همدان- ایرنا- مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه کشت حبوبات دیم نخود و عدس از کشت‌های غالب در این استان است، گفت: سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تن حبوبات در استان همدان کشت و تولید می‌شود.

علی بایگانه روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: شرکت تامین پایه‌های بذر حبوبات در این استان فعالیت است و حبوبات دیم مثل نخود و عدس و حبوبات آبی مانند لوبیا در مزارع کشت می‌شود.

وی با اشاره به تامین کودهای شیمیایی برای کشت‌های پاییزه استان همدان، گفت: امسال ۱۱۵ هزار تن سهیمه کودهای ازته، فسفاته و پتاسیم به این استان ابلاغ و تاکنون ۳۷ درصد از این سهمیه تخصیص یافته است.

بایگانه اظهار داشت: سال گذشته با وجود تلاش هایی که در استان صورت گرفت، ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار دانه روغنی کشت شد.

وی ادامه داد: عواملی همچون سرما و تگرگ به یک هزار و ۴۲۵ هکتار از مزارع استان خسارت وارد کرد که در نهایت یک هزار و ۹۳۰ تن محصول از این سطح برداشت شد.

بایگانه با بیان اینکه امسال برنامه کشت کلزا در هفت هزار هکتار از اراضی استان همدان ابلاغ شده است، ادامه داد: براساس این برنامه باید ۱۴ هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع استان برداشت شود.

وی با تاکید بر اینکه کشت گشنیز تهدیدی برای کلزا در شهرستان نهاوند شده است، خاطرنشان کرد: کشت کلزا به علت پایین بودن قیمت آن نسبت به گشنیز، کاهش یافته است.