به گزارش ایرنا، امیر «افشین خواجهفرد» روز پنجشنبه در یک گفت وگوی تلویزیونی با بیان اینکه «ناوگان بسیار وسیعی در صنعت هوایی داریم» افزود: در قطعه سازی، کپی سازی نداریم؛ نهضت قطعهسازی به معنای کپی نیست چراکه ما باید طراحی سیستمی انجام میدادیم؛ چراکه ریزقطعه ها با روش ساخت در دست خودمان باید شکل می گرفت.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه «صنعت هوایی، استانداردهای خاصی دارد که باید این استانداردها برای هر قطعه پاس شوند که این کار بسیار سخت و دشوار است» خاطرنشان کرد: بحمدالله این سختیها را پشت سر گذاشتیم و امروز در صنعت هوایی صاحب فن و فناوری هستیم. در هواپیماهای پهن پیکر و ترابری کارهای عظیمی انجام شده و میتوانیم صنعت هوانوردی را یک صنعت خوداتکا بدانیم.
امیر خواجهفرد تأکید کرد: ما ویژگی خاصی داریم که قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری نیست و آن هم تحریمهای ظالمانهای است که بر ما تحمیل شده است.
وی در ارتباط با هدف از برگزاری نمایشگاه نهضت قطعهسازی وزارت دفاع نیز گفت: هدف این است که توانمندیهای ایجاد شده در وزارت دفاع به کمک کشور بیاید و الگوی نیروهای مسلح در صنایع دیگر کشور پیاده شود. این سرریز فناوری به صنایع دیگر کمک خواهد کرد؛ ما در صنعت هوایی یک نمونهای را امروز ارائه دادیم که توربوشارژ بود که در صنایع خودروسازی یک قطعه بسیار پیچیده است.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: خودروهای امروزی قطعاً باید به این سامانه مجهز شوند؛ ما وقتی که این گلوگاه را برای صنایع خودروسازی رفع کردیم، زمانی بود که از آن در موتور ملی اوج استفاده کرده بودیم. در مواردی مانند بال و بدنه، ارابه فرود هواپیما و ... همه کارها را انجام میدهیم و گواهینامه بینالمللی نیز اخذ کردهایم. در نمایشگاه امروز این موارد به نمایش در آمد تا به صنایع دیگر کشور تعمیم پیدا کند.
امیر خواجهفرد در پایان با اشاره به نقش شرکتهای دانشبنیان در توسعه فناوریهای دفاعی، گفت: ما برای موتور اوج که خط تولید آن را برقرار کردیم، حدود ۱۴۳ شرکت دانش بنیان را فعال کردیم که قطعاً در دیگر صنایع نیز می توانند کار کنند. باید این شرکت ها در دیگر صنایع فعال شوند که با فعالیت آنها در این صنایع قطعاً شاهد یک جهش در تولید خواهیم بود.