یزد- ایرنا- رییس شورای هیات‌های مذهبی یزد گفت: در دهه اول محرم حدود ۹۵ درصد هیات‌های مذهبی شیوه نامه های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی پیشگیری از ویروس کرونا را در برگزاری مراسم عزاداری در شهرها و روستاهای استان رعایت کردند.

محمدحسن باقری اتابک روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رعایت فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی( حدود ۲ متر) ، استفاده از ماسک، حرکت نکردن دسته ها در معابر عمومی، ضدعفونی کردن مکان های مراسم قبل و بعد از سوگواری و توزیع نکردن مواد خوراکی از جمله اقدام هیات‌ها بود.

وی ادامه داد: مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) حداکثر ۲ ساعت در فضای باز حسینیه‌ها با توجه به مقررات ابلاغی ستاد ملی کرونا در فضایی معنوی با حضور مردم و جوانان به نحو مناسبی برگزار شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: از یک هزار و ۴۸۰ هیات مذهبی حدود یک هزار مورد آن با نام‌نویسی در سامانه کشوری « بیرق » سازمان تبلیغات اسلامی کشور آمادگی خود را برای برگزاری مراسم محرم اعلام کردند که با همکاری آنها شاهد کمترین مشکل بودیم .

باقری اتابک ابراز امیدواری کرد که با همکاری مسوولان و اعضای هیات‌ها تا پایان محرم و صفر تمامی فعالیت های فرهنگی و مذهبی در چارچوب مقررات و با رعایت کامل نکات بهداشتی برگزار شود.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز(یکشنبه) گفته بود که از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ۳۷۳ هزار و ۵۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۱۰۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا به ۲۱ هزار و ۴۶۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری  بیان کرد: از ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۹ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۷۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۷۱۸ نفر از آنها بستری شدند.

وی ادامه داد:  در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۳ بیمار کووید- ۱۹ جان خود را از دست داده اند که تا کنون ۳۲۱ هزار و ۴۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و همچنین سه هزار و ۷۵۹ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزارت بهداشت افزود: تاکنون سه میلیون و ۲۰۷ هزار آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گفته وی همچنین شرایط در آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار است.