جادههای خود معرف در اصطلاح جادههایی است که به طور غیر مستقیم باعث میشود راننده از خود رفتار خاصی را بروز دهد، این فرایند بطور عمده از طریق ایجاد ظاهری منحصر به فرد و متفاوت با جادههای رایج و یا استفاده از جزییاتی که باعث تحریک، بیداری و هوشیاری رانندگان میشود انجام میگیرد.
بر اساس آمار موجود ، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول آزادراه ها و بزرگراه های کشور کمتر از 200 کیلومتر بود اما در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی طول این راه ها به بیش از 20 هزار کیلومتر رسیده است.
عبدالهاشم حسننیا روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در اصفهان افزود: این کار نقش شایانی در کاهش تصادفات و حوادث دارد و به سفر ایمن مسافران کمک خواهد کرد.
وی با اشاره اهمیت تامین اعتبارات به موقع برای اجرای طرحهای راهداری و حمل و نقل جادهای، ادامه داد: بهبود کیفیت جادهها و محورهای مواصلاتی اعم از بزرگراه و آزادراه در سراسر استانها به ایمنسازی و کاهش مخاطرات و در نتیجه حفظ جان مردم منجر خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور اضافه کرد: برای مثال نصب نیوجرسی(موانع سیمانی و پلاستیکی) به جای گاردیل از جمله اقداماتی است که زمینه ارتقای کیفیت جادهها و کاهش خطرات را رقم میزند و در دستور کار قرار دادهایم.
حسننیا در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به شیوع ویروس کرونا و کاهش مسافرتها با وسایل نقلیه عمومی تصریح کرد: این موضوع سبب ضرر و زیان به قشر راننده و شرکتهای مرتبط با حمل و نقل شد و بر آن هستیم که با اعطای وام بخشی از این زیان اقتصادی را جبران کنیم.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد حمل مسافر و بار از طریق ناوگان حمل و نقل جادهای انجام میگیرد، گفت: اقتصادی کردن این بخش در آینده به بهبود کیفیت ارائه خدمات و کارآمدی منجر خواهد شد و به سود تمامی بخشهای اقتصادی و اجتماعی کشورمان خواهد بود.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور خاطرنشان کرد: همچنین نظارت بر مقوله بار و باربری و نوسازی ناوگان این بخش از جمله اصلیترین دغدغههای این نهاد به شمار میرود.
طبق آمار منابع رسمی ۳۶۵ دستگاه هزار خودروی سبک و سنگین مرتبط با این نهاد شامل انواع تریلر، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و سواری در کشور وجود دارد که عمر افزون بر ۶۰ هزار دستگاه بالای ۴۰ سال است، بیش از ۶ هزار دستگاه از انواع یادشده بالای ۵۰ سال قدمت دارند اما با این وجود همچنان در سطح جادهها تردد میکنند.
اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بدلیل موقعیت خاص آن در مرکز و بعنوان چهارراه ترانزیت بار و مسافر کشور، رتبه اول حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را داراست، این استان از نظر تعداد شرکت حمل و نقل بار، پایانه حمل بار و مسافر و آموزش کاربران حمل و نقل، رتبه اول کشور را دارد.
بیش از ۴۱ هزار دستگاه خودرو با ۴۸ هزار راننده در ناوگان حمل و نقل بار ابن استان فعالیت میکنند که نزدیک به ۱۰ درصد از ناوگان حمل بار کشور را شامل میشوند، ۴۵۹ شرکت حمل و نقل بار، ۶ پایانه حمل بار، ۲۶ پایانه حمل مسافر، هشت مرکز مکانیزه معاینه فنی و ۴۳ مجتمع بین راهی نیز در سطح استان اصفهان فعالیت میکنند.