شهرکرد- ایرنا- رییس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۷ حوزه قضایی در استان فعال است که ۴۱درصد چارت قضایی استان بلاتصدی است‌.

احمد رضا بهرامی روز پنجشنبه در جلسه کارکنان قضایی استان که با حضور رییس قوه قضاییه برگزار شد، افزود: چارت قضایی استان ۳۲۳نفر است که ۱۹۰ قاضی فعال در استان وجود دارد.
وی افزود: هم‌اکنون یکهزار و ۵۴۱ پست مصوبه اداری در دادگستری استان وجود دارد که ۷۴۲ کارمند پیمانی، قراردادی و رسمی فعال است. 
بهرامی گفت: سالانه قضات استان یک هزار و ۷۰۰ پرونده را رسیدگی می‌کند که میانگین کشوری رسیدگی قضات یکهزار و ۳۰۰ پرونده است.

رییس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه تعداد پرونده‌های مختومه سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است، افزود: در پنج ماهه اول امسال موجودی واحدهای قضایی استان از ۵۲ هزار و ۶۴۰ پرونده به ۴۳هزار و ۸۰۰ پرونده رسیده است.
بهرامی افزود: دادگستری استان در سال ۹۸ رتبه برتر کشور را کسب کرد و در اجرای طرح قانونمندی و سلامت نیز رتبه برتر را بدست آورد.
وی به دیدار مردمی و رسیدگی به مشکلات مردم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۵ هزار و ۶۳۰ نفر رسیدگی شده که این تعداد در سالجاری ۲هزار و ۸۳۰ نفربوده است.
بهرامی، با بیان اینکه حفظ حقوق بیت‌المال و حقوق عامه از مهمترین برنامه‌های دستگاه قضایی است،گفت: از زمان فعالیت این شورا تاکنون ۱۵ هزار هکتار زمین از متصرفان به بیت‌المال بازگردانده شده است.
وی به اجرای طرح پاکسازی حریم رودخانه زاینده‌رود تا ۱۵ کیلومتر از هر ۲طرف اشاره کرد و افزود: در این طرح ۹۲۰ فقره رفع تصرف انجام شده و بیش از ۱۹۴ هکتار حریم رودخانه آزاد شده است.
بهرامی به تخریب ۱۱ ویلای غیرمجاز در روستای بیرگان شهرستان کوهرنگ اشاره کرد و گفت: ۶۰ حلقه چاه غیر مجاز نیز در استان پاکسازی شده است.
رییس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری به اجرای طرح حمایت از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و گفت: رفع مشکلات کارخانه حجاب شهرکرد به عنوان تنها تولید کننده چادر مشکی در کشور، رفع مشکلات قضایی و حقوقی چینی همگام و رفع مشکلات کشتارگاه جونقان در دست پیگیری است.
وی گفت:در سال گذشته ۶ هزار و۵۰۰ نفر از متخلفان و دستگیرشدگان در قالب طرح امید آموزش دیدند که سه درصد از آنها بازگشت به جرم داشتند.
بهرامی، به اجرای طرح  مهارت‌های زندگی از سال ۹۳ تاکنون در استان به عنوان نخستین استان مجری طرح اشاره کرد و گفت: تهیه و تدوین طرح جامع تحکیم بنیان خانواده قبل از ازدواج به عنوان یک راه به عنوان یک برنامه در سطح استان است.
به گفته وی، سال گذشته پرونده‌های سازش و پرونده‌های دعاوی خانوادگی ۴۰ درصد بود، که این میزان در کشور ۱۸ درصد بوده است.

بهرامی از صدور رای جایگزین حبس در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳ موسسه داوری در استان فعال است که یک هزار و ۴۵۰ را پرونده رسیدگی کردند و ۵۷۰ سازش منجر شده است.

رییس کل دادگستری استان، با بیان اینکه بیش از ۱۱۰ شعبه حل اختلاف در استان فعال است، گفت: از سال گذشته ۶۴ هزار و ۵۴۰ پرونده در این شعب تشکیل شده که ۱۴ هزار پرونده مختومه شده است.

مدیرکل بازرسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: پیشگیری و مقابله با فساد در راس برنامه سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضاییه در این استان به‌شمار می‌رود.

علی احمدی روز پنجشنبه در نشست رییس قوه قضاییه با قضات و کارکنان دادگستری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: حفظ کرامت انسانی، پیشگیری و مقابله با فساد تاثیرگذاری در عملیاتی کردن سیاست‌های مرتبط با جهش تولید مد نظر مقام معظم رهبری، در راس عملکرد سازمان‌های تابعه، نیازها، شرح وظایف قانونی، ماموریت و عملکرد آن‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۸ مورد توجه بوده است.

احمدی، به عملکرد اداره‌کل ثبت اسناد و املاک چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: در این مدت انجام بایگانی الکترونیکی تمامی پرونده‌های ثبتی و اسکن دفاتر املاک استان و اصل فیزیکی گردش پرونده‌های ثبتی در همه ادارات ثبت استان انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح کاداستر در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: صدور سند مالکیت دفترچه‌ای ۹۷ از عرصه‌های زمین‌های ملی و تبدیل بیش از ۵۰ درصد این اسناد به تک‌برگی از سوی اداره‌کل ثبت اسناد و املاک انجام شد.

مدیرکل بازرسی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: افتتاح ۲ واحد ثبتی در منطقه سامان و ناحیه دو شهرکرد، احداث سه ساختمان اداری در شهرستان‌های کوهرنگ و کیار و ناحیه ۲ شهرکرد، احداث سه ساختمان با رویکرد استفاده فرهنگی و تفریحی و اجرای سیستم نقشه‌برداری با ظرفیت پوشش تمامی نقاط استان و پاسخ‌گویی مکانیزه و آنلاین به استعلام‌های مجموعه قضایی و شبه‌قضایی از سوی اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان انجام شده است.

وی گفت: راه‌اندازی سامانه مراقبت الکترونیکی به‌عنوان سومین استان کشور، تامین زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی رسیدگی الکترونیکی پرونده‌ها، کاهش ۱۵ درصدی ورودی زندانی‌ها به اعتبار صدور احکام مجازات‌های جایگزین حبس به ‌عنوان رویکردی اثرگذار از اقدامات اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی افزود: اداره‌کل پزشکی‌قانونی چهارمحال و بختیاری تشکیل کمیسیون‌ها به‌صورت ویدئوکنفرانسی برای رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان، ارایه خدمت در محل به مردم، اظهارنظرهای دقیق همراه با پشتوانه‌های علمی و کارشناسی در خصوص ارجاع‌های مقام‌های قضایی، ارتباط الکترونیکی بین کلانتری، پزشکی قانونی و دادگستری‌ها، طرح سی. ام. اس. (CMS) راه‌اندازی ۳ مرکز پزشکی قانونی در سال‌جاری به دستور رییس قوه قضاییه برای سهولت دسترسی مردم به خدمات پزشکی‍‌قانونی و تجهیز آزمایشگاه برای انجام آزمایش‌های مورد نیاز مردم را با اولویت انجام داده است.

وی یادآور شد: تهیه گزارش‌های آسیب‌شناسی از موضوع‌های کلان چهارمحال و بختیاری و ارائه به مقام‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر مانند طرح‌های انتقال آب از تونل بهشت‌آباد، ۳۱ طرح طوبی در شهرستان سامان، بلاتکلیفی افزون‌بر یک‌هزار و ۵۵۰ پروژه عمرانی در استان، مباحث مرتبط با اشتغال استان، نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌خصوص در حوزه کشاورزی، مشکلات مردم روستای شیخ‌شبان شهرستان بن در حوزه منابع‌طبیعی و بی‌رونقی صنایع‌دستی در این روستا از سوی بازرسی کل استان انجام شده است.

احمدی اظهار داشت:بازگرداندن ۹۶۰ میلیارد ریال به بیت‌المال، بازگشت ۲۹ هزار و ۲۶۰ هکتار زمین به بیت‌المال از دیگر اقدامات بازرسی کل چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی گفت: بازرسی کل چهارمحال و بختیاری در حوزه صیانت از مدیران قانون‌مند ۴۷ مورد گزارش هشداری با رویکرد پیشگیری از جرم اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، رییس قوه قضاییه در رأس یک هیات عالی قضایی در سفری یک روزه، صبح روز پنجشنبه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهرکرد وارد استان چهارمحال وبختیاری شد.