شهرکرد- ایرنا- اگر چه وجود سرمایه‌های انسانی یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه ورزش قهرمانی است اما سرمایه پولی نیز بخش مهمی از ورزش حرفه‌ای است که در چهارمحال و بختیاری این سرمایه به دُر کمیابی برای ورزش تبدیل شده است.

در  حالی که این روزها در فصل نقل و انتقالات تابستانی بازیکنان لیگ برتری فوتبال، خبر از قراردادهای بالای سه تا پنج میلیاردتومانی به گوش می‌رسد، ورزش چهارمحال و بختیاری سخت به دنبال جذب اسپانسر و  حامی مالی است.

شیوع ویروس کرونا از  یک سو و نبود پول و سرمایه و اسپانسر مالی از سوی  دیگر ورزش چهارمحال و بختیاری را در تنگنا قرار داده است، در حالی که این  استان در برخی از رشته‌ها مانند دوومیدانی، ووشو، بسکتبال و بعضی از رشته‌های استقامتی، همچنان پویایی خود را حفظ کرده است و ورزشکاران برای دستیابی به فرم مورد ایده‌آل مسابقات سخت تلاش می‌کنند. 

از سوی دیگر، کمبود فضای ورزشی در این استان به دلیل نبود سرمایه‌گذار نیز باعث می‌شود بخشی از استعدادهای سرمایه نیروی انسانی در ورزش شکوفا نشود و این می‌تواند برای آینده ورزش قهرمانی این استان یک دغدغه  و هشدار باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: جبران کمبود سرانه فضای فیزیکی ورزشی در این استان نیازمند حداقل پنج هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است.

حمید کریمی روز چهارشنبه تاکید کرد: سرانه فضای فیزیکی ورزشی در کشور ۵۶ سانتی‌متر و در چهارمحال و بختیاری هم‌اینک ۳۱.۳ سانتی‌متر است و جبران کمبود ۲۴.۷ سانتی‌متری سرانه فضای فیزیکی ورزش در چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۴۰ مکان ورزشی جدید در نقاط مختلف استان نیاز دارد.
کریمی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری هم‌اینک رتبه ۲۸ کشور در سرانه فضاهای ورزشی و رتبه ۱۴ در ورزش قهرمانی را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به ۲۵ طرح ورزشی مصوب سفر رییس‌جمهوری به چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از این تعداد تاکنون ۱۲ طرح افتتاح شده است و با بهره‌برداری از ۱۳ طرح دیگر مرتبط با مصوبات سفر رییس‌جمهوری به استان ۴۲ هزار مترمربع به فضای ورزشی این استان افزوده خواهد شد.
به گفته وی، اشتغال افزون‌بر ۱۰ هزار نفر در حوزه ورزش، فعالیت ۱۲ تولیدی اقلام ورزشی، ۳۵ فروشگاه لوازم ورزشی و وجود ۴۸هزار بیمه شده ورزشی از مهم‌ترین مزیت‌های ورزش در چهارمحال و بختیاری به‌ شمار می‌رود.
کریمی، میزبانی از ۶۷ دوره مسابقات ورزشی ملی، اعزام ۶۰۰ تیم برای رقابت در مسابقات ملی و کسب یک‌هزار و ۴۰۰ نشان طلا، نقره و برنز از مسابقات ملی و بین‌المللی از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه ورزش چهارمحال و بختیاری در سال گذشته دانست.
به گفته وی، کسب ۲ هزار و ۷۰۰ نشان طلا، نقره و برنز در ۲ سال اخیر، اعزام ۴۷ تیم در لیگ‌های مختلف، وجود ۱۹۰ مکان ورزشی، بیش از ۷۰ میزبانی رقابت‌های داخلی و خارجی در ۲ سال اخیر و حضور نمایندگانی از چهارمحال و بختیاری در بازی‌های آسیایی ۱۱ سال گذشته از دیگر ظرفیت‌های این استان در حوزه ورزش است.
وی افزود: چهارمحال و بختیاری هم‌اینک ۴۷ تیم در لیگ‌های مختلف دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل تیم‌های بسکتبال، فوتسال، والیبال و هندبال است.
به گفته وی، دولت تدبیر و امید برای تقویت حوزه ورزش و ارتقای زیرساخت‌های این بخش در کشور اقدامات مطلوبی را انجام داد و در این راستا به مناطق کمترتوسعه‌یافته و غیربرخوردار مانند چهارمحال و بختیاری توجه بیشتری داشته است.

مدیرکل ورزش و جوانان  چهارمحال و بختیاری یکی از مشکلات و تنگناهای ورزش استان را نبود اسپانسر یا حامی مالی عنوان کرد و گفت:در این زمینه با سازمانها و کارخانه ها و صنایع مختلف رایزنی شده است تا حمایت از تیمها و باشگاههای ورزشی را در استان در لیگهای مختلف برعهده بگیرند. 

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی  افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.