تهران- ایرنا- معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از ارایه تخفیف ۸۰ درصدی در حقوق، عوارض و هزینه‌های «شناورهای رو-رو» در بنادر شمالی کشور به مدت یکسال خبر داد.

«فرهاد منتصر کوهساری» روز یکشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در بنادر کشور مبنی بر پهلوگیری شناورهای رو-رو، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای انتقال ترافیک کامیون ها از جاده‌های کشور و مرزهای زمینی به سمت دریا و همچنین حمل مستقیم کامیون‌ها اعم از پر و خالی از طریق بنادر شمالی کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر، مبادرت به ارائه تخفیف ۸۰ درصدی به شناورهای رو- رو (حمل و  نقل ترکیبی ریل به شناور)  کرده است.

وی گفت: این تخفیف در حقوق، عوارض و هزینه‌های مترتب بر شناورهای رو-رو در بنادر شمالی کشور به مدت یکسال اجرایی خواهد شد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه‌داد: انتظار می‌رود با ارائه این تخفیف، شرکت‌های کشتیرانی فعال در دریای خزر با ایجاد خطوط منظم و شرکت های حمل‌و نقل با انتقال کامیون‌ها از طریق شناورهای رو-رو به کشورهای حاشیه دریای خزر، اهداف مصوبه مذکور را محقق کنند.

به گزارش ایرنا بندر امیرآباد، در حال تکمیل مرحله‌ پایانی اسکله‌ رو ـ رو ریلی (Train Ferry) خود است که اولین اسکله رو ـ رو ریلی در ایران به‌شمار می‌رود. سازمان بنادر و دریانوردی، احداث اسکله را با اهدافی چون نیاز اقتصاد جهانی به شکل‌گیری حمل‌ونقل چندوجهی، افزایش سهم ترانزیت کالاهای تجاری، فله و مواد نفتی کشورهای آسیای میانه از طریق ایران به آب‌های آزاد و همچنین نیاز استفاده از حمل‌ونقل ریلی به‌منظور افزایش ظرفیت ترانزیتی ریلی و لزوم افزایش ترانزیت کالا توسط واگن، در دهه‌ی اخیر در اولویت خود قرار داده است.

با افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در جهان و تمایل کشورها به حمل‌ونقل ترکیبی، بنادر بین‌المللی به سمت اجرای زیرساخت‌های ریلی در اسکله‌ها و استفاده از کشتی‌های رو ـ رو مخصوص حمل قطار (Train Ferry) رفتند. به‌طور کلی کشتی‌های حمل قطار، برای تخلیه و بارگیری به‌نوعی از پل به نام Link-Span که پلی متحرک است، متصل می‌شوند. این نوع پل دارای قابلیت هماهنگ‌شدن با جزر و مد است.

اسکله کشتی های "رو رو" در مجتمع بندری کاسپین ساخته می‌شود.