تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: شکل‌گیری نهضت تولید محتوا در حوزه پرورشی اقدامی موثر بود که به منظور فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان در زمان شیوع ویروس کرونا راه‌اندازی شد و به تولید بیش از ۳۰ هزار محتوا انجامید.

علیرضا کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش در این باره افزود: راه‌اندازی نهضت تولید محتوا در بخش‌های مختلف حوزه پرورشی با کمک دانش آموزان و خانواده ها در زمان شیوع ویروس کرونا اقدامی موثر بود. در واقع می‌توان گفت اقدامات این حوزه به بیش از ۳۰ هزار تولید محتوا می‌رسد.

وی افزود: تولید محتواهای بسیاری با انیمیشن، فیلم، مستند، پاور پوینت و پوستر در فضای مجازی شکل گرفته است که در هر استان می توان گفت نزدیک دو یا سه هزار تولید محتوا در بخش‌های مرکزی و متمرکز مانند قرائت و تفسیر قرآن داشته‌ایم.

خدمت ۷۵۰ مرکز مشاوره در زمان شیوع ویروس کرونا

کاظمی با بیان اینکه حوزه پرورشی و فرهنگی کاری دشوارتر از سایر حوزه‌ها دارد، افزود: در فعالیت سایر حوزه‌های آموزش و پرورش انگیزه های اجبار وجود دارد اما در حوزه پرورشی انگیزه اجبار نیست. فعالیت دانش آموزان به صورت اختیاری است.

وی با یادآوری اینکه معاونت فرهنگی و پرورشی به دنبال پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان است، گفت: فعالیت‌های این حوزه باید از جذابیت و تنوع خاصی برخوردار باشد تا بتواند جامعه مخاطب را با خود همراه کند؛ از این رو سعی شده تا پس از شیوع ویروس کرونا در برنامه‌ها جذابیت و تکثر ایجاد شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه تنوع و تکثر و جذابیت برنامه ها از مهمترین راهبردها در این زمینه بود، عنوان کرد: از اوایل اسفند ماه در پی شیوع ویروس کرونا معاونت پرورشی و فرهنگی بر ایجاد آرامش در خانواده‌ها متمرکز شد.

کاظمی افزود: به منظور ایجاد آرامش در خانواده، توسعه خدمات مشاوره‌ای، صدای مشاور، پیام مشاور و مرکز مشاوره فعال و ارتباط مناسبی با خانواده ها برقرار شد تا با تلاش‌های شبانه روزی استرس، اضطراب و دامنه تاب آوری دانش‌آموزان افزایش یافت.

وی ادامه داد: در سه ماه اول شیوع ویروس کرونا ۷۵۰ مرکز مشاوره در خدمت دانش‌آموزان قرار گرفت، همچنین به منظور جلوگیری از تجمعات انسانی فرآیند هدایت تحصیلی در فضای مجازی انجام شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: بیش از پنجاه هزار تولید محتوا در قالب پیام مشاور، اسلایدها، پاورپوینت ها، کلیپ و پیام های صوتی به شبکه دانش آموزی کشور تزریق شد.

بسیج عمومی دانش‌آموزان برای مبارزه با کرونا

کاظمی در ادامه با یادآوری اینکه ارتباط معنوی دانش‌آموزان با سرمنشا خلقت یکی از اقداماتی است که می تواند در شرایط بحرانی یاری رسان دانش‌آموزان باشد، گفت: پویش‌های مختلف قرآنی و دعایی در فضای مجازی شکل گرفت تا دانش آموزان با خداوند منان ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: همچنین پس از شیوع ویروس کرونا مسابقات و جشنواره‌های ملی و استانی طراحی و برگزار شد که مسابقات قرآن، عترت و نماز از جمله آنهاست.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا روحیه جهادی در مبارزه با بیماری در شرایط جامعه شکل گرفته بود، اظهار داشت: معاونت پرورشی تشکل های دانش آموزی را بسیج کرد، گروه های همیار سلامت و گروه های جهادی شکل گرفت و با یک بسیج عمومی از تشکل‌ها به ویژه سازمان بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی اتحادیه اقدامات موثری در حوزه مبارزه با کرونا صورت گرفت.

کاظمی افزود: همچنین دانش‌آموزان در شرایط شیوع ویروس کرونا برای تولید ماسک و مواد ضدعفونی، عملیات ضدعفونی مدارس و اماکن بسیج شدند و اقدامات موثری انجام دادند.

راه‌اندازی بیش از ۲ هزار کانال در فضای مجازی

وی گفت: پس از کنترل تب بحران شیوع کرونا در فضای عمومی جامعه و عادت کردن مردم به سبک زندگی با کرونا، معاونت پرورشی برای فعالیت‌های دیگر برنامه ریزی انجام داد تا اوقات فراغت را با همان رویکرد فضای مجازی دارالقرآن‌ها و کانون مدارس با ظرفیت حدود ۳۰ هزار پایگاه پیش ببریم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش افزود: آماده سازی زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه پرورشی در فضای مجازی و تولید محتوا در کانال‌ها اهمیت بسیاری دارد. بیش از ۲ هزار کانال ملی و پرورشی در حوزه پرورشی در شبکه شاد راه‌اندازی و با آغاز سال تحصیلی جدید گروه های کلاسی مربی و مشاوره هم به منظور تداوم فعالیت‌های مشاوره‌ای ایجاد می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه گنجینه ارزشمندی از محتواهای ارزشی و فرهنگی تولید شده است، گفت: به واسطه محتواهای تولیدشده به استقبال سال تحصیلی جدید می‌رویم. فعالیت‌های معاونت فرهنگی در زمان شیوع کرونا نه تنها تعطیل نشده بلکه در فضای مجازی گسترش نیز یافته است.