ایرنا - کرمان - معاون دانشگاه های جامع علمی کاربردی کشور افزایش ۱۷درصدی جذب دانشجو در این دانشگاهها را اتفاق مهم و امیدوار کننده ای خواند و آن را نشانه معطوف شدن نگاه و رویکرد جامعه به سمت و سوی مهارت افزایی دانست .

به گزارش ایرنا ،  مختار جلالی جواران عصر سه شنبه در حاشیه سفرش به شهرستان بم  با اعلام این مطلب به خبرنگار ایرنا  اظهار داشت : این در حالی است که بدانیم  سال گذشته جذب دانشجو در دانشگاه های دولتی سطح یک ما به حد نصاب  خود نرسید و این اتفاق مهم و امیدار کننده ای است که نگاه جامعه ما به سمت و سوی مهارت افزایی معطوف شده است .

به گفته جلالی جواران در کنار صنعت خودروسازی می توان صنعت انسان سازی داشته باشیم زیرا نیروی انسانی بزرگ ترین نیاز و سرمایه هر کشور است همانطور که در جنگ جهانی دوم ژاپن و آلمان با وجود اینکه تمام زیرساخت های آن ها نابود شد ولی با داشتن نیروی انسانی متخصص کمتر از نیم قرن توانستند کشورشان را آباد کنند.

جلالی جواران اظهار داشت :دانشگاههای ما چهار نسل آموزشی،پژوهشی، مهارت محوری و جامع محوری اند و در این سال ها دانشگاه علمی کاربردی فراز و فرودهای زیادی داشته که از مسیر خودش منحرف شد و از مهارت محوری به سوی مدرک گرایی رفت، مدرکی که با محتوا و درجه مغایرت داشت و باعث ورود آسیب جدی به دانشگاه ها شد.

وی با تاکید بر ارتقای کیفیت در دانشگاه های جامع بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی دارای اهداف و ماموریت های کاملا متفاوتی نسبت به سایر دانشگاه های نسل اول و دوم است و باید در کنار کمیت به کیفیت نیز توجه شود به گونه ای که امروز با تعطیلی مراکزی که باعث ضعف دانشگاه می شدند ۶۳۲ مرکز فعال داریم  و در این دانشگاه ها ۶۰ درصد دروس به صورت عملیاتی و ۴۰ درصد به صورت تئوری و نظری است.

عاون دانشگاه های جامع علمی کاربردی کشور درخصوص ارتقای دانشگاه علمی کاربردی عمران ارگ بم به دانشگاه بین المللی خاطر نشان شد: با ارسال درخواستی از سوی مسوولین استانی و شهرستانی این مرکز می تواند در جهت رویکرد بین المللی حرکت کند و ما قول مساعد و همکاری در این زمینه را می دهیم .

جلالی جواران گفت: زیرساختهای شهرستان بم در سه حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری فعال است و از آنجا که یک مرکز نمی تواند تمام رشته ها را داشته باشد و در دادن رشته محدودیت داریم  که پیشنهاد می شود  در حوزه های دیگر ورود شود .

وی ادامه داد :مثلا در حوزه کشاورزی بخش دولتی نمی تواند ورود کند ، اما کشت و صنعت می تواند این کار را انجام دهد همچنین راهکار دیگر اینکه مسوولین استانی و شهرستانی درخواستی مبنی بر ایجاد دانشکده را بدهند زیرا به دانشکده ها می توان در رشته های متنوع تری کمک کنیم.

 جلالی جواران تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی ارگ جدید می تواند بر روی بخش صنعت تمرکز داشته باشد و مراکز دیگر در بخش های گردشگری و کشاورزی فعال شوند و یا مراحل طی کردن دانشکده را طی کنیم همچنین پیشنهاد می گردد با توجه به وجود محیط کار و کارگاه مربی و مدرسین را جهت آموزش بیشتر به این مرکز هدایت کنیم.

معاون دانشگاه های جامع علمی کاربردی کشور عنوان کرد: از آنجا که ماموریت دانشگاه ها در بحث مهارت است باید هرم واژگون شغلی را اصلاح کنیم و تکنسین در قاعده هرم قرار گیرد و از آنجا که اساسنامه دانشگاه به ما اجازه ارتقا تا سطح دکتری را داده در آینده نزدیک در زمینه صنعت تعداد محدود کارشناسی ارشد پژوهش محور پذیرش خواهیم داشت.

وی درخصوص دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی بم که تعطیل شده گفت: از آن جا که یک مرکز نمی تواند در تمام بخش ها فعالیت داشته باشد می توان با ورود بخش خصوصی و خیریه هایی که در زمینه بهزیستی فعالیت دارند یک مرکز جامع علمی کاربردی کاملا تخصصی راه اندازی کرد .

جلالی جواران افزود: افرادی که مدرک کاردانی خود را در دانشگاه های علمی کاربردی دریافت کرده اند می توانند در دانشگاه های دیگر ادامه تحصیل دهند و نباید حتما تا مقطع دکتری را در دانشگاه علمی کاربردی ادامه دهند .

معاون دانشگاه های جامع علمی کاربردی کشور درخصوص ارتقای دانشگاه علمی کاربردی عمران ارگ بم به دانشگاه بین المللی خاطر نشان شد: با ارسال درخواستی از سوی مسوولان استانی و شهرستانی این مرکز می تواند در جهت رویکرد بین المللی حرکت کند و ما قول مساعد و همکاری در این زمینه را می دهیم .

براساس این گزارش  سه رشته جدید کاردانی حرفه ای امداد سوانح ، تولید و فرآوری خرما و تولیدات گلخانه ای در دفترچه امسال دانشگاه علمی کاربردی عمران ارگ بم ایجاد شده است.