جیرفت - ایرنا - آبان‌ماه سالجاری جشنواره‌ای ملی به یاد هنرمندان شهید در جنوب کرمان با عنوان جشنواره خوشنویسی شهید مداحی‌پور برگزار خواهد شد که به گفته مسوولان، این برنامه فرصتی برای استحکام و همبستگی بیشتر میان هنر و فرهنگ شهادت است.

به گزارش ایرنا، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان برای نخستین بار برگزاری جشنواره خوشنویسی شهید مداحی‌پور را کلید زد تا با استفاده از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای گامی ارزشمند در بخش فرهنگی این منطقه بردارد.

شهید هوشنگ مداحی‌پور از اساتید مطرح خوشنویسی در جنوب کرمان بود و بسیاری بر این باورند که هنر این شهید والامقام با روحیه ایثار و شهادت گره خورده بود و همین موضوع باعث شد مدیران فرهنگی جنوب کرمان برگزاری جشنواره‌ای در سطح ملی به نام این شهید هنرمند تدارک ببینند.

نیک است بدانید یادواره شهید مداحی‌پور و شهدای هنرمند جنوب کرمان برای نخستین‌بار در تاریخ ۱۶ آبان‌ماه سال ۱۳۹۶ با حضور خانواده شهدا و ایثارگران در جیرفت برگزار شد. «نخستین جشنواره دوسالانه خوشنویسی شهید مداحی‌پور نیز سال ۹۷ در این خطه برگزار شد»

در این مجال شایسته است، شهید مداحی‌پور را بیشتر بشناسیم. این شهید بزرگوار همزمان با شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس چندین بار در لباس رزمنده بسیجی و مُبلغ عازم جبهه‌ها شد و حتی بعدها در ماموریت‌های متعددی همراه با مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در جبهه‌ها حضور یافت.

 وی در یکی از عملیات‌ها که به همراه ۲ نفر از شاعران فرهیخته این دیار سوار بر قایقی در منطقه جنگی بودند که بر اثر اصابت گلوله خمپاره به قایق، آن دو بزرگوار به شهادت رسیدند و هوشنگ مداحی­‌پور هم به شدت دچار موج گرفتگی و جراحت شد.

این شهید ارزشمند در سال ۱۳۶۴ همکاری با کتابخانه عمومی شهید مدنی شهر کهنوج را آغاز کرد و با علاقه و جدیتی که از خود نشان داد، خیلی زود به سرپرستی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهر منصوب شد.

بنا به گفته همکارانش، وی به هنگام حضور در اداره بسیار کوشا و مسوولیت‌پذیر بود و در کنار اقدامات فرهنگی به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر نیز توجهی ویژه و در مبارزه با مفاسد و منکرات اجتماعی تلاشی وافر داشت. او در کنار فعالیت‌های فرهنگی خود علاقه زیادی به حفظ میراث کهن و شناساندن قومیت­‌های ملی و فرهنگی ایران داشت و معتقد بود در همه حال می‌بایست حافظ و پاسدار این ارزش‌ها بود و اجازه نداد عناصر سودجو، فرهنگ و میراث گرانبهای کشورمان را به یغما ببرند.

 تلاش‌های او موجب شد تا همواره با حملات اشرار و قاچاقچیان روبه رو شود و با آنان به مبارزه بپردازد، تا این که غروب ۹ مهرماه ۱۳۷۰ در مسیر کهنوج به جیرفت در منطقه عباس‌آباد، درگیری مسلحانه با اشرار وسیله‌ای شد برای عروج ملکوتی او که از جام عشق الهی سرشار بود.

برگزاری دومین جشنواره خوشنویسی شهید مداحی‌پور در جیرفت

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برگزاری دومین جشنواره خوشنویسی شهید مداحی‌پور در آبان‌ماه سال جاری در شهرستان جیرفت خبر داد.

حسین اسحاقی هدف اصلی این جشنواره را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد کرد و گفت: ترسیمِ نمایی از زندگی و روحیه خدمتگزاری این شهیدان می‌تواند الگویی برای خادمان مردم باشد.

وی آخرین مهلت دریافت آثار ارسالی را ۳۰ مهر اعلام کرد و افزود: اختتامیه این جشنواره ۲۸ آبان‌ماه سال جاری در جیرفت برگزار می‌شود.

بخش ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی به جشنواره خوشنویسی شهید مداحی‌پور افزوده شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان همچنین گفت: امسال بخش ویژه‌ای با عنوان شهید حاج قاسم سلیمانی به جشنواره خوشنویسی شهید مداحی‌پور افزوده شده و فراخوان این بخش هم به زودی منتشر می‌شود.

اسحاقی تصریح کرد: آثار ارسالی به نخستین جشنواره خوشنویسی شهید مداحی‌پور در قالب کتاب، زیر چاپ است و در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه دومین جشنواره خوشنویسی از آن رونمایی و در سراسر کشور توزیع می‌شود.

رونمایی پوستر جشنواره

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز از رونمایی پوستر دومین جشنواره دوسالانه ملی خوشنویسی شهید مداحی‌پور خبر داد.

رامین افتخاری اظهار داشت: شهید مداحی‌پور از هنرمندان خوشنویس و مطرح جنوب کرمان بود و ما باید با گرامیداشت یاد و خاطره آن شهید عزیز قدردان وی باشیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، تصریح کرد: جشنواره سال اول بسیار با کیفیت برگزار و ۱۱۷ اثر پذیرفته شد که از این تعداد ۵۷ مورد آن به مرحله داوری راه پیدا کرد و از آثار برگزیده نیز تقدیر شد.

برگزاری جشنواره خوشنویسی شهید مداحی‌پور، اقدامی شایسته

پیشکسوت انجمن خوشنویسان جنوب کرمان نیز برگزاری جشنواره خوشنویسی شهید مداحی‌پور را اقدامی شایسته برای بزرگداشت هنر خوشنویسی عنوان کرد و گفت: خوشنویسی یک هنر اسلامی ایرانی بوده که در تمامی جوامع اسلامی از این هنر به خوبی یاد می‌شود.

عباس مرتضوی برگزاری جشنواره خوشنویسی شهید مداحی پور را ابتکاری از مدیرکل ارشاد جنوب کرمان دانست و این جشنواره را فرصتی برای نهادینه شدن فرهنگ خوشنویسی و منزلت این هنر اسلامی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه خوشنویسی یکی از میراث فرهنگی و هنری کشور است، گفت: این هنر بخشی از هویت و تعامل فرهنگی کشور بوده که سال‌ها با آن زندگی کرده‌ایم.

 وی اظهار داشت: کتابت قرآن کریم و نهج‌البلاغه طی سال‌های گذشته موجب پشتیبانی این هنر در مسائل فرهنگی شده و این مهم سبب تبدیل شدن خوشنویسی به یکی از میراث‌های ملی شده است.

پیشکسوت انجمن خوشنویسان جنوب کرمان خوشنویسی را یکی از رسانه‌های قوی برای حفظ هویت ایرانی و اسلامی و اهداف فرهنگی دانست و بر ترویج این فرهنگ در نسل جوان تاکید کرد.

شهید مداحی‌پور نماد هنر و فرهنگ شهادت

عضو انجمن خوشنویسان جنوب کرمان نیز شهید مداحی‌پور را نماد همبستگی هنر و فرهنگ شهادت دانست و بر نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه تاکید کرد.

محسن اباریان ضمن قدردانی از متولیان برای برگزاری جشنواره خوشنویسی شهید مداحی‌پور گفت: امیدواریم برپایی این قبیل جشنواره‌ها تداوم داشته باشد.

 ۱۸ خوشنویس ممتاز و سه آموزشگاه آزاد خوشنویسی در جنوب کرمان فعالیت می‌کنند.