تهران-ایرنا- رییس دانشگاه فرهنگیان وزارت آموزش وپرورش از بکارگیری ۲۱ هزار معلم فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان از اول مهرماه ۹۹ خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه وزارت آموزش و پرورش، حسین خنیفر در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: دنیای مجازی محدودیت را به انعطاف در آموزش تبدیل کرد و معلم‌ها به فضای مجازی آمدند. علی رغم چالش‌ها و محدودیت‌ها سرعت عکس العمل معلمانمان خوب بود.

وی با یادآوری اینکه کرونا تهدید مهمی برای نظم و اقتصاد بود، گفت: حتی با این تفاسیر آموزش در کشور مختل نشد اما آموزش مجازی نباید جایگزین آموزش حضوری شود بلکه در کنارهم تعریف می‌شوند.

خنیفر با اشاره به پنج دلیل مهم دنیا برای جلوگیری از تعطیلی مطلق مدارس و تمایل برای بازگشایی مدارس گفت: آسیب‌های روانی و جسمی و چاقی منجر شد به صورت جدی به بازگشایی مدارس فکر شود.

وی با یادآوری تلاش‌های کشورمان برای استمرار آموزش در دوران کرونا گفت: در کمتر از چندماه توانستیم فعالیت‌های آموزشی خود را در فضای مجازی به مرحله تثبیت در آوریم.

او با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان در شرایط کرونا گفت: دانشگاه فرهنگیان از گذشته برنامه‌ای برای حضور آموزش در فضای مجازی نداشت اکنون به این فضا ورود کردیم و با راه اندازی سامانه LMS منطقه‌ای آموزش مجازی را شروع کردیم.

وی به افتتاح موزه تربیت معلم در همدان هم اشاره کرد و گفت: کشوری که بیش از۲۰۰ سال تربیت معلم دارد آثار ارزشمندی دارد و امروز همدان اولین موزه تربیت معلمش افتتاح می‌شود.

یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یادگیرنده در خانه آموزش دیدند

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به تعطیلی ناشی از شیوع کرونا گفت: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یادگیرنده بودند که آموزش آن‌ها تعطیل شد و در خانه آموزش را پیگیری کردند. 

به گزارش روز چهارشنبه وزارت آموزش‌وپرورش، غلامرضا کریمی در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش کشور با اشاره به تجربه‌های به‌دست‌آمده‌ از کشورهای دیگر در ارتباط با مواجهه باکویید ۱۹ گفت: در زمان اوج تعطیلی نظام‌های آموزشی ۹۱درصد از یادگیران در۱۹۰ کشور، معادل حدود یک میلیارد و ۶۰۰میلیون یادگیرنده بودند که آموزش آن‌ها تعطیل شد و در خانه آموزش را پیگیری کردند. 

وی افزود: برخی کشورها، مثل ایران، کانادا بریتانیا، در حال حاضر در تعطیلات بین سال‌ تحصیلی قبل و سال جدید هستند. در این میان مدارس برخی از کشورها کاملاً دایر و برخی دیگر کاملاً تعطیل بوده است. در این کشورها ۳۹درصد کل یادگیرندگان از منزل آموزش را پیگیری می‌کنند. همچنین برخی کشورها کار را به‌صورت محلی پیگیری می‌کنند. در حال حاضر ۷۶میلیون دانش‌آموز در این وضعیت هستند.

کریمی در خصوص ویژگی‌های نظام آموزشی پساکرونا گفت: مبنای تاب‌آوری نظام آموزشی را به نظام‌های بین‌الملل معرفی کردیم و رویکرد یادگیری ترکیبی را به مجامع بین‌المللی ارائه کردیم. گرچه سوابقی از قبل در آموزش دیجیتالی نداشتیم؛ اما اکنون نظام آموزشی کشور رویکرد تلفیقی در پیش‌گرفته که حتی با خاتمه کرونا بازگشت صددرصدی به مدل آموزش گذشته موردنظر نیست.

او اضافه کرد: نظام آموزش و پرورش باید با تمام ذینفعان خود گفت‌وگو کند. در همین راستا طرحی به نام گفتار داریم که به زودی بخشنامه‌اش برای استان‌ها ارسال می‌شود تا بسترسازی این بخش انجام شود و بتوانیم همه‌ی موضوعات را در قالب گفت‌وگو پیگیری کنیم.

وی در خصوص طرح تحولی شبکه‌ مدارس صلح و دوستی آیسسکو، گفت: طرحی پیشنهاد کرده‌ایم که دانش آموزان کشورهای اسلامی باهم گفت‌وگو کنند در مرحله اول هر استان ۶مدرسه را معرفی می‌کند. دوره‌هایی برای مدیران برگزار می‌کنیم هر پروژه‌ای که ۵مدرسه از ۵ استان به عضویت آن دربیایند به‌عنوان طرح ملی در نظر گرفته می‌شود و تا پایان سال در مدارس اجرا خواهد شد.

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: مدارسی که موفق عمل کنند، از سال‌های بعد به کشورهای مسلمان دیگر متصل می‌شوند و روی موضوعات مختلف پروژه اجرا می‌کنند.

کریمی با اشاره به مدارس دارای دانش‌آموزان اتباع خارجی، گفت: رسیدگی به پناهندگان به‌عنوان یکی از نقاط قوت دیپلماسی کشور شده است‌. عملکرد ایران نسبت به دانش‌آموزان پناهنده موردتوجه قرارگرفته است، لذا از مدیران کل استان‌ها می‌خواهم تا اواسط مهرماه این دانش‌آموزان را ثبت‌نام کنند.

به گفته وی سال گذشته ۵۱۱ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی که بیشتر در شهرستان‌های تهران بودند در مدارس ثبت نام کردند، در ۷سال گذشته ۷۶ مدرسه ساخته شده و امسال هم  برای ساخت ۷ مدرسه دیگر برنامه ریزی می شود.

کریمی گفت: هدف از ساخت مدارس بین‌المللی این است که یادگیری بین فرهنگی را به‌عنوان یک رویکرد جدید به مدیران مدارس انتقال دهیم همچنین نیاز داریم که پناهندگان ذهنیت منفی نسبت به ایران نداشته باشند.

هدف از ارزشیابی، بهبود محیط یادگیری است

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: هدف از ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی، هدایت و تسهیل یادگیری و بهبود محیط یادگیری است.رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی نیز در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور در مورد نقش و اهمیت سنجش و ارزشیابی تحصیلی در ارتقای کیفیت یادگیری در زیست‌بوم کرونا اظهار داشت: بر اساس هدف نوزدهم سند تحول استقرار نظام ارزشیابی و راهکارهای ۱-۱۹ و ۲-۱۹ سه مأموریت مهم پایش همگانی آموزش برای تضمین کیفیت، اصلاح برای پیشرفت تحصیلی در ارتقای کیفیت و طراحی مدل سنجش مبتنی بر ساحت‌های 6 ‌گانه بر عهده مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.

خسرو ساکی با یادآوری اهمیت پیشرفت در ارتقای کیفیت فرایند تعاملی یاددهی- یادگیری در شرایط کرونا گفت: در نگاه نوین غربال کردن دانش آموزان و گزینش مستعدها و محروم کردن عده‌ای از آموزش مدنظر گزینش نیست. بلکه سنجش وسیله‌ای برای توصیف و تغییر رفتار دانش آموزان مختلف، برای کمک و بهبود به‌عنوان عناصر جدایی‌ناپذیر آموزش‌وپرورش است.

ساکی گفت: رفع نارسایی‌های برنامه از اهداف اصلی سنجش  10 گانه است. هدف از ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی و هدایت و تسهیل یادگیری و بهبود محیط یادگیری است. دست اندرکاران باید مراقب باشند این مهم کمرنگ نباشد و برای اجرای صحیح ارزشیابی پیشرفت تحصیلی باید ارزشیابان با مفاهیم اندازه‌گیری و آزمون و سنجش پیشرفت تحصیلی و تفاوت‌ها و تشابهات و رابطه آن آشنا شوند زیرا با عدم برداشت درست از مفاهیم ممکن است آن‌ها را درجای خود استفاده نکنیم.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با یادآوری  اینکه سنجش مفهوم گسترده‌ای دارد، گفت: این مفهوم فقط به معنای اندازه‌گیری نیست. سنجش فرآیند یادگیری برای کمک و تصمیم‌گیری برای رشد و پیشرفت است. ارزشیابی اگر کاغذی نباشد اتفاقی نمی‌افتد زیرا اصل آزمون است و ابزارهای سنجش متعدد هستند. درواقع توجه کنیم که ارزشیابی از سنجش گسترده‌تر است. موضوع اصلی ارزشیابی تعیین کیفیت است. در ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی بین آنچه دانش‌آموز بیاموزد با عنوان هدف آموزشی و آنچه کسب کرده مقایسه می‌شود. لذا باید در دوره کرونا نگاه جدی به ارزشیابی داشته باشیم.

ساکی افزود: در ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی این روزها صرفاً از روش‌های مداد و کاغذ استفاده نکنیم و شیوه‌های مختلف را جایگزین کنیم. ازجمله استفاده از فضای مجازی و آموزش الکترونیکی مهم است.

وی پیشنهاد  داد تا ارزشیابی تکوینی و آغازین که به معنای یادگیری است را جایگزین ارزشیابی مداد وکاغذی و پایانی کنیم تا زمینه ارتقای فرایند کیفیت یادگیری فراهم شود.