ارتقای محتوای تولیدات فرهنگی یکی از دستورکارهای مهم دولت دوازدهم بوده است؛ تعریف این موضوع در بیان سادهتر عبارت است: برنامهها، پروژهها، فعالیتها و انتخاب رویکردهایی که بتواند به ارتقای کیفی خدمات، آثار و محصولات فرهنگی و هنری مبتنی بر ارزشهای اسلامی ایرانی که در کشور به منظور عرضه در داخل و خارج از ایران تولید میشوند، کمک کند.
و این موضوع ناظر به مسئله گسترش شکافهای اجتماعی (نسلی، قومیتی، جنسیتی و ...) و فقدان گفت و گوهای سازنده و فراگیر ضعف الگوسازی، تولید و عرضه محصولات فرهنگی هنری مطابق با سبک زندگی اسلامی - ایرانی بوده است.
بر این اساس و برای تحقق ارتقای محتوای تولیدات فرهنگی، برنامهها و رویکردهای تحقق کلان برنامه به شکل زیر تدوین گردیده است:
- بازنگری در رویهها و شاخصهای نظارتی تولید و نشر محصولات فرهنگی، هنری و رسانهای (هدفمندسازی رویکرد سلبی وزارتخانه)؛
- تبدیل ویژگیهای محتوایی آثار و محصولات فرهنگی مانند موضوع، درونمایه، مضامین و ... به اولویتهای مصرح در اسناد فرهنگی بالادستی کشور (هدفمندسازی رویکرد ایجابی وزارتخانه)؛
- حمایت از توسعه تولید و ترویج آثار و محصولات فرهنگی – هنری بومی اقوام ایرانی و نیز ترویج آیینهای ملی، منطقهای و محلی در جهت تقویت انسجام وحدت ملی؛
- حمایت از تولید آثار فرهنگی و هنری بر محور معارف قرآن و اهل بیت (ع) و میراث معنوی ایرانی ناظر به الگوسازی سبک زندگی اسلامی - ایرانی؛
- اصلاح رویه و شاخصهای حمایت از آثار و فعالیتهای فرهنگی در چارچوب موضوعات و نیازهای نیازهای روز جامعه، برآمده از پژوهشهای دقیق علمی.
بازنگری در دستورالعملهای نظارت و ارزیابی
از جمله مواردی که ذیل بازنگری در شیوهنامهها و دستورالعملهای نظارت و ارزیابی در دولت دوازدهم میتوان به آن اشاره کرد مواردی است چون: تدوین دستورالعمل و آیین نامه صدور مجوزها (۶ عنوان مجوز)؛ شناسایی و اصلاح فرآیندهای معاونت هنری (۱۱۳ فرآیند)؛ تسهیل و قاعده مندی و هوشمند سازی کلیه فرآیندهای اداری و خدماتی؛ اصلاح دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و نظارت بر چاپخانه ها و واحدهای مقررات گذاری برای صدور مجوز فعالیت واحدهای چاپی ا ز طریق سامانه چاپ و صدور؛ ۴۰ پروانه تاسیس از طریق سامانه جامع چاپ؛ تدوین دستورالعمل نظارت برتولید محصولات چاپی؛ مقررات گذاری برای صدور مجوز فعالیت واحدهای چاپی از طریق سامانه چاپ و صدور ۴۰ پروانه تاسیس از طریق سامانه جامع چاپ تهیه و تدوین مقررات و دستورالعملهای مرتبط با حوزه فعالیت اداره کل رسانه های خارجی(۵) مورد تسهیلات و مقررات گذاری؛ بازنگری ضوابط و مقررات؛ اصلاح ۹ مورد دستورالعمل ناظر بر فعالان سینمایی؛ رده بندی سنی بازیهای pc و کنسولی ۲۵۰ مورد؛ رده بندی سنی بازی های موبایل سه هزارو ۵۳۲ مورد؛ رصد و شناسایی بازیهای غیر مجاز در فضای دیجیتال (پانزده هزار و ۳۳۲مورد)
و به روز رسانی ۸ دستورالعمل: (دستورالعمل برگزاری همایش علمی، دستورالعمل برگزاری نشست علمی-تخصصی، دستورالعمل برگزاری ژورنال، دستورالعمل همکاری های علمی با سایر سازمانها، دستورالعمل برگزاری سخنرانی علمی، منشور اخلاق نگارش مقاله علمی-پژوهشی، برنامۀ استراتیک، اداره انتشارات و ارتباطات علمی، دستورالعمل ادارۀ منظومۀ کتابخانه عمومی)
اصلاح و هدفمندسازی حمایتها
۱۵ مورد حمایت از آثار یا رویدادهای موسیقی فاخر؛ حمایت از آثار موسیقایی سنتی به عنوان یکی از وظایف اصلی دفتر موسیقی در حفظ و اشاعه این هنر اصیل ایرانی؛ انعقاد تفاهمنامه با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در جهت مقابله با قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب جمع آوری چهل و پنج هزار و۳۸۱ نسخه کتاب قاچاق و ۱۷۰ زین؛ انجام مراحل قانونی کمک به اجرای طرح های برنامه محور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت؛ ۱۱۰ برنامه هدفمندسازی حمایتها تدوین شاخص های ارزیابی و رتبه بندی کانونها در روند استقرار نظام فهم ارزیابی فعالیت کانون ها، شناسایی و تقدیر از فعالیتهای ۱۲۵۵ کانون منتخب در ارزیابیها و تقدیر ویژه در برنامه سیمای خانواده، از جمله فععلیتهای دولت دوزازدهم در زمینه هدفمندسازی حمایت های فرهنگی و هنری و رسانه ای بوده است.
ایجاد و افزایش امید و نشاط اجتماعی
دولت دوازدهم در راستای تولید یا حمایت از تولید محصولات فرهنگی هنری (مبتنی بر ایجاد و افزایش امید و نشاط اجتماعی) اقدام به مواردی چون خرید کتاب با مجری گری معاونت فرهنگی (۴۹ کتاب)؛ حمایت از تولیدات با اجرای سازامان سینمایی ۶۸ فیلم شامل: ۶ فیلم بلند، ۴۵ فیلم کوتاه، ۱۰مستند؛ تولید محتوا با همکاری مجتمع های فرهنگی دیجتیال، صدا و سیما و ... با موضوع ایجاد و افزایش امید و اجرای ۲۱۱ محتو با محور ترویج امید، نشاط و شادابی، راستگویی، تحمل و مدارا توسط مرکز رساانههای دیجیتال و ۴۷۵ برنامه با اجرای نهاد کتابخانههای کشور، کرده است.
تقویت عزت و قدرت ملی
افزون بر ۲۵۰۰۰ مورد پوشش خبری و رسانه ای به منظور اطلاع رسانی و آگاهی سازی و ارتقاء فرهنگ عمومی و تولید محصولات خبری با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، الگو و سبک زندگی ایرانی– اسلامی، مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولیدات ملی / تقویت تولیدات به لحاظ کمی و کیفی، محوریابی و تعیین موضوعات کاری در کروههای خبری، تهیه تقویم کاری در تولید موضوعات محوریابی شده، تشکیل میزگردهای تخصصی، افزایش انتشار تولیدات بر روی خروجی های مختلف و کانال های خبری مجازی، تولید و انتشار محصولات خبری با مضامین اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی) اعم از : خبر، گزارش خبری، گزارش تصویری، فیلم توسط ایرنا؛ ۵۶۰ برنامه اجرای فعالیت های محور تاریخ، فرهنگ و هنر بومی، ویژگی های قومی و محلی کتابخانهای توسط نهادکتابخانهها و حمایت از تولیدات ۱۲ مورد تحقیق و نگارش فیلمنامه / مشارکت با اتاق تولید (۳۰۸ عنوان) محتوا توسط مرکز رسانه های دیجیتال با همکاری مجتمعهای فرهنگی دیجیتال، صدا و سیما و... از جمله مهمترین اقدامات دولت دوازدهم در زمینه تولید محصولات فرهنگی و هنری (مبتنی بر تقویت عزت و قدرت ملی) بوده است.
گسترش فرهنگ خانواده محوری
معاونت قرآنی، سازمان سینمایی، مرکز رسانه های دیجیتال و نهاد کتابخانه ها به ترتیب اقدام به مواردی چون تولید محصولات با محوریت خانواده و سبک زندگی، افزایش امید و شور و نشاط اجتماعی در جشنواره های قرآنی آیات؛ حمایت از تولیدات ۱۹۵ فیلم شامل: ۱۵ فیلم بلند، ۱۶۲ فیلم کوتاه، ۱۶ مستند و ۲ انیمیشن؛ ۴۵۰ مورد تولید محتوا با همکاری مجتمع های فرهنگی، دیجیتال، صدا و سیما و... با موضوع خانواده محوری؛ و ۱۷۰ برنامه کتابخانهای اجرای فعالیتهای محور تقویت و تحکیم جامعهای خانواده محور و تقویت و تحکیم و تعالی خانواده و کارکردهای اصلی آن با رعایت شاخص های الگو و سبک زندگی ایرانی، نموده است.
مبارزه با فساد و بی عدالتی در سطوح امید آفرین
حمایت از تولیدات، حمایت از رویدادها، خرید کتاب، حمایت از تولید گیم، تولید محتوا با همکاری مجتمع های فرهنگی، دیجیتال، صدا و سیما و ... با موضوع مبارزه با فساد در معاونت هنری (اداره کل موسیقی)، معاونت هنری (اداره کل هنرهای نمایشی)، معاونت هنری (دفتر هنرهای تجسمی) معاونت هنری (کارگروه مد و لباس)، معاونت فرهنگی، سازمان سینمایی، بنیاد بازی ها و مرکز رسانه های دیجیتال از جمله اقدامات دولت دوازدهم در حوزه تولید یا حمایت از تولید محصولات فرهنگی هنری (مبتنی بر مبارزه با فساد و بی عدالتی در سطوح امید آفرین و اعتماد ساز) بوده است.
توجه به مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی
۵۵ تئاتر خیابانی با موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد در سطح استانی، ۱۲ مورد استقرار استند و پوسترها با پیامهای هشداردهنده پیشگیری از اعتیاد، تولید محتواهای خبری با موضوعات انعکاس صدای جامعه، فضای مجازی و کسب و کارهای دانش بنیان، توانمندسازی زنان، آب و کشاورزی، امور حقوقی و نظارت قانونی، رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت و بهداشت، فرهنگ و هنر، علم و دانشگاه، چالشهای ورزش در ایران توسط ایرنا؛ تولید ۵۰ فیلم شامل: ۷ فیلم بلند، ۳۱ فیلم کوتاه، ۶ مستند و ۶ انیمیشن توسط سازمان سینمایی؛ تولید۹۹ مورد محتوا با همکاری مجتمعهای فرهنگی دیجیتال، صدا و سیما و ... با موضوع مسئولیت پذیری و اجرای ۱۳۸ برنامه کتابخانه ای با محور کاهش آسیبهای اجتماعی، از دیگر اقدامات دولت دوازدهم در زمینه تولید یا حمایت از تولید محصولات فرهنگی هنری (مبتنی بر توجه به مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی) بوده است.