به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، احمدرضا لاهیجان زاده در مراسم افتتاحیه « دوره آموزشی فعالان رسانهای و خبری حوزه آب و تالاب» با اشاره به نقش رسانهها به فراگیر شدن آموزش اظهار داشت: امروز با پر رنگ شدن نقش رسانهها، دامنه آموزش از آموزشگاهها و دانشگاهها فراتر رفته و میتوان گفت جهان تبدیل به عرصه آموزش شده است.
وی ضمن اشاره به اهمیت رسانهها در زندگی اجتماعی، افزود: امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی، پیام خیلی زود میتواند به تمام آحاد جامعه انتقال یابد و همین موضوع میتواند در امر حساس کردن مردم و مسئولان نسبت به موضوع حفظ و حراست از محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.
لاهیجان زاده برگزاری دوره آموزشی در فضای سایبری را گامی مهم در حیطه همکاری رسانه و محیط زیست دانست و گفت: هدف از برگزاری این دوره آن است که خبرنگاران و فعالان حوزه محیط زیست، در دو حیطه خبر و تالابها آموزشهای تخصصی ببینند تا بتوانیم با تولید محتوای پربار در این زمینه اذهان جامعه را نسبت به موضوع حفاظت از تالابها جلب کنیم.
وی دلیل برگزاری این دوره را موفقیت ستاد احیا و سازمان حفاظت محیط زیست در احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و اظهار داشت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کار بزرگی انجام شد. قصد ما این است پس از آن که خبرنگاران و فعالان محیط زیستی در حوزه خبر، اطلاع رسانی و تالابها آموزش تخصصی دیدند، با برگزاری بازدیدهای میدانی، مقدمات انتقال تجربیات دریاچه ارومیه را به سایر تالابها نیز فراهم کنیم و معتقدیم از این طریق میتوان سایر تالابهای کشور را نیز حفظ و احیا کرد.
لاهیجان زاده در خصوص سایر اهداف برگزاری این دوره آموزشی آنلاین گفت: معرفی دستاوردهای طرح بین المللی حفظ تالابهای ایران، آموزش و ظرفیت سازی فعالان خبری، ارتقای سطح آگاهی خبرنگاران نسبت به حفظ محیط زیست و همچنین ایجاد حساسیت برای جامعه نسبت به اهمیت موضوع تالابها از جمله اهداف این دوره آموزشی است که امیدواریم به همه اهداف دست یابیم.
معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طرح تالابها که از طرحهای بین المللی سازمان حفظ محیط زیست است، از سال ۲۰۰۵ با همکاری برنامه عمران سازمان ملل متحد، تسهیلات محیط زیست جهانی و سازمان حفاظت محیط زیست ایران آغاز شد، اکنون نیز بیش از ۳۵ تالاب را تحت مدیریت دارد و امیدواریم به زودی اکثر تالابهای ایران را بتوانیم حمایت کنیم.
روابط عمومی با همراهی رسانهها، بار سنگین برجسته کردن محیط زیست را به دوش میکشد
براساس این گزارش،مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: کار روابط عمومی، مدیریت ارتباطات و بحرانها در عرصههای مختلف است و روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست با همراهی رسانهها، بارها با ایفای صحیح نقش خود در بزنگاههای مختلف، توانمندی خود را در این عرصه نشان داده است.
امیر عبدالرضا سپنجی ادامه داد: این دوره، یکی از جامع ترین دورههای آموزشی است که تاکنون در سازمان حفاظت محیط زیست و حتی کشور برای روابط عمومیها و فعالان حوزه رسانه برگزار شده است و امیدواریم یادگاری ماندگار از معاونت محیط زیست دریایی و تالابها و اداره کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست باشد، که به عنوان ایفای مسئولیت اجتماعی سازمان در این حوزه حساس محسوب میشود.
وی با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست برای دولت، افزود: توسعه در زمینههایی نظیر حمل و نقل، ناوگان شهری، آب، برق و امثال اینها، وظیفه همه دولتهاست و پیش از این نیز دولتهای دیگر در این راه گام برداشتهاند، اما موضوعی مثل احیای دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام و دولت است و به همین دلیل، دولت دوازدهم را یک دولت محیط زیستی میدانیم.
سپنجی با تاکید بر شعار ۸۰ میلیون محیطبان، و اینکه محیط زیست باید دغدغه تک تک مردم جامعه باشد، تصریح کرد: اگر محیط زیست تبدیل به دغدغه فردی و اجتماعی همه آحاد جامعه نشود، هرچقدر هم بودجه برای آن مصرف شود، آنقدر که باید و شاید مثمر ثمر نخواهد بود. در اهمیت محیط زیست همین بس که اگر همه امکانات را داشته باشیم، اما هوا، آب و طبیعت مناسبی در دسترس نباشد، آن امکانات هیچ فایدهای برای ما نخواهد داشت.
وی در خصوص نقش خبرنگاران و رسانهها در پررنگ کردن موضوع محیط زیست برای جامعه گفت: خبرنگاران و رسانهها در حساس کردن اذهان مردم نسبت به موضوع محیط زیست، بازوی اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست بوده اند و باید قدردان عملکرد رسانهها در این زمینه بود.
این مسئول محیط زیستی با بیان این که روابط عمومی سازمان محیط زیست در دوره اخیر، تغیر پارادایم رسانهای از اطلاع رسانی مکتوب به چند رسانهای و تصویری داشته است، گفت: تا پیش از دوره اخیر، روابط عمومی سازمان محیط زیست، اصلاً در شان یک سازمان حاکمیتی و ملی نبود و حتی از بدیهیترین امکانات محروم بود. در امر اطلاع رسانی نیز فقط به اطلاع رسانی مکتوب از طریق پرتال سازمان بسنده میشد. در حالیکه هم اکنون تولیدات تصویری، چند رسانهای و گرافیکی سازمان محیط زیست رشد چشمگیر کمی و کیفی داشته است.
وی اظهار داشت: امروز به اذعان دبیرخانه شورای اطلاع رسانی و همچنین سخنگوی محترم دولت، تیم روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست از حرفهای ترین و منسجمترین تیم هاست که به رغم کمبود بودجه و با کمترین هزینهها توانسته است بین پنج روابط عمومی برتر دولت در زمینههای مختلف خبری و اطلاع رسانی باشد.
سپنجی با اشاره به نقش روابط عمومی در اطلاع رسانی پیرامون پروژه احیای دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه احیای دریاچه ارومیه یک تجربه موفق در سطح جهانی است. در حالی که روسها و آمریکاییها در پروژههای احیای دریاچههایشان ناموفق بودند، اما جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر تخصص و توان داخلی توانست در این زمینه موفق عمل کند.
مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست درباره دوره آموزشی که با همکاری مشترک این اداره کل و معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست برگزار می شود، گفت: این دوره با تدریس بهترین و مجربترین استادان و در چهار حوزه اصلی، تولید خبر و محتوای خبری، طراحی و تولید گرافیک پیامرسان، عکاسی، فیلم برداری و تدوین و تولید کلیپ برگزار میشود.
محتوای دوره یادشده که از هفته آینده، به شکل آنلاین و آفلاین در صفحه اینستاگرامی سازمان حفاظت محیط زیست برای عموم قابل دسترس است، به مدت سه ماه و دو روز در هفته برگزار میشود.