ارومیه- ایرنا- بهسازی راه‌های روستایی از جمله مهمترین اهداف عدالت گسترانه دولت تدبیر و امید طی سال های اخیر بوده و این دولت توانسته با اجرای طرح بهسازی ۶۱۵ کیلومتر از مسیرهای روستایی آذربایجان غربی در ارتقای رضایت روستاییان و پیشگیری از مهاجرت به شهرها اثرگذار باشد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با ۲ هزار و ۸۰۰ روستا و آبادی که بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار هستند، یکی از استان‌های با بیشترین روستا در کشور به شمار می‌رود که البته تا پیش از دولت تدبیر و امید، نگاه فاخری به بسیاری از این روستاها وجود نداشت.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، توجه ویژه به توسعه روستایی به ویژه ارتقای شاخص های خدمت‌رسانی به روستاییان در دستور کار قرار گرفت و بسیاری از اهداف در راستای گذر از میانگین کشوری در حوزه گازرسانی روستایی، آبرسانی روستایی، برق‌رسانی به روستاها حتی کمتر از ۱۰ خانوار و اجرای طرح هادی و همچنین بهبود وضعیت راه های روستایی در دستور کار دولت قرار گرفت.

در حالی که تصور می شد با وجود نگاه ویژه دولت، کار خاصی در حوزه توسعه روستایی صورت نمی گیرد، رساندن بسیاری از آمار بهره مندی ها به حدود ۸۰ درصد و بیشتر، نشانه ای از موفقیت قریب به کامل در این حوزه به ویژه در آذربایجان غربی است.

هم اینک، کمتر روستایی در آذربایجان غربی حتی با کمتر از ۱۰ خانواده، از نعمت برق بی بهره است و حدود ۸۰ درصد روستاها در حوزه استفاده از گاز طبیعی، نزدیک به همین رقم در حوزه استفاده از آب شرب سالم و بهداشتی و بیش از ۸۰ درصد خانوارهای روستایی از راه خوب و مناسب و حتی آسفالته برخوردار شده اند که به گفته مسوولان این روند البته در حدود یک سال آینده نیز با قوت و قدرت ادامه می یابد.

توسعه زیرساختی روستاها، بهترین گام برای ارتقای خواسته های روستاییان در برهه های مختلف بوده و امروز نیز این موارد از راه و آب و گاز به اینترنت پرسرعت و خدماتی از این قبیل تبدیل شده که موفقیت دولت را در آذربایجان غربی نشان می دهد.

توسعه راه‌های شهری و روستایی از جمله مهمترین اهداف دولت های مختلف برای کاهش محرومیت در نقاط مختلف کشور بوده و طی سال های طولانی گذشته، اقدامات زیادی در این خصوص اجرایی شده که از جمله آن موفق ترین و اثرگذارترین آنها، طرح ابرار با اهتمام دولت تدبیر و امید است.

این طرح که از سال گذشته برای ایجاد توجه بیشتر به مناطق محروم روستایی اجرایی شده و در اثنای مسیر قرار دارد و در آذربایجان غربی نیز نظیر بسیاری از نقاط کشور با قدرت ادامه دارد.

علاوه بر اقدامات اثرگذار بین سال های ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸، "اقدام ملی برای راه‌های اولویت دار روستایی" (ابرار) از اواسط سال گذشته در آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان‌های پایلوت کشور، وارد فاز اجرایی شد و روز به روز، بیش از گذشته اثرگذاری خود را در توسعه روستاهای این استان نمایان کرد.

اختصاص ۱۳ درصد طرح ابرار به آذربایجان غربی

وزیر راه و شهرسازی که اوایل شهریور امسال میهمان مردم و مسوولان آذربایجان غربی بود، در یک گفت و گوی خبری با اشاره به اجرای طرح‌های آسفالت راه روستایی با اهتمام دولت از مرداد سال گذشته تاکنون طبق دستور رییس جمهوری گفت: در نظر داریم تا پایان دولت، سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر را آسفالت کنیم.

محمد اسلامی افزود: طی کمتر از یک سال گذشته، از ۲ هزار کیلومتر تعهد وزارت راه و شهرسازی در این خصوص، ۲ هزار و ۴۵۰ کیلومتر آسفالت شده و در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: مهمترین برنامه دولت در این خصوص، توجه به محرومیت زدایی از نقاط مختلف روستایی کشور است که آذربایجان غربی به همین علت، یکی از بیشترین سهمیه ها را در این خصوص در اختیار دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آذربایجان غربی با حدود ۴۰۰ کیلومتر از تعهد طرح ابرار در راستای آسفالت و بهسازی راه های روستایی، یکی از استان‌های با بیشترین بهره در این خصوص بوده است.

رویکرد عمده دولت، اجرای طرح‌های محرومیت‌زدا

استاندار آذربایجان غربی نیز در خصوص رفع مشکلات مردم به ویزه در مناطق محروم، گفت: رویکرد عمده دولت در حوزه های مختلف به ویژه حوزه راه، بهره برداری از پروژه های محرومیت زدایی و موثر در زندگی مردم است.

محمدمهدی شهریاری افزود: توجه ویژه به مناطق محروم و کاهش شکاف عدالتی با رویکرد توسعه متوازن با اجرای پروژه ها تا حدود بسیاری محقق می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات گسترده در حوزه راه روستایی بیان کرد: در راه روستایی اگر چه از میانگین کشوری عقب هستیم اما امیدواریم با آسفالت پروژه های درحال اجرای حوزه طرح ابرار، شاهد جهش در این حوزه در آذربایجان غربی باشیم.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های جدی استان از سه سال قبل توزیع عادلانه اعتبارات برای دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه است که بر این اساس بسیاری از دستگاه‌های خدمات رسان، از جمله نهادهای حوزه راه خدمات مهمی را اجرایی می‌کنند.

بهسازی ۶۱۵ کیلومتر راه روستایی در آذربایجان‌غربی 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در استان ۶۱۵ کیلومتر راه روستایی بهسازی شده که رقم بسیار قابل توجهی است.

ارسلان شکری با اشاره به اجرای طرح ابرار در آذربایجان غربی و پیشتازی استان در این خصوص بیان کرد: از سال گذشته طرح اقدام ملی برای احداث راههای روستایی اولویت دار، در استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: برخورداری آذربایجان غربی از راه آسفالته روستایی به لحاظ خانوار ۸۲ درصد است که با اجرای طرح ابرار این رقم به بالغ بر ۸۶ درصد خواهد رسید.

وی بیان کرد: ۱۴۰ کیلومتر از طرح ملی ابرار با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید و ۲۶۰ کیلومتر نیز آماده آسفالت بوده که با تهیه قیر و تحویل به پیمانکاران به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

شکری گفت: قرار است که بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در قالب ۱۹ طرح در آذربایجان غربی آسفالت شود.

وی بیان کرد: شهرستان های ارومیه، چالدران و مهاباد بیشترین روستاهای تحت پوشش این طرح در آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است.

آسفالت ۵۵۰۰ کیلومتر جاده روستایی در کشور

معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز که طی هفته های اخیر به آذربایجان غربی سفر کرده بود، گفت: در قالب طرح ابرار در سال گذشته ۲ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شد که در نوع خود، کم نظیر بود.

شعبانعلی خاوری افزود: امسال هم در ادامه سیاست گذاری وزارت راه و شهرسازی، در سال مزین ‌به نام ‌جهش تولید، آسفالت سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر در دستور کار ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها قرار دارد که آذربایجان غربی کارنامه قابل قبولی در این ارتباط دارد.

وی اضافه کرد: طرح جهادی ابرار برای بهره مندی بیشتر خانوار روستایی کشور از راه آسفالته روستایی و در نتیجه رشد،  پیشرفت و دسترسی بهتر روستاها در حال انجام است.

وی ادامه داد: هدف اصلی این طرح، محرومیت زدایی از روستاها در راستای برخورداری از راه دسترسی مناسب است که امیدواریم در کمترین زمان به این مهم دست یابیم.

معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: کارهای انجام گرفته در قالب طرح ملی ابرار در آذربایجان غربی قابل قدردانی است و کارهای باقیمانده در این راستا باید با سرعت بیشتری ادامه یابد.

با توجه به این آمار و اطلاعات، امیدواری ها برای توسعه راه‌های روستایی روز به روز در کشور و آذربایجان غربی بیشتر می‌شود که می‌تواند در توسعه روستاها، کاهش محرومیت، پیشگیری از مهاجرت به شهرها و حتی مهاجرت معکوس به روستاها بسیار موثر باشد.

آذربایجان غربی بیش از ۱۲ هزار کیلومتر جاده دارد که از این میزان حدود هشت هزار کیلومتر روستایی است.