تهران - ایرنا - رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین و انتشار گزارش تفصیلی اجرای کلان برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ خبر داد.

همایون امیرزاده در گفت‌وگویی در مورد برنامه‌های ۹ گانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: نخستین برنامه « تقویت ظرفیت‌های مردمی فرهنگ و هنر » است که این بخش ناظر به مساله ضعف توان و مشارکت بخش خصوصی و نهادهای مردمی در تولید و توزیع فرهنگی است، به همین منظور در این بخش اهدافی چون کمک به ایجاد و توانمندسازی نظام‌های صنفی و تولیدی بخش فرهنگ و هنر، توسعه کمی _کیفی نهادها و موسسات دینی و فرهنگی غیردولتی با حفظ هویت مستقل و مردم نهاد آنها، گسترش و ترویج سنت وقف، نذورات و خیرات و ... در تمامی حوزه‌های فرهنگ و هنر، تمرکزدایی از برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، بهره‌مندی از جریان‌های فکری و تشکل‌های صنفی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و فعالیت‌های فرهنگی هنری و رفع موانع سیاسی و حقوقی از فعلیت‌یابی خلاقیت‌های نخبگان فرهنگی _ هنری دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه دوم « بهبود کسب و کارهای فرهنگی » است، در این حوزه نیز اهم مسائل موردنظر به ترتیب ضعف توان مالی، فناوری نوین و زیرساختی تولید و مصرف فرهنگی و هنری و همچنین رفتارهای سلیقه‌ای و ناکارآمدی در نظام حقوقی - تقنینی و حمایت از عرصه تولید و مصرف فرهنگی و هنری است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در همین راستا زمینه‌سازی و حمایت از ایجاد و تقویت بنگاه‌های مالی و پولی موردنیاز بخش فرهنگ، استقرار حرفه‌ای نظام مالکیت فکری - معنوی، افزایش سهم فرهنگ از تسهیلات مالی - اعتباری و معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، بیمه‌ها، انرژی و ... ، ارزیابی و نظارت بر اثربخشی حمایت‌های دولتی از بخش فرهنگ و هنر، بهره‌مندی مناسب اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات مالی، بیمه‌ای، حقوقی و تسهیل فرآیندی و ساختاری تولید و عرضه خلاقیت‌ها و آفرینش‌های فرهنگی و هنری پیگیری می‌شود.

امیرزاده با بیان اینکه « عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی » به عنوان سومین کلان برنامه این وزارتخانه است، گفت: در ابن بخش موضوع پایین بودن سرانه مصرف محصولات فرهنگی ایرانی در سبد خانوار است، بنابراین دو رویکرد یعنی افزایش دسترسی همگانی به فضاها، خدمات و محصولات فرهنگی با نگرش عدالت فرهنگی به خصوص در مناطق روستایی و محروم و همچنین تقویت و حمایت از اصلاح نظام توزیع و فروش محصولات فرهنگی - هنری در کشور در این کلان برنامه دنبال می‌شود.

وی افزود: « گسترش مناسبات فرهنگی ایران و جهان » به عنوان چهارمین کلان برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در این حوزه سهم ناچیز ایران از بازار محصولات، خدمات و آثار فرهنگی منطقه و جهان، حضور کمرنگ ایران در مجامع و رویدادهای فرهنگی و دینی منطقه‌ای و جهان و همچنین جریان‌های ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی در منطقه و جهان را موردنظر قرار داده‌ایم.

امیرزاده ادامه داد: برنامه‌ها و رویکردها در این حوزه به ترتیب فعال‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت اصحاب فرهنگ و هنر و تشکل‌های غیردولتی در تعاملات فرهنگی ایران با جهان، مانع‌زدایی و حمایت از حضور و فعالیت بخش خصوصی در بازارهای جهانی محصولات و آثار فرهنگی هنری، ارتقای تعاملات جغرافیای ایران فرهنگی و زبان فارسی و گسترش مراکز و برنامه‌های ایران‌شناسی در خارج از کشور، توسعه کمی و کیفی گردشگری مذهبی( حج، زیارت و...)، بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برای حضور فعال و موثر در سازمان‌ها و مجامع فرهنگی جهان، ارتقا سطح مشارکت ایرانیان خارج از کشور در تعاملات فرهنگی با جهان، تقویت گفت‌وگوهای فرهنگی - دینی ایران با جهان به ویژه جهان اسلام و منطقه و شناسایی و معرفی مفاخر و مشاهیر فرهنگ و تمدن ایران در سطح جهانی می‌باشد.

مدیر انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در پنجمین کلان برنامه « شفاف‌سازی فرهنگی » را پیگیری می‌کنیم، در این بخش سعی داریم ناظر بر مساله عدم شفافیت کافی در نظام حمایت از تولید و مصرف فرهنگی و هنری، ابهام و عدم شفافیت در حقوق حرفه‌ای و امنیت شغلی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و رفتارهای سلیقه‌ای و ناکارآمدی در نظام حقوقی - تقنینی و حمایت‌ها از عرصه تولید و مصرف فرهنگی و هنری باشیم.

وی تصریح کرد: برای پیشبرد در این برنامه رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ تدابیر حقوقی - تقنینی برای شفاف‌سازی و کاهش رفتارهای سلیقه‌ای و اقدامات فراقانونی در نظارت بر فعالیت‌‎های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، استقرار نظام دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار گزارش‌های عملکردی و اطلاعات سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 امیرزاده « ارتقای محتوایی تولیدات فرهنگی » را ششمین کلان برنامه این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در این بخش دو محور گسترش شکاف‌های اجتماعی و فقدان گفت‌وگوهای سازنده و فراگیر و ضعف الگوسازی، تولید و عرضه محصولات فرهنگی هنری مطابق با سبک زندگی ایرانی اسلامی مدنظر است. در همین راستا رویکردهای بازنگری در رویه‌ها و شاخص‌های نظارتی تولید و نشر محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، تبدیل ویژگی‌های محتوایی آثار و محصولات فرهنگی مانند موضوع، درونمایه، مضامین و... به اولویت‌های مصرح در اسناد فرهنگی بالادستی کشور موردنظر است.

عضو شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در این بخش همچنین حمایت از توسعه و ترویج آثار و محصولات فرهنگی _ هنری بومی اقوام ایرانی و نیز ترویج آیین‌های ملی، منطقه‌ای و محلی در جهت تقویت انسجام و وحدت ملی، حمایت از تولید آثار فرهنگی و هنری بر محور معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) و میراث معنوی ایرانی ناظر به الگوسازی سبک زندگی ایرانی _ اسلامی و اصلاح رویه و شاخص‌های حمایت از آثار و فعالیت‌های فرهنگی در چهارچوب موضوعات و نیازهای روز جامعه برآمده از پژوهش‌های دقیق علمی مورد توجه خواهد بود.

وی ابراز داشت: هفتمین کلان برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی « انسجام و هماهنگی فرهنگی دستگاه‌های کشور » است، در این بخش سعی در تحقق رویکردهایی چون ساماندهی و توسعه همکاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی کشور، تعریف و اجرای همکاری‌های فرهنگی با دستگاه‌های اقتصادی و خدماتی کشور، احیا و فعال‌سازی تفاهم‌نامه‌های پیشین این وزارتخانه با دستگاه‌های کشور و بهبود و تسهیل مبادله و داد و ستد منابع سازمانی با سایر دستگاه‌ها داریم.

امیرزاده با اشاره به « دولت الکترونیک و هوشمندسازی مدیریت فرهنگی » به عنوان هشتمین کلان برنامه این وزارتخانه اظهار کرد: مهم‌ترین مسائل در این بخش سرعت و تنوع تحولات فناورانه و عدم تطابق تولید و مصرف فرهنگی در ایران با آن و ضعف الگوسازی، تولید و عرضه محصولات فرهنگی - هنری مطابق با سبک زندگی ایرانی - اسلامی در فضای مجازی است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی برنامه‌ها و رویکردهای این بخش را به این ترتیب یعنی تقویت زیرساخت‌های دانشی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فناورانه و ایجاد نظام هوشمند اطلاعات در عرصه فرهنگ و هنر، تسهیل فرآیندی و ساختاری ارائه مجوزها و خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، تقویت پژوهش و مطالعات در حوزه‌های گوناگون تولید و مصرف فرهنگی با تاکید بر نگرش آینده‌پژوهی و ایجاد نظام پشتیبان تصمیم هوشمند مبتنی بر ثبت، نگهداری و تحلیل داده‌ها و آمار و اطلاعات برشمرد.

 وی « گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی » را به عنوان آخرین کلان برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد و یادآور شد: در این حوزه ناظر بر مساله فقدان گفت‌وگوهای همگانی، مستمر و سازنده میان کنشگران عرصه‌های اندیشه، فرهنگ و هنر، گسترش شکاف‌های اجتماعی، ضعف مشارکت‌ اهالی فرهنگ و هنر، بخش خصوصی و نهادهای مردمی در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستیم.

امیرزاده ادامه داد: برنامه‌ها و رویکردهای این وزارتخانه برای تحقق این کلان برنامه زمینه‌سازی و حمایت از گفت‌وگوهای فرهنگی و هنری میان اصحاب فرهنگ و هنر با بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمهید و بهبود فرهنگ گفت‌وگو در خانواده و محافل فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، حمایت از فعالیت‌ها و فعالان گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی و اجتماعی و حضور نمایندگان جریان‌های فکری مختلف در شوراهای فکری و تصمیم‌سازی حوزه فرهنگ و هنر می‌باشد.

مدیر انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی « فعالیت‌ها و اقدامات حوزه دین و انقلاب اسلامی » را یکی دیگر از اقدامات برنامه‌ای این سازمان دانست و گفت: در این حوزه این وزارتخانه اقدامی چون الحاق یا ایجاد واحدهای سازمانی مرتبط با حوزه دین و انقلاب اسلامی و فعالیت مستقیم از طریق این ساختارها از جمله فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، سازمان حج و زیارت و سازمان اوقاف و امور خیریه، اقدامات اعتبار بخشی و مجوزدهی به موسسات و فعالان حوزه دین و انقلاب اسلامی در همه بخش‌های وزارت متبوع را داشته است.

وی در پایان گفت: از دیگر تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه می‌توان به اقدامات حمایتی - تسهیلاتی در حوزه مسائل و موضوعات حوزه دین و انقلاب اسلامی در همه بخش‌های وزارت متبوع، اقدامات حمایتی - مشارکتی در تکریم و تعظیم شعائر دینی و انقلابی در همه بخش‌های این وزارتخانه و اقدامات توانمندساز در حوزه دین و انقلاب اسلامی در همه بخش‌های وزارت متبوع اشاره کرد.