تهران- ایرنا- کارشناس حوزه آموزش معتقد است که عدالت آموزشی به واسطه آموزش مجازی زمانی محقق می‌شود که امکانات تکنولوژیک در اختیار تمام دانش‌آموزان قرار گیرد.

سید مجید حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره تحقق عدالت آموزشی بواسطه آموزش مجازی اظهار داشت: جامعه در حوزه آموزش دچار ناعدالتی عمیق براساس خصوصی سازی و طولی شدن آموزش شده است.

وی افزود: برآورد می شود که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال از طرف‌های خانواده‌های ایرانی برای استفاده از آموزش‌های دولتی و غیر دولتی هزینه می‌شود این امر موجب محروم شدن افرادی که پول کافی برای آموزش ندارند.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: در واقع جامعه با پدیده خصوصی‌سازی، فقیر و غنی شدن و دو قطبی شدن آموزش در کشور مواجه شده که یک امر ساختاری و عمیق است، بطور مثال بیشتر رتبه‌های زیر هزار در کنکور سراسری از میان دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی و سمپاد هستند.

حسینی خاطرنشان کرد: مجازی شدن آموزش بر بستر پولی سازی صورت می‌گیرد و می تواند وضعیت خصوصی سازی را تعمیق کند، بخش مهمی از دانش‌آموزان در مناطق محروم به دلیل نداشتن ابزار هوشمند مانند موبایل و تبلت، اینترنت و سایر امکانات تکنولوژیک از آموزش‌های عادی محروم هستند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان محروم از تحصیل مجازی، در زمان آموزش حضوری نیز در مدارس با کیفیتی تحصیل نمی کردند، ادامه داد: آموزش مجازی بر بستر تکنولوژی است و تکنولوژی به پول نیاز داردکه  بخش بزرگی از جامعه از عهده هزینه این مخارج برنمی‌آیند.

این کارشناس آموزشی معتقد است که آموزش مجازی نابرابری های آموزشی را عمیق کرده است، چراکه حجم عمده‌ای از دانش آموزان در مناطق محروم توان استفاده از آن را ندارد.

حسینی راهکار رفع ناعدالتی آموزشی را در حمایت دولت از دانش‌آموزان در مناطق محروم دانست و گفت: نهادهای دولتی می توانند با فراهم کردن امکانات تکنولوژیک مانند اینترنت و دستگاه‌های هوشمند تلفن همراه استفاه از آموزش مجازی را برای دانش‌آموزان آسان‌تر کند.

وی یادآورشد: آموزش مجازی با حمایت دولت در فراگیری تکنولوژی موجب گسترش عدالت آموزشی می‌شود، پس دلیل بهتر است که فعلا نرم‌افزار شاد به برنامه غم تبدیل نشود.

این کارشناس آموزشی خاطرنشان کرد: تحقق عدالت آموزشی بواسطه آموزش مجازی نیاز به سیاست‌های حمایتی و جبرانی دولت برای تهیه امکانات تکنولوژی در مناطق محروم دارد که می‌توان گفت شاید هزینه این اقدام از مدرسه سازی نیز کمتر باشد.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، به بیان مهمترین موضوعات، مفاهیم و کاستی های موجود در آموزش و پرورش کشور پرداختند.

مفهوم عدالت آموزشی و حساسیت های مربوط به این حوزه به ویژه در دوره شیوع کرونا و آموزش مجازی در سخنان رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفت.