانه جایگاه پایین استان در تولید است.

در سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی خراسان شمالی سه دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری و نرخ بیکاری نیز یک و نیم درصد کمتر از میانگین کشوری اعلام شد.