بغداد – ایرنا – در حالی که آمارها گویای جهش کرونا در عراق است، ستاد مرکزی مبارزه با این ویروس به ریاست نخست وزیر، به تازگی تصمیم هایی برای کاستن از تدابیر و محدویت های کرونا در کشور اتخاذ کرده است، از جمله این تصمیمات، افزایش حضور کارکنان دولت به میزان ۵۰ درصد می باشد.

به گزارش ایرنا، این تصمیم ها با افزایش حضور کارکنان در ادارات دولتی از ۲۵ به ۵۰ درصد آغاز شده و قرار است از اوائل هفته آینده در همه دستگاه‌ها و وزارتخانه های عراق  به اجرا در آید.
دولت عراق تصمیم کاهش حضور کارکنان به میزان ۲۵ درصد را در پایان ماه مبارک رمضان گذشته اجرا کرد تا از همه گیری ویروس جلوگیری به عمل آورد.
پس از حدود چهار ماه از اجرای این دستورالعمل، ستاد مرکزی مبارزه با کرونا، در بخشنامه ای تازه به همه ادارات و وزارتخانه ها اعلام کرده است که میزان حضور کارکنان در اوائل هفته آینده از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش می یابد.
این تصمیم در پی گزارش وزیر بهداشت عراق در نشست هیات دولت این کشور در روز گذشته (سه شنبه) اتخاذ شده است.
«حسن محمد التمیمی» در این نشست گفت که وزارت بهداشت و محیط زیست عراق آمادگی مهار احتمالی افزایش آمار مبتلایان به کرونا و فراهم کردن نیازهای درمانی و آگاهی بخشی در باره پیشگیری از این بیماری را دارد.
همچنین مطابق آنچه وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده قرار است پس از ماه ها تعطیلی، فعالیت های ورزشی در باشگاه ها و ورزشگاه های عراق از شنبه آینده از سرگرفته شود. 
آخرین وضعیت همه گیری کرونا در عراق در روز گذشته (سه شنبه) حاکی است که شمار مبتلایان به چهار هزار و ۸۹۴ نفر و مرگ و میرها به ۶۸ نفر رسیده است.
کل مبتلایان به این بیماری در عراق از زمان شناسایی نخستین مورد کرونا در فوریه گذشته (اسفند) تاکنون ۲۶۹ هزار و ۵۷۸ نفر و شمار مرگ و میرها هفت هزار و ۶۵۷ تن بوده است.
دولت عراق تصمیمات جدید برای کاستن تدریجی محدودیت های کرونا را بدون ایجاد حساسیت در رسانه ها اتخاذ کرده است.
گروه های مختلف مردم عراق از کسبه و بازاریان و صاحبان رستوران ها و فروشگاه های زنجیره ای در طول هفته های گذشته به اقدام های دولت برای پیشگیری از شیوع کرونا اعتراض کرده و خواهان از سرگیری فعالیت های شغلی خود برای گذران زندگی شده اند.
آخرین این اعتراضات، تجمع رستوران داران در حاشیه روخانه دجله در خیابان «ابی نواس» در مرکز بغداد در روز گذشته (سه شنبه) بود که از دولت خواستند اجازه دهد، فعالیت های کسب و کار را همانند دیگر مشاغل از سرگیرند.
تدابیر تازه برای رفع محدودیت ها در زمانی اجرا می شود که عراق شاهد جهش در آمار مبتلایان بوده به گونه ای که جمعه گذشته با پنج هزار و ۳۶ مورد جدید ابتلا از آغاز همه گیری تاکنون رکورد جدیدی از بیماری ثبت کرد. 
ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در عراق، تحت فشار مردمی و شرایط سخت اقتصادی ناشی از آن در حالی اقدام های آرام خود را برای کاهش محدودیت ها آغاز کرده که همچنان اقدام های سخت گیرانه ستاد در مورد ممنوعیت ورود مسافران، گردشگران و زائران خارجی به کشور به قوت خود باقی مانده است.