به گزارش ایرنا؛ «محسن هاشمی» روز سه شنبه در آیین آغاز ساخت خط ۱۰ مترو تهران با بیان اینکه با خود می اندیشیدم چگونه می توانیم از اعتبارات دولتی بیشتر استفاده کنیم؛ گفت: اولین خط ریلی ایران بین پیر بازار و بندر انزلی زده شد و هنوز بخشی از لوکوموتیو آن در اداره کل راه به نمایش گذاشته شده است.
وی گفت: وقتی آقای روحانی رییس جمهور شد، گفت: دولت من دولت ریلی است و اولویت ما در حمل و نقل، ریل است اما اگر آمار ریل را در کشور ببینیم ریل در کشور وضعیت خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل از ۱۱۲۷ تا ۱۴۰۰ نزدیک ۱۷۰ سال، در ایران بوده گفت: با این سابقه، اهمیت ریل از خودرو بیشتر است.
وی با بیان اینکه وضعیت جمهوری اسلامی در حوزه ساخت ریل نسبت به گذشته، بهتر است، افزود: نزدیک ۴ هزار کیلومتر ریل ساخته شد و ۱۴۰۰ کیلومتر نیز دوخطه شده است.
هاشمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قوانین مرتبط با حمل و نقل ریلی و توسعه آن بخوبی اجرا نمی شود افزود: در مورد حمایت از مترو از سال ۱۳۵۴ بیش از ۴۵ سال است کمتر از پنج کیلومتر در سال مترو ساختیم که باید ۱۵ کیلومتر می ساختیم.
وی گفت: اکنون باید باید ۴۳۰ کیلومتر بزرگراه داشته باشیم اما ۵۰۰ کیلومتر داریم، که نشان می دهد، به سمت حمل و نقل خصوصی رفته ایم.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حمل و نقل ریلی مزیت هایی دارد و هیچ مسأله منفی برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود ندارد، گفت: این موضوع بر کسی پوشیده نیست و همه قدرتمندان و تصمیم گیران آن را قبول دارند اما پول به سمت ریل، نمی آید و قوانینی که در این حوزه تصویب می شود عملیاتی نمی شود.
وی با اشاره به تصویب طرح تات (تونل، ایستگاه، تجهیزات) در سال های گذشته گفت: شهرداری تهران چون خیابان و بزرگراه می سازد می تواند کریدور مترو بسازد، چرا که یک کریدرو مترو معادل یک اتوبان ۵۰ بانده است.
هاشمی ادامه داد: در طرح تات قرار بود تجهیزات را هم دولت پرداخت کند، همین سیاست انجام شد، اما بیش از ۹۰ کیلومتر مترو تجهیز نشده داریم.
وی افزود: برای خط ۶ مترو هنوز تجهیزات ثابت و متحرک نداریم و خط هفت هم بدون تجهیزات کارش پیش می رود، در حالیکه بر اساس قانون حمایت از حمل و نقل ریلی، دولت باید کمک می کرد.
دولت برای توسعه و تجهیز مترو وقت گذاشته و اقدام کند
هاشمی عنوان کرد: نمیگویم دولت نخواست کمک کند، دو هزار میلیارد هم کمک کردید و دو میلیارد یورو هم چهار سال است که در وزارت کشور عملیاتی نشده است.
وی خطاب به نوبخت تاکید کرد که لازم است وقت بگذارید و در همین دولت، اعتبار اسنادی محقق نشده را محقق کنید.
هاشمی با اشاره به اینکه محقق شدن این مصوبه موجب رونق کارخانه های واگن سازی می شود، افزود: واگن سازی تهران، پارس، کوثر و زرند، که دو هزار کارگر بیکار دارد، در صورت آغاز واگن سازی، فعال می شوند.
وی عنوان کرد: چند جلسه ویژه در وزارت کشور بگذارید، تا وزیر کشور به این مصوبه توجه کنند.
رییس شورای تهران خاطر نشان کرد: درباره اتوبوس هم ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینی بوس که از محل صرفه جویی سوخت قرار بود ساخته شود، این مصوبه هم، اجرا نشده است.
هاشمی با بیان اینکه باید دید این مصوبه ها کجا می مانند که اجرا نمی شود، افزود: از سال ۹۵ نتوانستیم واگن تامین کنیم؛ اولین واگن های ما متعلق به ۲۵ سال پیش است و باید اوورهال شوند.
وی با اشاره به حادثه در مترو در روزهای گذشته، گفت: واگن قدیمی روز گذشته به دلیلی فرسودگی از ریل خارج شد که خوشبختانه خسارت جانی نداشت.
هاشمی گفت: اگر تولیدات اساسی را پیگیری نکنیم، تولیدات جزیی چه فایده دارد، تولید که فقط تولید ماسک نیست.
وی با اشاره به درآمد ایستگاههای مترو گفت: مرکز نمایشگاههای تهران سالها پیش قرار بود بحث tod(درآمد پایدار با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی) و درآمد برای ساخت مترو را پیگیری کند، به این صورت که دو برج نمایشگاهی بگیرند در همین محل و از محل درآمد آن ساخت مترو آغاز شود.
وی تاکید کرد: هزینه تونل و ایستگاه باید از طریق tod تامین شود و باید از این خط طوری درآمد ایجاد کنیم که سایر خطوط را هم تامین اعتبار کنیم.
وی از شهردار تهران خواست تا موضوع پروانه ساختمانی اطراف ایستگاهها با تراکم در ارتفاع مورد توجه قرار گیرد.
برای واگذاری خط هفت به قرار گاه خاتم الانبیاء دادگاهی شدیم
هاشمی با اشاره به اینکه قرار است خط ۱۰ مترو هم توسط قرار گاه خاتم الانبیا ساخته شود، گفت: برای واگذاری خط هفت به خاتم الانبیا دادگاهی شدیم.
هاشمی در ادامه خطاب به رییس قرارگاه خاتم توضیح داد که دفعه قبل خط هفت مترو را به اصرار قالیباف به شما دادیم و بعد بازرسی کل کشور برای ما پرنده درست کرد که چرا خط هفت را به سپاه دادید و الان دادگاهی داریم.
وی افزود: امیدوارم دادن خط ۱۰ مترو به خاتم الانبیا مورد اتهام واقع نشویم.
عملیات ساخت خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ٧ مترو پایتخت عصر امروز سه شنبه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، پیروز حناچی شهردار و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران آغاز شد.
به گزارش ایرنا، احداث خط ۱۰ مترو به ۳ فاز تقسیم بندی میشود که فاز یک آن با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء اجرایی خواهد شد.
براساس این گزارش، خط ۱۰ مترو بطول ۴۳ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه در شرقیترین نقطه از مترو تهران (قنات کوثر) آغاز شده و در مسیر غربیترین نقطه از پایتخت (وردآورد) امتداد خواهد داشت و فاز نخست این خط از نمایشگاه بینالمللی آغاز خواهد شد.
همچنین آغاز پروژه توسعه شمالی خط ۷ متروی تهران از میدان کتاب به سمت جنت آباد می رود و این مسیر شامل ۵ کیلومتر و ۳ ایستگاه با نامهای اشرفی اصفهانی، دانشگاه آزاد و جنتآباد شمالی خواهد داشت و در انتهای آن نیز پارکینگ شمالی خط ۷ قرار گرفته است.