سنندج - ایرنا - رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سقز به اهمیت شبکه تعاون در تحول اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این تحول اقتصادی بدون ایجاد شبکه منسجم از تعاونی مبتنی بر نیاز بازار میسر نمی‌شود بلکه با افزایش میزان مشارکت اجتماعی، کسب و کار گروهی می‌توان انتظار رشد و توسعه تعاونی‌ها در آن جامعه را داشت.

حمید ساعدپناه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این شهرستان ۳۵۸ شرکت تعاونی در بخش‌های مختلف اقتصادی تشکیل شده که ۱۳۳ تعاونی فعال و ۱۷۳ شرکت تعاونی غیر فعال و پرونده ۵۲ تعاونی برای ورود به این بخش نیز در مرحله تشکیل شدن، است.

وی اضافه کرد: این تعاونی ها دارای ۱۷۹ هزار و ۴۳۸ عضو فعال هستند که از این تعداد، ۱۰۲ هزار و ۸۵۳ نفر مرد و ۶۰ هزار و ۸۱۴ نفر زن هستند و ۲۶۲ نفر اشتغالزایی نیز داشته‌اند.

ساعدپناه با بیان اینکه در سال جاری ۳ شرکت تعاونی ذوب آهن، ۹۰۴ صیادان و اعتبار فرهنگیان به عنوان شرکت تعاونی برتر استانی انتخاب شدند، اضافه کرد: همچنین یک هزار و ۹۷۶ دلار صادرات کالا توسط شرکت تعاونی های این شهرستان انجام شده است.

وی نبود حمایت های تشویقی مانند تسهیلات کم بهره به شرکت های تعاونی و نبود حمایت‌های مالیاتی را از جمله مشکلات حوزه تعاون در شهرستان سقز دانست و افزود: برای رفع این مشکلات سوق دادن تسهیلات وزراتی به سمت شرکت تعاونی و در بحث امور مالیاتی، تخفیف یا معافیت مالیاتی برای آنها کارآمد است.

 در استان کردستان تعداد چهار هزار و  ۶۰۲ شرکت تعاونی در بخش‌های مختلف اقتصادی با یک میلیون و ۴۹۵ هزار و ۱۲۳ نفر عضو فعال که از این تعداد ۹۰۵ هزار و ۵۱۰ نفر مرد و ۵۸۱ هزار و ۷۹۳ نفر زن که دارای دو میلیارد و ۷۰۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۸۱۲ سرمایه هستند، وجود دارد.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری سنندج قرار دارد.