تهران- ایرنا- سال تحصیلی جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا به گونه ای متفاوت از سال های گذشته آغاز می شود، هر چند که سناریوهای مختلفی عنوان می شد اما در نهایت در دستورالعمل اعلام شده ازسوی آموزش و پرورش، آموزش حضوری با رعایت پروتکل های سختگیرانه قاعده اصلی برای بازگشایی مدارس اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، هر سال دانش آموزان و خانواده ها از نیمه های شهریور در تکاپوی خرید روپوش مدرسه و لوازم تحریر برای آغاز سال تحصیلی جدید در مهرماه بودند اما امسال با توجه به تغییر تقویم زمانی بازگشایی مدارس و همچنین شیوع ویروس کرونا، آغاز سال تحصیلی به گونه ای متفاوت از سال های گذشته رقم می خورد.

وزارت آموزش‌وپرورش تقریبا از نیمه های تابستان با توجه به ادامه دار بودن شیوع ویروس کرونا در کشور شیوه نامه هایی را برای بازگشایی مدارس به ادارات کل استان ها ابلاغ کرده است.

مسوولان آموزش و پرورش در شیوه نامه های ابلاغی سه وضعیت قرمز، زرد و سفید از نظر شیوع ویروس کرونا را برای حضور دانش آموزان در نظر گرفته بودند که بر این اساس قرار بود آموزش ها در وضعیت قرمز به صورت مجازی، زرد به صورت حضوری و مجازی و در نهایت سفید به صورت حضوری ارائه شود.

اما آموزش و پرورش در حال حاضر با توجه به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، قاعده اصلی را بر آموزش حضوری دانش آموزان قرار داده و در این خصوص به منظور حفظ سلامت دانش آموزان و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی دستورالعملی با ۱۲ بند را به مدارس ابلاغ کرده است.

در این بخشنامه آمده است: پیرو دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا در مدارس، سال تحصیلی جدید برای کلیه دوره ها و پایه ها اعم از دولتی و غیردولتی از ۱۵ شهریور ماه به صورت حضوری آغاز و کلیه مدارس باز و کلاس ها در کلیه پایه های تحصیلی دایر خواهند بود.

بند دوم این بخشنامه باز بودن مدرسه و ارائه آموزش های حضوری به دانش آموزان را اصل مهمی در تربیت تمام ساحتی اعلام کرده و اولویت را با کلاس های حضوری دانسته است.

البته در ادامه تاکید شده است که رعایت کامل و دقیق دستورالعمل های بهداشتی و فراهم کردن محیطی امن برای حضور معلمان و دانش‌آموزان الزامی است؛ بنابراین مدارس جز در مواردی که ستاد مدیریت و کرونا حضور دانش آموزان را در مدارس یا به تعبیر شرایط را پر خطر تلقی و اعلام تعطیلی می‌کنند، باز است.

همچنین در این بخشنامه با تاکید بر اینکه در همه شرایط و در همه نقاط کشور اجرای سختگیرانه دستورالعمل های ابلاغی و رعایت کامل و دقیق مفاد آنها ضرورت اصلی باز بودن مدارس است، نوشته شده است که شناور بودن ساعت ورود و خروج و زنگ تفریح دانش‌آموزان به منظور پیشگیری از ورود و خروج دسته جمعی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در این بخشنامه خطاب به مدیران مدارس عنوان شده است که از الگوهای مختلف برای مدیریت حضور دانش آموزان در کلاس ها از قبیل گروه بندی کردن زوج و فرد و چرخش کردن در مدارس و کلاس های پرجمعیت استفاده و پیش از ۱۵ شهریورماه تعیین و به نحو مناسب و مطمئن به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی شود.

این بخشنامه مسئولیت و حساسیت مدیران، معلمان، مربیان و عوامل اجرایی در مدرسه به آموزش اصول خودمراقبتی و پایش علائم بالینی دانش آموزان و کنترل مستمر از تجمعات حفظ شده آنان را جزو وظایف همیشگی اعلام کرده است.

همچنین در این بخشنامه درباره زمان برگزاری کلاس های درس دانش آموزان نوشته آمده است که زمان آموزش برای هر کلاس صرف نظر از رشته و عنوان درس حداکثر ۳۵ دقیقه و هر زنگ تفریح برای کلیه دوره ها ۱۰ دقیقه برنامه ریزی شود.

در بخشی دیگر از این دستورالعمل آمده است که به تهویه مناسب و جریان هوا در محیط های سربسته مثل کلاس از طریق باز گذاشتن در پنجره و غیر توجه شود. همچنین به نحوه و زمان ورود و خروج از مدرسه رفتار دانش آموزان در جنگ های تفریحی جهت جلوگیری از تجمع و نزدیکی دانش‌آموزان به یکدیگر نظارت ویژه صورت گیرد.

در پایان این بخشنامه تاکید شده است که آموزش و توجیه والدین به منظور رعایت موارد برخی موارد در اولویت قرار گیرد که در این راستا تهیه روزانه ماسک و ملزومات بهداشتی برای فرزندان و  آموزش مستمر نحوه شستشوی دست و صورت را عنوان کرده است.

همچنین به خانواده ها توصیه شده که آموزش مستمر نحوه مراقبت از خود در مدرسه، مسیر مدرسه و سرویس رصد شود و وضعیت سلامتی فرزندانشان از طریق درمانگاه محل سکونت، جلوگیری از حضور در مدرسه در صورت اطلاع یکی از اعضای خانواده به کرونا حداقل تا یک هفته پس از منفی شدن تست کرونا نیز مورد توجه باشد.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش نیز امروز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا این بخشنامه را که در روزهای گذشته در برخی از رسانه ها منتشر شده بود، تایید کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش نیز به طور کامل درباره بندهای مختلف این بخشنامه توضیح داده است.

کاهش زمان کلاس ها از ۹۰ به ۳۵ دقیقه

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره بندهای این دستورالعمل توضیح داد: بر اساس این پروتکل‌ها فاصله بین دانش آموزان در کلاس‌ها حداقل یک متر و زمان کلاس‌ها حداکثر ۳۵ دقیقه است و فعالیت‌های ورزشی و صبحگاهی متوقف می‌شود.

حاجی میرزایی گفت: بر اساس این پروتکل‌ها رفت و آمد دانش آموزان و زنگ‌های تفریح با فاصله زمانی انجام می‌شود و استفاده از ماسک برای همه کارکنان و دانش آموزان مدارس و معلمان اجباری است و مدارس نیز به طور مرتب ضدعفونی می‌شوند.

وی با بیان اینکه هر جا امکان رعایت این پروتکل‌ها وجود داشته باشد کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود، افزود: ۶۲ درصد مدارس زیر ۱۰۰ دانش آموز، ۳۵ درصد زیر ۳۵ دانش آموز و ۴۳ درصد زیر ۵۰ دانش آموز دارند و می‌توانند کلاس‌ها را روزانه به صورت حضوری برگزار کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: دانش آموزان ۳۸ درصد مدارس کشور بیش از ۱۰۰ نفر هستند که آن‌ها نیز بر اساس مساحت مدرسه و ظرفیت کلاس‌ها بر اساس تصمیم شورای مدارس گروه بندی می‌شوند و در هر روز یک گروه از دانش آموزان در مدارس حاضر می‌شوند.

وی گفت: گروه‌هایی که بر اساس نوبت نمی‌توانند در مدرسه حاضر شوند می‌توانند به وسیله نرم افزار شاد و از طریق فضای مجازی آموزش خود را دنبال کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود:‌ ممکن است هفت تا هشت درصد کلاس‌های درس به ۳ گروه تقسیم شوند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه سال گذشته زمانی که کرونا همه گیر شد، دو سوم محتوای درسی آموزش داده شده بود، گفت:‌ امسال به دلیل اینکه دانش آموزان با معلم‌ها و روش‌های آموزشی آن‌ها آشنا نیستند، ترجیح ما برگزاری کلاس‌های حضوری است و زمان کلاس‌ها را از ۹۰ دقیقه به ۳۵ دقیقه کاهش داده ایم.

وی افزود:‌ معلمان و دانش آموزان می‌توانند زمانی که مربوط به تمرین یا تکلیف دروس است به صورت غیر حضوری برگزار کنند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه زمان کلاس‌ها نباید بیشتر از ۳۵ دقیقه باشد گفت: در هر شرایطی سخت‌ترین پروتکل‌ها را اعمال و هر هفته وضع مدارس را رصد می‌کنیم.

آقای حاجی میرزایی افزود: به جزء پروتکل‌های وزارت بهداشت در آموزش و پرورش نیز پروتکل‌های را تصویب کرده ایم که بر آن نظارت داریم.

والدین بیش از سال های گذشته درگیر آموزش فرزندان خود شوند

وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه دانش آموزان می‌توانند از سرویس مدارس استفاده کنند گفت: برای استفاده از سرویس نیز دستورالعمل وجود دارد و تعداد دانش آموزان در هر سرویس مشخص است و سرویس مدارس قبل و بعد از حضور دانش آموزان باید ضدعفونی شود.

حاجی میرزایی افزود: البته این مراقبت‌ها نیاز به همکاری خانواده‌ها دارد و توصیه می‌کنیم والدین امسال بیش از گذشته درگیر آموزش فرزندان خود شوند و مواردی که احساس می‌کنند بهداشت در آن‌ها رعایت نمی‌شود به ما تذکر دهند.

وی گفت: هر جا اگر دستورالعمل بهداشتی رعایت نشود و به ما اعلام کنند به سرعت به آن رسیدگی و با آن برخورد می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر در خانواده‌ها فردی مبتلا به کرونا باشد یا دانش آموزی کوچک‌ترین علائمی از سرمایه خوردگی داشته باشد نباید در مدرسه حاضر شود.

حاجی میرزایی گفت: رانندگان سرویس مدارس نیز بر اساس دستورالعمل‌ها کنترل می‌شوند.

وی افزود: مسئولان مدرسه باید حضور دانش آموزان در مواقع زنگ تفریح را مراقبت کنند که دانش آموزان فقط برای هوا خوری وارد حیاط مدرسه شوند و از بازی آن‌ها جلوگیری کنند.