دکتر محمد کافی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشجویان نو ورود در محیط واقعی و فیزیکی دانشگاه با دانشکده، گروه آموزشی و استادان خود آشنا میشوند و اگر شرایط شیوع ویروس همهگیر کرونا بگوای باشد که امکان حضور دانشجو در محیط کلاس فراهم نشود، به شرایط آموزش مجازی برخواهیم گشت.
وی ادامه داد: بخشی از رسالت و ماموریت تعریف شده دانشگاه، آموزش و انتقال دانش به دانشجویان است ولی قسمتی از نقش و ماموریت تعریف نشده دانشگاه، آموزش تعامل و زندگی دانشجویی در محیط دانشگاه است.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجو برای نخستین بار در دانشگاه نحوه تعامل و زندگی اجتماعی و حضور در گروههای مختلف تحقیقاتی و آموزشی را تجربه میکند و حتی در این دوران استقلال اقتصادی خود را شروع میکند.
دکتر کافی افزود: دانش آموزان در دوره دبیرستان تجربهای از کار اداری ندارند و با حضور در دانشگاه به واسطه پیگیری تمام امور مرتبط با تحصیل خود این تجربه برایشان آغاز میشود.
وی ادامه داد: ضوابط و قوانین دانشگاه به گونهای است که دانشجو در یک فضای مستقل زندگی میکند یعنی نحوه فعالیت نهادهای مختلف حقوقی، انضباطی، فعالیتهای اردویی، فرهنگی و تصمیم گیری برای انتشار نشریات در دانشگاه انجام میشود و ضوابط و قوانین مخصوص به خود را دارد.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: معمولاً وقتی دانشجو در دانشگاه حضور پیدا میکند با این ساز وکارها مواجه شده و این موضوعات را تمرین و تجربه میکند تا در زمان دانش آموختگی مجهز به این نوع تجربه ها باشد تا در اجتماع بزرگتری ایفای نقش کند.
وی افزود: مشکلی که اکنون ایجاد شده این است که به واسطه شیوع کرونا، حضور دانشجو در دانشگاه کمرنگ است لذا این نوع فعالیتهای فوق برنامه و اجتماعی دانشجویان بسیار کم است و به همین دلیل نگران این هستیم که دانشگاه نتواند آن گونه که باید و شاید در تربیت اجتماعی دانشجو ایفای نقش کند.
دکتر کافی ادامه داد: در ترم گذشته، به واسطه ویروس کرونا تا حدودی در آموزش مجازی غافلگیر شدیم و بر همین اساس از ابتدای تابستان برنامه توانمندسازی اعضای هیات علمی و دانشجویان با چاپ و انتشار بروشور و همچنین برگزای کارگاههای آموزشی مختلف انجام شده است تا از ظرفیت های آموزش الکترونیکی به بهترین نحوه استفاده شود.
وی گفت: در این ترم تمام هدف دانشگاه، کیفیت بخشی به آموزش مجازی است و بر این اساس برنامه ریزی های لازم انجام شده است.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: تلاش شده است تا با مدیریت زیر ساختها، ضعف های موجود با جا به جایی و افزودن سرورها به سمت کیفیت بخشی در آموزش الکترونیک سوق یابد.
وی ادامه داد: آموزش دانشجویان خارجی نیز همانند دانشجویان ایرانی به صورت مجازی خواهد بود و افرادی که ضرورت حضورشان در دانشگاه از طرف استاد راهنما یا دانشکده تائید شود برای ادامه فعالیت آموزشی آنها ساز و کاری تصویب شده است.
دکتر کافی گفت: دانشجویان خارجی که در حال تحصیل در این دانشگاه هستند میتوانند به صورت مجازی آموزش خود را در کشور خودشان فرا گیرند.
وی افزود: امسال تقاضای پذیرش از طرف دانشجویان خارجی به نسبت سال گذشته خیلی کمتر شده است و امیدواریم با توجه به ظرفیت دانشگاه فردوسی مشهد و ارجحیت اقتصادی تحصیل در ایران و این دانشگاه بتوانیم باز هم بیشترین تعداد دانشجوی خارجی را پذیرا باشیم.
دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین مرکز آموزش عالی دیرقدمت ایران پس از دانشگاههای تهران و تبریز در گستره ۳۰۰ هکتاری با برخورداری از ۱۳ خوابگاه دانشجویی، امکانات رفاهی و خدماتی ۲۵ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در ۱۳ دانشکده و هفت پژوهشکده دارد.
همچنین بیش از ۸۰۰ عضو هیأت علمی در قالب ۶۰ گروه آموزشی در این دانشگاه مشغول تدریس هستند. دانشگاه فردوسی مشهد رتبه ۴۷۰ را در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا در چارچوب "نظام رتبهبندی لایدن ۲۰۱۹" کسب کرده است.