تهران- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه بندر اقیانوسی چابهار دستاورد فیزیکی برجام است، گفت: ظرفیت تخلیه بارگیری این بندر به ۲۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران به شمار می رود که در سواحل استان سیستان و بلوچستان جای گرفته است. این بندر، ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما را دارد و به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد چابهار، اهمیتی ویژه در تجارت خارجی کشور دارد. به دلیل اهمیت چابهار، از این منطقه به عنوان کریدور مهم بین‌المللی نام برده می‌شود که می‌تواند روسیه، آسیانه میانه و افغانستان را به آبهای آزاد و همچنین شبه قاره هندوستان متصل کند.

«بهروز آقایی» روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تشریح روند توسعه بندر چابهار گفت: سال گذشته ۳.۲ میلیون تن کالا در بندرچابهار تخلیه و بارگیری شد و امسال پیش بینی شده این میزان به ۴.۵ میلیون برسد.

وی با بیان اینکه بندر چابهار افتخار ملی است، گفت: چابهار بندری اطمینان‌بخش برای کشورمان است که می‌تواند در هر شرایطی نیازهای کشور را برآورده کند.

آغاز توسعه جدی بندر چابهار از سال ۹۵

 مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از سال ۹۵ تلاش برای توسعه بندر چابهار جدی شد، خاطرنشان ساخت: نخستین کاری که برای تجهیز این بندر عملیاتی شد، اعمال تشویق ها و تخفیف‌های ویژه بود که سرعت گرفتن فعالیت این بندر را به دنبال داشت.

آقایی با بیان اینکه ۲۰۳ هکتار اراضی دریا در بندر چابهار استحصال و ۶۳ هکتار نیز بتن ریزی صورت گرفت، اضافه کرد: حدود یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر به مساحت اسکله‌ها اضافه شده است و لایروبی به میزان ۱۵.۸ میلیون متر مکعب انجام شد تا محدودیتی برای پذیرش کشتی ها نباشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: یک هزار ۴۷۰ متر موج شکن ایجاد شده است و اکنون چابهار، بندری است که ۲۰۳ هکتار اراضی اضافه شده دارد.

وی افزود: ۱۱۴ هکتار زون‌بندی در بندر انجام شده است و امسال ۱۰۰ میلیارد بودجه برای قطعه بندی آنها لحاظ شده تا به بخش خصوصی واگذار شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در بخش ترمینال بندری ۵۴۰ کانتینر یخچالی ایجاد شده که بزرگ‌ترین ترمینال یخچالی کانتینری کشور است.

آقایی گفت: هیچ قطعه‌ای در ساخت و سازهای این بندر از خارج وارد نشد و ۱۴ استان در تامین قطعات آن سهیم بودند.

وی از خرید ۳۰ دستگاه استراتژیک برای چابهار در فضای برجام خبرداد و گفت: در سال ۹۶ تجهیزات عملیاتی بندر کامل شد و همزمان کشتی وارد این بندر شد. علاوه بر تجهیز بندر، به سرعت توافق نامه ایران، هند و افغانستان را در قسمت اقتصادی فعال کردیم که امروز مشهور به توافقنامه چابهار شده است.

آقایی ادامه داد: کشتی ترانزیتی از هند برای افغانستان از طریق چابهار وارد و ۹ کشتی طور ویژه حمل کالا از هند به افغانستان به این بندر اعزام ارسال شد.

وی گفت: هشت کشتی ترانزیتی، کالاهای صادراتی هند به افغانستان را به چابهار منتقل کرده و چهار کشتی نیز کالاهای صادراتی افغانستان به چند کشور را از طریق بندر چابهار حمل کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه لازم انجام شده است، افزود: ۴۰۳ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی دریافت شد و دوباره با اجازه رهبر معظم انقلاب ۳۰۰ میلیون دلار دیگر برای شبکه ریلی چابهار اختصاص یافته است.

آقایی با بیان اینکه نخستین اپراتور خارجی در بندر چابهار فعال شده و فعالیت خوبی دارد، اظهار داشت: اکنون در چابهار مقرر شده که هزینه های متقابل در مرزها به صورت تخفیفات متقابل، عملیاتی شود و هر چقدر تخفیف در این بندر داده شده هندی‌ها مکلف به اعمال آن هستند.

وی افزود: ترمینال مسافری در این بندر راه اندازی و به طور کامل تجهیز شده و کارهای زیربنایی خوبی در این بندر صورت گرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بزرگ ترین برج دریایی کشور در این بندر قرار دارد، ادامه داد: امسال هزار میلیارد تومان برای بندر هزینه شده و ۳۰۰ میلیارد تومان سیلو ساخته می‌شود.

«بهروز آقایی» عصر چهارشنبه ضمن دیدار با «محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل خبرگزاری ایرنا از بخش‌های مختلف این خبرگزاری بازدید کرد.

وی پس از این دیدار که با حضور جمعی از مدیران ایرنا برگزار شد، با حضور در بخش‌های مختلف سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی از جمله اتاق خبر به پرسش‌ خبرنگاران پاسخ داد.