تهران – ایرنا – عضو هیات مدیره شرکت ملی پست گفت: در گذشته طرح جمع‌آوری مرسولات از مبدا و درب منزل را به صورت پایلوت انجام دادیم و قصد داریم این طرح را توسعه بدهیم و در تمام کشور این قابلیت را ایجاد کنیم.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، «محمدرضا قادری» در وبینار تخصصی «پست و کسب وکارهای دیجیتال» موضوعاتی را پیرامون طرح ستاپ پست مطرح کرد و در ادامه به سوالات افرادی که در وبینار حضور داشتند پاسخ گفت.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست افزود: جمع آوری مرسوله از محل، جزو مواردی است که تعداد زیادی از افراد و کسب و کارها به آن علاقمندی نشان دادند. در یک طرح پایلوت که با همکاری یک شرکت پیک موتوری انجام دادیم، متوجه شدیم این مساله مورد استقبال قرار می‌گیرد. اکنون سعی داریم با کمک اپراتورهای محلی و با حفظ حقوق مشتری، این طرح را توسعه بدهیم.

قادری در تشریح جزئیات مربوط به طرح سکوی تجارت الکترونیک شرکت ملی پست(ستاپ) که مدتی است در این شرکت دنبال می‌شود و قرار است تحول دیجیتال را رقم بزند، افزود: پست فضای امن و در دسترسی برای همه استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین مهیا کرده است و مانند یک پلتفرم آماده همکاری با آنها است تا بتواند با این کار در توسعه پایدار کشور نقش خوبی ایفا کند.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست معتقد است، نداشتن شبکه توزیع مناسب، عدم دسترسی به بازار، کمبود منابع مالی و سرمایه مشکلاتی را برای کسب و کارها ایجاد کرده است. او در این زمینه گفت: در طرح ستاپ با امکانات و زیرساخت‌هایی که در شرکت ملی پست وجود دارد، قصد داریم این مشکلات را برای کسب و کارهای نوپا حل کنیم. آن‌ها به دلیل تنوع سرویس‌ها و ضرورت مدیریت یکپارچه، لاجرم باید رویکرد پلتفرمی و ارائه خدمت به‌عنوان یک سکوی تجاری را انتخاب کنند.

قادری تصریح کرد: سرویس شتاب‌دهی راهکاری عملیاتی برای کمک به شرکت‌های استارتاپی فعال در حوزه تجارت الکترونیک است و با استفاده از ظرفیت‌های موجود شرکت ملی پست و همکاری با شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری، نظام صنفی رایانه و مراکز رشد استانی، امکاناتی در اختیار این شرکت‌ها قرار خواهدگرفت.

وی سه رکن اصلی طرح سکوی تجارت الکترونیک پست (ستاپ) را، شرکت ملی پست، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های استارتاپی عنوان کرد و ضمن تشریح چگونگی ارتباط این ارکان اضافه کرد: برای دستیابی به موفقیت در هر طرحی نمی توان از نقش شاخص‌های کیفی غافل بود، چون رضایت مشتریان رابطه مستقیم و مهمی با کیفیت ارائه خدمات دارد.

او در ادامه نشست به سوالات کاربران پاسخ داد.

قادری همچنین درباره اجباری که برای تهیه کارتن مناسب برای ارسال مرسوله وجود دارد، گفت: روزانه یک میلیون بسته توسط اداره‌های پست جا به جا می‌شود و اگر در این جابه‌جایی‌ها تنها یک درصد خطا وجود داشته باشد، تعداد این خطاها به ۱۰ هزار شکایت می‌رسد.

وی افزود: به همین دلیل است که باید برای این‌که آسیب کمتری به مرسولات برسد، کارتن مناسب برای آن استفاده شود. کارتن توسط پست فروخته نمی‌شود که در آن ذینفع باشد. هر مجموعه‌ای که استاندارد مدنظر ما را داشته باشد می‌تواند کارتن‌ها را به فروش برساند. در شبکه پستی هر مرسوله تا ۱۶ مرتبه دست به دست می‌شود و استاندارد لازم بسته جزو ضروریات است. ما در گذشته سهم ده درصدی از کارتن فروش‌ها دریافت می‌کردیم که این میزان را هم به نفع مردم بخشیدیم تا کارتن ارزان‌تر به دست‌شان برسد.

او در خصوص این‌که چرا دریافت غرامت از پست حتما باید به صورت حضوری انجام شود نیز افزود: قانون دریافت خسارت این است که اگر به مرسوله شما آسیبی وارد شده، به محل موردنظر برای پیگیری مراجعه کرده و درخواست غرامت کنید. مامور پستچی نمی‌تواند در محل بسته را باز کرده و میزان غرامت را تخمین بزند.

او اضافه کرد: بسته‌ها باید به صورت دقیق ارزیابی شوند و میزان غرامت‌شان مشخص شود. این کار فرآیندی دارد که طی کردن آن ضروری است. البته در صدد هستیم تا شرایط پرداخت غرامت به صورت آنلاین را برای مشتریان پستی کشور فراهم کنیم.