سید مناف هاشمی عصر سه شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ و توسعه شمالی خط ۷ مترو تهران که در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد گفت: با تامین مالی از اوراق مشارکت و tod(درآمد پایدار از طریق مشارکت بخش خصوصی) و همچنین مجتمع های ایستگاهی و حمایت دولت امسال ۱۴ ایستگاه را می توانیم به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: با افتتاح خطوط ۶ و ۷ سفرهای داخلی مترو از یک میلیون سفر به بیش از ۶ تا ۷ میلیون سفر خواهد رسید و همچنین برخی ایستگاه های این خط اگر با دلار امروز می خواستیم بسازیم ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان باید هزینه می شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برآورد ۷ ماه پیش در حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه برای خط ۱۰ بوده، گفت: این رقم امروز به ۳۰ هزارمیلیارد رسیده و نمی توانیم آینده آن را پیشبینی کنیم که چقدر هزینه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۳ هزار میلیارد تومان از منابع مالی پیش بینی شده در اوراق مشارکت را توانستیم تامین کنیم و در سال ۹۹، این رقم ۴ هزار میلیارد است و برای اولین بار می خواهیم برای اورهال کردن مترو از این اوراق استفاده کنیم.
۴۳ قطار مترو فرسوده است
وی با اشاره به فرسودگی قطارهای مترو گفت: ۴۳ قطار مترو در خطوط یک و دو فرسوده هستند و باید برای فرسودگی قطارهای مترو اقداماتی انجام داد.
مناف هاشمی با اشاره به سرانجام قرار داد ۶۳۰ دستگاه واگن به معاون رییس جمهوری گفت: بانک مرکزی اخیرا نماینده خود را برای قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن اعزام کرده و نیاز است شما و دولت به این مساله ورود کنید چرا که از محل اختیارات شهرداریها بیشتر از این نمیتوانیم برای این قسمت تلاش کنیم.
وی تاکید کرد: یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کسری در واگن داریم که اگر تامین شود میزان سفرهای مترو به ۶ تا ۷ میلیون سفر می رسد و همچنین در حوزه اتوبوس نیز ۴ هزار دستگاه فرسوده داریم که با عمر بالای ۱۲ سال مشغول کار است و باید در این زمینه دولت کمک کند.
معاون شهردار تهران ادامه داد: ۴۰ هزار تاکسی فرسوده داریم و اگر ایران خودرو همکاری کند امسال ۱۵ هزار تاکسی نوسازی می شود.
کارخانه واگن سازی تهران در حال بسته شدن است
به گفته وی، کارخانه واگن سازی تهران در حال بسته شدن است و باید دولت در این زمینه حمایت کند.
همچنین مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه نیز در این مراسم گفت: خط ۱۰ مترو تهران از جمله خطوط جدید مترو است که در طرح جامع حمل و نقل ریلی در بهمن ۹۸ به تصویب رسیده و جهت اجرا به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ابلاغ شد.
علی امام افزود: این خط در مجموع ۴۳ کیلومتر طول و ۳۵ ایستگاه دارد که در غربی ترین نقطه از ایستگاه مترو وردآورد واقع در خط ۵ مترو آغاز و در شرقی ترین نقطه در محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه های شهید زین الدین و شهید باقری به خط ۴ مترو تهران متصل خواهد شد.
وی ادامه داد: خط ۱۰ شامل ۷ ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط مترو تهران است که به ترتیب در محدوده وردآورد با خط ۵، در محدوده صدر با خط یک، در محدوده نوبنیاد با خط ۳ و در محدوده تهرانپارس با خط ۴ امکان پذیرش مسافرین از سایر خطوط را امکان پذیر می کند.
مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه داد: خط ۱۰ از مناطق یک تا ۵ و همچنین منطقه ۲۲ عبور کرده و در مناطق محروم از سیستم شبکه حمل و نقل ریلی انبوه بر را پوشش می دهد.
وی به مزایای این خط نیز اشاره کرد و گفت: احداث این خط می توان به تسهیل دسترسی ساکنین و شاغلین استان های البرز و تهران و پوشش ریلی در منطقه ۲۲ کمک کند.
عملیات ساخت خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ٧ مترو پایتخت عصر امروز سه شنبه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، پیروز حناچی شهردار و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران آغاز شد.
به گزارش ایرنا، احداث خط ۱۰ مترو به ۳ فاز تقسیم بندی میشود که فاز یک آن با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء اجرایی خواهد شد.
براساس این گزارش، خط ۱۰ مترو بطول ۴۳ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه در شرقیترین نقطه از مترو تهران (قنات کوثر) آغاز شده و در مسیر غربیترین نقطه از پایتخت (وردآورد) امتداد خواهد داشت و فاز نخست این خط از نمایشگاه بینالمللی آغاز خواهد شد.
همچنین آغاز پروژه توسعه شمالی خط ۷ متروی تهران از میدان کتاب به سمت جنت آباد می رود و این مسیر شامل ۵ کیلومتر و ۳ ایستگاه با نامهای اشرفی اصفهانی، دانشگاه آزاد و جنتآباد شمالی خواهد داشت و در انتهای آن نیز پارکینگ شمالی خط ۷ قرار گرفته است.