تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا و سفارت کانادا در کابل طی بیانیه مشترکی ضمن درخواست کاهش خشونت ها در افغانستان و با تاکید بر اینکه خشونت ها در تضاد با روند صلح و استقرار آتش بس است، اعلام کردند پایان منازعه در افغانستان راه حل نظامی ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، در این اعلامیه همچنین از رهبران سیاسی افغانستان نیز خواسته‌ شده است از فرصت تاریخی پیش‌آمده برای صلح استفاده کرده و مذاکرات بین‌افغانی را بدون تأخیر آغاز کنند.
 
براساس این اعلامیه، توافق سیاسی که از راه گفت وگو به دست خواهد آمد، باید دستاوردهای ۱۹ سال گذشته از جمله حقوق بشر، قانون اساسی و آزادی‌های مدنی را نیز حفظ و تقویت کند.
 
این رسانه افغانستان افزود: با وجود آزادی همه زندانیان طالبان، مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان هنوز آغاز نشده است.
 
برخی اعضای هیات گفت وگوکننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان که قرار بود چند روز قبل برای گفت و گو با نمایندگان طالبان به قطر بروند، از تاخیر در این سفر خبر می دهند و می گویند که زمان دقیق آغاز این مذاکرات هنوز مشخص نیست.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیشتر اعلام کرده بود که هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان برای برگزاری این مذاکرات آماده است.

گفتنی است دفتر سیاسی طالبان در قطر اسامی اعضای هیئت ۲۰ نفره این گروه را برای مذاکرات صلح اعلام کرده است و طبق اعلام این دفتر «عباس استانکزی» معاون رئیس دفتر طالبان در دوحه ریاست هیئت مذکور را بر عهده خواهد داشت.