حجتالاسلاموالمسلمین مهدی علیزاده روز شنبه در گفتوگو با خبرنگاران، افزود: همگام با ضریب اهمیت یافتن رسانههای جدید و فضای مجازی، دفتر تبلیغات اسلامی نیز به این موضوع توجه کرده و در این راستا معاونت فضای مجازی و مرکز هنر و رسانه در دفتر تبلیغات اسلامی شکلگرفته است.
وی با اشاره به هدف شکلگیری و ایجاد مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: نوآوری بهویژه در حوزه فرهنگی مقوله بسیار مهمی است که با توجه به عصر پرشتاب کنونی و همچنین تاکید دین مبین اسلام بر حرکت در جهت تعالی، نیاز به نوآوری در این زمینه ضروری است.
علیزاده، ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی شجره مبارکی است که به دست امام خمینی(ره) غرس شده و در پرتو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به شکوفایی رسیده و با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری در تبلیغ دین موضوع نوآوری بهصورت کلان در دست اقدام این دفتر قرارگرفته است.
وی گفت: توجه به مسائل پربسامد حوزه فرهنگ و اجتماع و ایجاد ساختار و سامانههای جدید به نام قطبهای فکری فرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی موردتوجه قرارگرفته تا در کنار ساختار موجود، بهصورت متمرکز با ایجاد میزهای تخصصی مساله محور، مسائل مهم عرصه فرهنگ و اجتماعی کشور موردپژوهش قرار گیرد.
علیزاده تاکید کرد: برخلاف رویه سنتی که تبلیغ تنها بهصورت موسمی و بر اساس مناسبتهای مختلف بوده است، تبلیغ تخصصی متناسب با جامعه هدف و مخاطب در دستور کار قرار دفتر تبلیغات اسلامی قرارگرفته است که در این راستا نقشه راه و همچنین نظام آموزشی و تربیت مبلغ ایجادشده است.
وی افزود: برگزاری رویدادهای خلاقانه، شکلگیری استارتاپ ها و توجه به ایدههای خلاقانه در سالهای اخیر در دستور کار قرارگرفته که با افتتاح این دفتر، توجه به این موضوع بسیار چشمگیرتر میشود.
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: اهتمام جدی به ایده پردازی یکی از عوامل مهم در ارزشافزوده و خلق ثروت در دنیای کنونی است، به همین دلیل کشورهای مختلف در بسترسازی برای خلاقیت و ایدههای نوآورانه سرمایهگذاری بسیاری کردهاند.
علیزاده، توجه به اکوسیستمهای نوآورانه را یکی از آخرین دستاوردهای بشری دانست و تاکید کرد: در حوزه صنعت ایجاد مراکز رشد، پارکهای فناوری و همچنین شرکتهای خلاق و ایده پردازی در این زمینه در سالهای اخیر جدی گرفتهشده است ولی توجه به نوآوری و خلاقیت در عرصه فرهنگی در کشور با تاخیر مواجه بوده است.
وی با تاکید بر اینکه در عرصه فرهنگی بهصورت عمومی و در حوزه فرهنگ دینی بهصورت اختصاصی نیاز به خلاقیت و نوآوری هستیم، گفت: در جهانی زندگی میکنیم که رقابت میان ادیان و مذاهب برای تبلیغ بسیار جدی است به همین دلیل تبلیغ و کار فرهنگی خلاقانه و نوآورانه بیشازپیش موردتوجه قرارگرفته است.
علیزاده اظهار داشت: معرفی پیام بهصورت جذابتر توسط ادیان مختلف در جهان بهصورت جدی در سالهای اخیر دنبال میشود به همین دلیل حوزههای علمیه شیعه نیز نیاز به حرکت جدی و پیشتاز در این زمینه دارند.
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: مسئولیت بزرگ جهانی حوزههای علمیه شیعه موجب شده تا تولید پیامهای جذاب برای معرفی مبانی اسلام با استفاده از نوآوری و خلاقیت بسیار ضروری و جدی باشد.
وی گفت: حوزههای علمیه پس از انقلاب اسلامی موفق به جذب نیروهای خلاق بسیاری شدهاند که در سالهای اخیر با توجه به رشد شدید و اهمیت یافتن بیشتر نوآوری، خلاء مراکز خلاق و نوآوری در حوزه علمیه احساس شده است.
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: بسترسازی برای ایجاد خلاقیت و شکوفا کردن نوآوریهای جدید ازجمله اهداف شکلگیری مرکز نوآوری و خلاقیت دفتر تبلیغات اسلامی است.
علیزاده اظهار داشت: سرمایه بزرگ مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، نیروهای خلاق حوزه علمیه است ولی این به معنای نبود همافزایی با سایر بخشهای کشور نیست بلکه توجه به تمام این ظرفیتها در دستور کار این مرکز است.
وی ادامه داد: ارتباط جدی با معاونت علمی ریاست جمهوری در کشور شکلگرفته و تبادلات فکری موثری میان مجموعههای موثر فرهنگی در کشور ایجادشده است.
علیزاده با اشاره به شکلگیری ستاد فناوریهای نرم و هویتساز در معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: دفتر نوآوری و خلاقیت دفتر تبلیغات اسلامی پس از یک سال مطالعه تجربههای موفق بینالمللی با حمایتهای معاونت علمی ریاست جمهوری در دفتر تبلیغات اسلامی ایجاد شد.