مشهد-ایرنا- مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اینک ۵۰ مرکز مراقبت پرستاری دارای مجوز در سطح منطقه زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی آماده ارائه خدمات درمانی به بیماران در شرایط شیوع ویروس همه‌گیر کرونا هستند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز شنبه به نقل از دکتر امیررضا صالح‌مقدم گزارش داد: "مراکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل" بر اساس قوانین وزارت بهداشت و درمان جزو مراکز خصوصی به شمار می‌روند.

وی افزود: مجوز کار کارشناس پرستاری این مراکز از طریق دانشگاههای علوم پزشکی داده می‌شود تا بر اساس شرح وظایف و تعرفه ابلاغی کار مراقبت از بیماران را انجام دهند. 

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مراکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل فرصت مناسبی به وجود می آورند تا بیماران به خصوص بیماران مبتلا به ویروس کرونادر شرایط عود بیماری بدون نیاز به مراکز بهداشتی و درمانی، خدمات مراقبتی لازم را دریافت کنند.

وی گفت: خدمات تزریقات، سرم تراپی، پانسمان و ارائه آموزشهای مراقبت از خویش در منزل نیز توسط کارشناسان پرستاری به عموم مردم ارائه می شود.
دکتر صالح‌مقدم افزود: این شیوه از ارائه خدمات درمانی باعث کاهش بار مراجعان به مراکز بهداشتی و درمانی و حتی هزینه بیماران می‌شود. این مراکز به لحاظ کیفیت ارائه خدمت نیز توسط کارشناسان حوزه مدیریت پرستاری دانشگاه مورد ارزشیابی قرار گرفته تا کیفیت خدمات و تعرفه آنها مطابق قوانین باشد. 
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به اینکه دریافت خدمات مراقبتی در منزل توسط مراکز پرستاری از مراجعه بیماران به مراکز درمانی کاسته، درصدد توسعه این مراکز با هدف دسترسی آسان، ارزان و مطمئن عموم مردم به خدمات پرستاری در منزل است.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پنج پرستار در هر واحد مشاوره و خدمات پرستاری در منزل بکار گرفته می‌شوند لذا فعالیت آنها کمک شایانی به اشتغالزایی کادر پرستاری نیز می‌کند. 

وی افزود: مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تماس با بیمارانی که خدمات پرستاری این مراکز را دریافت کرده‌اند، میزان رضایت بیمار و همچنین هزینه را مورد بررسی قرار می‌دهد.
دکتر صالح‌مقدم همچنین گفت: تقاضای تاسیس مراکز خدمات پرستاری هم‌اینک نسبت به پیش از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا افزایش یافته است. 

هشت هزار پرستار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شاغل هستند. ۹۰ درصد این جمعیت پرستاران در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی مستقر در مشهد فعالیت دارند.
۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در قالب ۱۳ شهرستان خدمات بهداشتی و درمانی خود را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت می‌کنند.

بقیه جمعیت خراسان رضوی در قالب ۱۷ شهرستان زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی تربت‌جام و نیشابور هستند.