تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵

تهران- ایرنا- گزارش های رسانه ای حاکی است که قریب به اتفاق مدارس جنوب شرق آسیا پس از همه گیری کرونا بسته شده بودند و پس از یک چالش طولانی میان موافقان و مخالفان، بازگشایی مدارس، همزمان با شروع سال تحصیلی جدید دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند، اما ورود میلیون ها دانش آموز به ویژه در مقاطع پایه و دبستانی سبب شده تا این کشورها تمام تمهیدات لازم برای کاهش ریسک های ناشی از شدت یافتن همه گیری کرونا را به کار گیرند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، بسیاری از مقام های آموزشی و بهداشتی کشورهای مختلف این منطقه دستور بازگشایی "کاملا با احتیاط" مدارس را داده اند.

دیدگاه های مخالفان و موافقان بازگشایی مدارس 

البته موضوع بازگشایی مدارس در مالزی، اندونزی، برونئی، کامبوج، میانمار، لائوس، ویتنام، تایلند، سنگاپور و فیلپیپین در ماه های اخیر به یک موضوع کاملا چالش برانگیز اجتماعی در این جوامع تبدیل شده است.

در این کشورها موافقان و مخالفان بازگشایی مدارس در دو طیف جداگانه نظرات با فاصله ای از یکدیگر دارند.

استدلال موافقان و بسیاری از مقام های آموزشی در این کشورها برای بازگشایی مدارس این است که طبق نظرات برخی پزشکی، کودکان کمتر در معرض عفونت کووید-۱۹ قرار می گیرند و احتمال انتقال بیماری از آنها به دیگران کمتر است.

این درحالی است که این ایده در کشورهای منطقه با مخالفت های گروه های دیگری روبه رو شده است، آنها نظریه این پزشکان را رد کرده و می گویند این دیدگاه ثابت شده نیست، بلکه نظرات دیگری وجود دارد که کودکان نیز مانند سایر افراد از همه گیری مصون نیستند و احتمال شیوع در میان این قشر از جامعه و انتقال بیماری از طریق آنها نیز مانند دیگران است.

مقام هایی که در جنوب شرق آسیا دستور بازگشایی با احتیاط مدارس را داده اند استدلال دیگری نیز دارند و آن این است که تعطیلی مدارس بر آموزش در کشورهای در حال توسعه تأثیر منفی می گذارد.

البته در اکثر این کشورها همزمان با ورود مجدد دانش آموزان به مدارس تاکید شده که پروتکل های بهداشتی در مدارس باید به مراتب سختگیرانه تر از سایر نقاط جامعه باشد و در این مسیر نظارت ها بی وقفه و مستمر انجام شود و اقدامات  انجام شده به طور مداوم بازنگری شود تا ضمن اینکه سیاست های آموزشی دوران کرونا اجرایی می شود و فردی از تحصیل باز نمی ماند، اما ریسک های شدت یافتن روند همه گیری در جوامع افزایش پیدا نکند. 

طبق گزارش های رسانه ای تا پایان هفته گذشته در منطقه جنوب شرقی آسیا، افزون بر ۱۰۴ هزار مورد مبتلای به کووید ۱۹ با حداقل ۳ هزار تلفات ثبت شده که کشورهای، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور و مالزی به ترتیب بالاترین شیوع را در منطقه همچنان به نام خود ثبت کرده اند.

اگرچه الگوی گسترش بیماری و استراتژی های مهار در کشورهای منطقه به طورگسترده ای متفاوت است اما در اندونزی میزان مرگ و میر در بالاترین سطح خود بوده و به افزون بر یک هزار نفر رسیده است.

در بررسی این الگوها و استراتژی ها باید گفت از ابتدای شیوع همه گیری تاپایان هفته گذشته به طور مثال سنگاپور، به رغم داشتن هزاران مبتلا به کووید-۱۹ اما فقط ۲۵ مرگ را ثبت کرده در حالی که اندونزی یک هزار و ۹۰۰ نفر و فیلیپین یک هزار نفر تلفات داشته است.

ناظران منطقه این نتایج را ناشی از تفاوت در اعمال و رعایت ضوابط و قوانین دوران کرونا توسط مسئولان و مردم و همچنین برخورداری یا عدم برخورداری از سیستم های بهداشتی قوی در این کشورها ارزیابی کرده اند. 

نظرات متفاوت نهادهای منطقه ای                                                                 

"جنل باب" سرپرست تیم آموزش بهداشت و رفاه یونسکو مستقر در بانکوک به رسانه های این کشور گفت: حتی در یک منطقه فرعی نیز تجربیات متنوعی در آموزش در دوران کرونا وجود خواهد داشت.

وی افزود: اینکه کودکان تا چه اندازه در معرض COVID-۱۹ قرار دارند هنوز مشخص نیست، اما چندین مطالعه علمی نشان می دهد که بچه ها نسبت به بزرگسالان به احتمال زیاد آلوده تر می شوند یا آن را به دیگران منتقل می کنند.

  این در حالی است که "بن کاولینگ" استاد اپیدمیولوژی بیماری های عفونی در دانشگاه هنگ کنگ همزمان شروع فعالیت مجدد مدارس در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، به شبکه های خبری گفت: "به نظر نمی رسد خطر ابتلا به COVID-۱۹ در کودکان در مقایسه با خطر ابتلا به سایر عفونت های ویروسی در فصول معمول آنفولانزا جدی باشد. ما معمولاً در فصول آنفولانزا مدارس را تعطیل نمی کنیم.

 با این وجود رسانه های منطقه گزارش دادند که کشورها این حوزه احتمالا با چالش های بیشتری در دوران کرونا پس از بازگشایی مدارس روبه رو خواهد شد، اما با همه این احتمالات کشورهایی مانند میانمار، سنگاپور، تایلند و ویتنام از جمله کشورهای منطقه بودند که در ابتدای ماه گذشته که شروع فصل جدید آموزشی در این کشورها را رقم می زند، اعلام کردند که فعالیت مدارس را در این ماه آغاز کرده یا قصد شروع آن را دارند.

 این موضوع در فیلیپین بحث برانگیز تر است چرا که که وزارت آموزش و پرورش این کشور پیشتر اعلام کرد که کلاس های آموزش مقدماتی  از روز ۲۴ اوت آغاز می شود  در حالی که رئیس جمهوری فیلیپین رودریگو دوترته گفت که مصمم است که اجازه ندهد این امر تا زمان تولید واکسن اتفاق بیفتد. درنهایت این کشورطبق دستور دوترته در شرایط کنونی  صرفا به تعدادی از مدارس در مانیل پایتخت و برخی نقاط سبز اجازه فعالیت مجدد را داده است.

هشدار های بین المللی

برنامه عمران ملل متحد UNDP گزارش داده است که نرخ موثر دانش آموزان مقطع تحصیلات ابتدایی در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه که در دوران کرونا در خارج از مدرسه هستند و دسترسی به اینترنت ندارند بسیار بالاست و این امر بر توسعه آموزشی این کشورها  اثر منفی دارد.

 این کارشناسان هشدار دادند: به طور کلی، این بزرگترین وارونه سازی توسعه آموزشی در تاریخ است و آثار آن شکاف های جدیدی را در توسعه انسانی و حتی وضعیت اشتغال این کشورها در آینده ایجاد می کند.

به گزارش ایرنا، کشورهای این منطقه همزمان با بازگشایی مدارس توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارائه آموزش به سطوح مختلف جامعه را در دستور کار جدی خود قرار دادند تا بخشی از نیازهای آموزشی این دوران براساس سیاست این کشورها تحقق یابد و کودکان و نوجوانان و جوانان آنها از مسیر آموزش عقب نمانند.

براساس این گزارس سازمان علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل" یونسکو" اعلام کرده که این آمادگی را دارد تا با همکاری دولت ها بهترین توصیه ها و راه حل های آموزش از راه دور را در شرایط همه گیری کرونا ارائه کند.

** تایلند

طبق گزارش های رسانه ای مدارس در تایلند فعالیت کامل خود را از روز ۱۵ اوت (25 مرداد) آغاز کردند اما پرایوت چان اوچا نخست وزیر دستور رعایت کامل فاصله گذاری ۱.۵ متری و اعمال ضوابط شدید بهداشتی را حین حضور دانش آموزان در مدارس داده است.

علاوه براین فعالیت مدارس در نوبت های متعدد برنامه ریزی شده تا تعداد کمتری از دانش آموزان در هر نوبت آموزشی در مدراس حضور داشته باشند.

برخی از کلاس های درس نیز که ضرورت کمتری برای حضور دارد به صورت آنلاین در حال برگزاری هستند.

اندونزی

در اندونزی که بیشترین میزان ابتلا و تلفات را در جنوب شرق آسیا دارد، نیز گزارش شده که طبق دستور مسئولان این کشور، مدارس در مناطق زرد و سبز که کمتر آلودگی به بیماری کووید-۱۹ در آن دیده شده فعالیت محدود خود را آغاز کرده اند.

طبق این گزارش مدارس موظف شدند در هر نوبت با اندکی بیش از ۴۰ درصد ظرفیت دانش آموزی فعالیت داشته باشند. در مناطق قرمز نیز آموزش مدارس از راه دور انجام خواهد شد.

مالزی

مالزی نیز شاهد بازگشایی مدارس با رعایت شدید ملاحظات بهداشتی بوده است.

به گزارش ایرنا، مدارس مالزی درهای خود را به روی دانش آموزان باز کرده اند. البته مدارس موظف هستند تا الگویی را  که وزارت آموزش و پرورش این کشور در دوران بازگشایی ارائه کرده، رعایت کنند.

طبق این معیارها دانش آموزان، معلمان و کارکنان باید ضوابط صادر شده توسط وزارت بهداشت را رعایت کنند، از جمله حفظ فاصله یک متر از یکدیگر و بررسی درجه حرارت روزانه برای همه دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه.

بر این اساس چنانچه درجه حرارت بدن دانش آموزی بالاتر از ۳۷.۵ درجه سانتیگراد باشد، یا فرد علائمی از ابتلا یه Covid-۱۹ را نشان دهد، اجازه ورود به محیط مدرسه را نخواهد داشت.

سنگاپور

سنگاپور یکی از آخرین کشورهایی بود که مدارس خود را پس از همه گیری موج اول کرونا تعطیل کرد اما پس از یک ماه تعطیلی مدارس خود را در فاز نخست شیوع در اواسط ماه مه گذشته باز کرد و فصل گذشته آموزشی را به اتمام رساند.

در آن مرحله هر مدرسه ای حق داشت در هر نوبت حداکثر با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت داشته باشد.

این کشور که در فاز ۲ همه گیری به گرونا قرار دارد ضمن بازگشایی تمام مدارس اعلام کرده که همه دانش آموزان می توانند هر روز در مدرسه شرکت کنند، به شرط آنکه یک متر از یکدیگر فاصله داشته باشند و کارکنان و دانش آموزان جدا از بررسی های دمای روزانه، باید ماسک یا محافظ چهره بزنند.

در مدارس سنگاپور فاصله میزها از یک متر تعبیه شده و در راهروها یک سیستم یک طرفه حرکت قرار داده شده تا تماس را به حداقل برسد.

ویتنام

مراحل بازگشایی مدارس در ویتنام، با توجه به موقعیت مکانی آنها از اوایل ماه می انجام شد. ابتدا دبیرستان ها فعالیت خود را از سر گرفتند و پس از آن مدارس ابتدایی و مهدکودک ها مجددا به مسیر فعالیت با ضریب احتیاط شدید بازگشتند.

مانند سایر کشورهای منطقه تمام دانش آموزان، معلمان و کارمندان در ویتنام نیز باید از ماسک صورت یا محافظ صورت استفاده کنند و درجه حرارت بدن آنها به طو روزانه در بدو ورود به مدرسه بررسی شود.

با این وجود فعالیت های بدنی و دروس تربیت بدنی در این مدارس هنوز از سر گرفته نشده و تمام مسئولان مدارس منطقه درصدد هستند تا کمترین تماس فیزیکی میان دانش آموزان و دیگران صورت گیرد. همچنین تمام مسابقات ورزشی تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

علاوه بر این تمام تجهیزات و سایر وسایل مورد نیاز و در حال کاربرد در مدرسه به طور منظم در طول روز ضد عفونی می شوند. بسیاری از سالن های اجتماعات و یا ورزشی در مدارس نیز به کلاس های آموزشی اختصاص یافته که این امکان جداسازی مناسب دانش آموزان را فراهم کرده است.

 همچنین ناظران و مسئولان مدارس در مدارس بازگشایی شده در منطه موظف شدند که در طول روز به تمام  معلمان، کارکنان و دانش آموزان یادآوری کنند که به طور مرتب دستان خود را بشویند و فاصله اجتماعی را حفظ کنند. علاوه براین تمام مواد ضد عفونی کننده و ماسک نیز در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.